Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Bärbart och spel...  (läst 5696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
Bärbart och spel...
« skrivet: 2007-04-01, 22:48:06 »
Det börjar bli dags att byta upp sig till en ny dator!

Den jag har morrar om jag kör mer än en sak samtidigt samt den tar plats och låter som ett tröskverk.
Jag skulle föredra en bärbar på grund av att jag behöver använda den till en viss del i mitt jobb och har lite platsbrist. Så fort man nämner bärbart och spela spel i samma mening så får man antigen svaret att det inte går något bra eller att det kostar typ två månadslöner....  Är det någon som har kunskap/erfarenhet i detta ämne och kanske kan ge något konkret tips på en burk som skulle kunna fungera eller kan guida mig lite? Kanske ska nämna att i jobbet kommer datorn få dra ett lite halvtungt 3d ritprogram och helst kunna köra Winamp samtidigt...

Hoppas på lite bra svar  :help

/Anders
Cake or Death?


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Bärbart och spel...
« Svar #1 skrivet: 2007-04-02, 10:14:13 »
Visst går det att få bra prestanda på en bärbar dator, men det kostar ju ca 3ggr så mycket som om det handlar om stationära burkar. Flaskhalsen när det gäller spel är ju grafikkorten. Dagens stora kraftfulla kort utvecklar för mycket värme, och kräver så mycket ström att det helt enkelt inte går att klämma in dem i en bärbar dator.

Med detta sagt så har ju tex Dell en laptop som de marknadsför som någon slags speldator. Den är svindyr, och det är lite svårt att komma med rekommendationer utan att veta ungefär vilken budget vi talar om.

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/notebooks_best?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Bärbart och spel...
« Svar #2 skrivet: 2007-04-02, 10:19:36 »
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1327

  • Gäst
SV: Bärbart och spel...
« Svar #3 skrivet: 2007-04-02, 12:21:21 »
Det finns externa grafikkort till bärbart
Asus och ATI har några och då torde väl även Nvidia haka på

Läs länken

http://www.idg.se/2.1085/1.97856

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Bärbart och spel...
« Svar #4 skrivet: 2007-04-02, 14:11:56 »
Prisbilden är ju helt klart mest ideal om den ligger under eller kring 20.000:-.
Var inne och klickade på Dells hemsida, risken där är ju mest för den okunnige att man klickar i allt och sen kostar den 40.000:-...

Vad är det man ska prioritera?
Som jag förstått det är 2gb ram att föredra och ett vassare grafik kort.
Men alla andra prylar? Processor, hastigheter på minnen och FSB....detta är en djungel för mig.

Verkar rätt ballt med det externa grafikkortet, men kändes lite otympligt att hålla på med.
Det bärbara bygger ju lite på smidigheten att ha med sig den.

Går de här Alienware att få tag i här hemma i Svedala? Eller måste man gå över gränserna?
Cake or Death?


Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Bärbart och spel...
« Svar #5 skrivet: 2007-04-02, 14:18:25 »
Tror att man behöver beställa från England för att få en Alienware (de är billgare i USA :rythm) till sverige. Om jag skulle (ha råd att) köpa en bärbar nu så skulle jag iallafall se till att den var Vista-kompatibel och det innebär väl såvitt jag förstår dubbla processorer och 1024MB RAM som absolut minimum. 2GB rekommenderas starkt. Dessutom skall man nog satsa riktigt mycket på just grafikkortet.

Som du själv skriver: Grundpaketen ser ofta rätt prisvärda ut men när man börjar fippla med datorn till ett önskeutseende... :scared Dyrt!

Lycka till i djunglen och posta vad det blev när du shoppat färdigt :)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
SV: Bärbart och spel...
« Svar #6 skrivet: 2007-04-02, 16:39:58 »
Köper man en stationär speldator idag som skall klara av alla dagens spel hamnar priset utan skärm på ca 15.000:- och uppåt.
Det borde alltså vara väldigt svårt att hitta en bärbar under 20 som skall klara av något åt det hållet.

Jag köpte själv (via firman) en Dell för några år sedan, den gick lös på över 40 lakan och fungerade för spel...ett tag.
När det sedan gått ett år med den blev det svårare och svårare att stödja alla spel OCH det går ju inte enkelt att uppgradera.
Hade det varit en stationär kunde man ju enkelt byta graffa eller något för att hålla den vid liv något år till.

Alltså håll dig till stationär (det finns små fina modeller) om du inte skiter guld...

 :pistols
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Bärbart och spel...
« Svar #7 skrivet: 2007-04-02, 22:54:04 »
Jag skiter diamanter  :thumb
Skämt och sido, vore skönt med en bärbar, men visar det sig att priset blir helt åt skogen får jag tänka om...igen  :hm
Cake or Death?


guest34

  • Gäst
SV: Bärbart och spel...
« Svar #8 skrivet: 2007-06-04, 15:13:13 »
hur gick det med detta?

Blev det en bärbar lr vad hände?

guest1513

  • Gäst
SV: Bärbart och spel...
« Svar #9 skrivet: 2007-06-11, 10:07:29 »
Själv har jag just beställt en MacBook Pro. Dual core 2.2GHz, 2GB Ram och en 160GB 7600RPM disk.
I pris gick den på 20,000, vilket för prestandan är betydligt bättre än DELLs "speilemaskin".
Det är den helt nya modellen med ett nytt grafikkort från Nvidia som det bra ut.

Som bonus är ju att på en Mac kan man köra alla linux applikationer, alla Mac OS X och även Windows. Visst lite installerande krävs men det går bra.

Vad jag har sätt är denna burk den som idag lämpar sig bäst för spel på bärbar. Priset är också helt ok om än högre en om man väljer en stationär reamotor.


guest138

  • Gäst
SV: Bärbart och spel...
« Svar #10 skrivet: 2007-06-11, 12:40:22 »
Kjempebra valg Bruthus,min MacBook Pro 2.16 Ghz Intel Core Duo med ATI RadeonX1600 (kjøpt juli 2006) fungerer klokke rent , aldri noe tull :-)
Har kjørt Flatout 2 og WOW som kjører smooth , men brukes mest til surfing og nedlasting av musikk.

Og til alle Mac fans Sommerens største EVENT starter klokka 19.00

Prøv også denne siden med de siste og raskeste oppdateringer :-)

guest161

  • Gäst
SV: Bärbart och spel...
« Svar #11 skrivet: 2007-06-11, 19:48:50 »
Lite :offtopic men om man nu kan köra Window på en mac kan man då köra Os x på en pc?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Bärbart och spel...
« Svar #12 skrivet: 2007-06-11, 20:12:55 »
NOPE!!!  :nono

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Bärbart och spel...
« Svar #13 skrivet: 2007-06-11, 20:27:41 »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bärbart och spel...
« Svar #14 skrivet: 2007-06-11, 20:50:24 »
Coolt!  :thumb

 

Senaste inlägg