Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GW2-tråden!  (läst 277724 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2-tråden!
« Svar #570 skrivet: 2012-02-19, 09:43:25 »
In regards to metagame balance:

Jag har tidigare klagat lite över att de dubbla yrkena från GW1 försvinner. Istället för att helt fritt förfoga över alla de skills som två yrken bjuder, så är ens skillbar i GW2 baserad på ens profession, samt vilka prylar man har equippade. Dessutom så antar jag att det kommer vara betydligt mer tunnsått med "specialskills", som t.ex. titletrack skills. Detta gör ju att friheten till ett personligt bygge försvinner, vilket jag tycker har varit mycket av charmen i GW... men å andra sidan kommer metaspelet bli mycket lättare för ANet att balansera.

(I skrivande stund har min main (i GW1) tillgång till över 200 skills (skiftar lite beroende på vilket secondary jag använder). Förvisso kan jag bara använda åtta skills åt gången (varav endast en elite), men det gör ju möjligheterna att ådstakomma synergieffekter i ett 8-manna team nästan oändliga. Vilken mardröm detta måste ha varit att balansera i PvP!)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #571 skrivet: 2012-02-19, 10:33:40 »
Jag förstår absolut vad du menar DDL! Men om du tar GW1 pvp i färskt minne, så anser jag att dina farhågor redan har besvarats. Visst, det kommer alltid att förekomma "flavor-of-the-month", precis som i GW1, och precis som i alla andra mmo. Men precis som du också skriver, så har ju Arenanet varit väldigt bra på att balansera "the metagame", faktiskt betydligt bättre på alla punkter än alla andra i den här branschen.
På tal om "flavor-of-the-month", har ni sett det som just nu försiggår i GW1 där man varje månad har en speciell effekt i PvP. Jag spelar inte PvP själv, men dessa effekter kan verkligen omkullkasta en viss taktik och tvinga spelare att uppfinna nya kombos.

Jag har för mig att det kommer att finnas traditionella quester, men inte alls lika mycket som i vissa andra spel. Bl.a så tror jag personal story innehåller trad. quester. Några quester tycker jag är ok, bara det inte blir "kill ten rats" eller att döda 500 spindlar för att få en skopa med spindelklet.
Det de menar med "No quests" är att man aldrig kommer se en karaktär med ett stort utropstecken ovanför huvudet. När du pratar med denna får du en lång textharang om att ogres håller på att förstöra hans by och alla är vettskrämda (märk väl, han står rakt upp och ner utan en min och berättar detta) och för att hjälpa honom så måste man döda 10 ogres.
Dessa ogres står på ett fält en bit bort och plockar blommor mer eller mindre.
När du dödat 10 av dessa får du en reward och nästa spelare som kommer fram till quest-givern får precis samma text om att ogres anfaller o.s.v... I den öppna världen i GW2 kommer du se ogres anfalla byn, och man får cred om spelarna lyckas rädda byn.
Men ja, den personliga storyn vet vi redan innehåller saker som "Rädda 5 skrämda bybor"-varianten av quests. Vilket känns som en cop-out från ANet att kalla det ngt annat bara för att säga att man inte har quests. ;)

In regards to metagame balance:
Jag har tidigare klagat lite över att de dubbla yrkena från GW1 försvinner. Istället för att helt fritt förfoga över alla de skills som två yrken bjuder, så är ens skillbar i GW2 baserad på ens profession, samt vilka prylar man har equippade. Dessutom så antar jag att det kommer vara betydligt mer tunnsått med "specialskills", som t.ex. titletrack skills. Detta gör ju att friheten till ett personligt bygge försvinner, vilket jag tycker har varit mycket av charmen i GW... men å andra sidan kommer metaspelet bli mycket lättare för ANet att balansera.
Känns som jag försöker fanboy försvara spelet, vilket jag nog gör :cartman , men denna diskussionen har varit ganska framträdande i lite bloggar och liknande. Man kommer ha en hel del möjligheter att påverka skill-baren. Inte så mycket weapon-skills, men övriga fem kommer man ha flera olika saker att kunna lägga in. Sedan finns hela trait-systemet som kan förändra ens skills och vad de gör.
Men ja, det är inte riktigt som GW1 om man ser till mängden möjliga kombinationer. En bra sak med tvåan är att mobs inte har samma skills som spelarna, vilket gör att man inte måste bry sig om dem ifall man ändrar en specifik skill.
Vet att de har haft bekymmer med att vissa mobs blivit lite väl starka när ANet ändrat någon skill, eftersom mobsen ofta ligger ett par nivåer över spelarna om man ser till skill-effekt.

Kan slänga ut denna lilla godbit för diskussion eftersom folk blev lite irriterade när de gick ut med den:
Kommer inte finnas någon stora raids eller något längre end-game. ANet vill att hela spelet ska vara end-game. ;)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2-tråden!
« Svar #572 skrivet: 2012-02-19, 10:54:39 »
Jag tar en hellre en rolig 5-manna dunga än en stor 30-manna raid vilken dag i veckan som helst. Kommer definitivt inte sakna ihopsättning av en klumpig raidstyrka, där man får vänta på folk som inte dyker upp och annat.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: GW2-tråden!
« Svar #573 skrivet: 2012-02-19, 11:02:32 »
Jag tycker dom har löst skillsen på ett mycket bättre sätt i GW2 än i ettan. Att ha dubbla yrken och en stor kasse full med förmågor är bara förvirrande, speciellt för en nybörjare. Att fatta svåra beslut utan att ha erfarenhet eller information är bara irriterande. I tvåan är det mera anordnade skill-sets där vapnena är symboler för dessa. En elementalist har dessutom "attunements" för att växla mellan olika magiskolor. Helt underbart!
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2-tråden!
« Svar #574 skrivet: 2012-02-19, 11:25:17 »
Att ha dubbla yrken och en stor kasse full med förmågor är bara förvirrande, speciellt för en nybörjare.

Jo, det kan jag hålla med om. GW1 är lite för "fullastat" för att en genomsnittlig nybörjare ska orka sätta sig in i hur det fungerar (åtminstone utan hjälp), och det gäller inte enbart skillsen. Dessutom så verkar handlingen att sätta samman en fungerande build vara en källa till ångest eller frustration för många spelare, och det är lätt att dessa faller tillbaks på "cookie cutter-byggen" som inte kräver så stor eftertanke och som fungerar någorlunda väl i de flesta situationer.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #575 skrivet: 2012-02-19, 12:25:19 »
Dessutom så verkar handlingen att sätta samman en fungerande build vara en källa till ångest eller frustration för många spelare, och det är lätt att dessa faller tillbaks på "cookie cutter-byggen" som inte kräver så stor eftertanke och som fungerar någorlunda väl i de flesta situationer.
Jag förstår VERKLIGEN inte vad du menar... ;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2-tråden!
« Svar #576 skrivet: 2012-02-19, 20:27:48 »
Siege Weapons i Warhammer funkade mot spelare (vissa sorters vapen) och mot dörrarna på Keeps (andra sorter). Dessutom fanns det oljekannor i keeps, som gick att använda på anfallarna.

En annan grej som också påminner om WH i GW2 är det som beskrivs ovan, där spelare samarbetar mot ett world event. Det fanns public quests, med ungefär samma funktionalitet.

ps. Personligen tycker jag att de där skillsen man får som reputation awards pajjade spelet lite. Några av dem är ju så bra att man "måste" ha dem. Då tycker jag att det blir lite fel.

Det skall bli riktigt kul att se vad GW 2 har att erbjuda, men sedan måste man ju också tänka på att PR maskineriet från Arenanet får det mesta att låta nytt, unikt och fantastiskt, även om det kanske inte är riktigt så när det väl kommer till kritan. ;)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #577 skrivet: 2012-02-19, 21:56:29 »
The almighty Pain Inverter! ;)

Tidigare ikväll kom det fram att GW2 kommer ha ett "repair"-system för rustningar. Om man blir "defeated" (alltså inte tar sig upp från "downed state") så kommer en rustningsdel ta skada. Kommer ett blogginlägg så småningom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2-tråden!
« Svar #578 skrivet: 2012-02-19, 22:31:45 »
The almighty Pain Inverter! ;)

Tidigare ikväll kom det fram att GW2 kommer ha ett "repair"-system för rustningar. Om man blir "defeated" (alltså inte tar sig upp från "downed state") så kommer en rustningsdel ta skada. Kommer ett blogginlägg så småningom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bläh, satans så onödigt :(

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #579 skrivet: 2012-02-19, 23:35:49 »
Tråden på Guru blev fort lång och infekterad (precis som den när man efter förra årets press- och fan-helg gick ut med att Warhammers public quests är inte ens i närheten av dynamic events) och Martin Kerstein som är lead för community-teamet la upp följande (i kort version av mig):
Att dö i GW2 är inte som att dö i GW1, dels för att man har ett downed state.
Rustningen försvinner inte när den går helt sönder, men blir obrukbar tills lagad.

Sen håller jag med, har bara kört ett el två MMO där sakerna behövde lagas och det kändes som en fånig "money sink".


Sent from my iPhone using Tapatalk

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #580 skrivet: 2012-02-20, 13:52:11 »
Orsaken att det ska komma en massa idag och ett tag framöver beror på att i helgen var det första gången pressen (som varit inbjudna sedan början på februari) fick lov att filma och ta bilder när de spelade och NDA tar slut idag. Jag vet inte vilket klockslag, men räkna kallt med att det kommer en flodvåg av info.

Här finns TotalHalibut's kommentarer till det som ska komma (han var inbjuden man det var hans team som spelade in eftersom han personligen var i Sverige i helgen och kunde inte filma själv):
http://www.youtube.com/watch?v=DAjgKGFcKfM&list=UUy1Ms_5qBTawC-k7PVjHXKQ&index=7&feature=plpp_video

Det finns även en lista upplagd på GuildMag (finns en på Reddit också, men ingen jag länkar ;) ) över de olika press-sidor som varit med under helgen här:
http://www.guildmag.com/checklist-for-madness-monda

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #581 skrivet: 2012-02-20, 15:08:51 »
Jag kan infa att NDA släppte kl 15:00. En av de första sakerna:
"Guild Influence can be used to unlock guild armor/weaponsmiths. So I ran around with our guild's octopus emblem on my chestpiece"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2-tråden!
« Svar #582 skrivet: 2012-02-20, 17:33:49 »
FZ har en förhandstitt att läsa för den som vill. Killen låter inte direkt besviken...

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: GW2-tråden!
« Svar #583 skrivet: 2012-02-20, 18:15:33 »
FZ har en förhandstitt att läsa för den som vill. Killen låter inte direkt besviken...

http://www.fz.se/artiklar/forhandstitt/20120220/guild-wars-2/


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #584 skrivet: 2012-02-20, 18:17:35 »
Samling av länkar till artiklar och videos. MÄNGDER med länkar...
http://www.guildmag.com/press-closed-beta-test-aggregration-page
De kommer fylla på när nytt kommer (dock inget svenskt som FZ är jag rädd).

MikeB aka Fony från BFF Report och ZAM har lagt upp en spellista över vad han filmat i helgen. Detta är en kille som kan det där med videos (ännu en ;) ):
http://www.youtube.com/playlist?list=PL26994B6C6243696C&feature=view_all

FZ har en förhandstitt att läsa för den som vill. Killen låter inte direkt besviken...
Någon aning om Loading också var med i betan och kommer ha ngt i nästa Level när den kommer ut?

 

Senaste inlägg