Vet att detta är ganska gammalt nu, men Ravious på Kill Ten Rats fick en intervju med ANet angående energi och elite skills.
http://www.killtenrats.com/2010/11/29/gw2-interview-on-energy-and-skills-pt-1/http://www.killtenrats.com/2010/11/30/gw2-interview-on-energy-and-skills-pt-2/Jag hade en text om energi, den sög, läs här istället:
http://www.killtenrats.com/2010/12/03/gw2-energy-blast/Lite om skills dock, helt oediterat och svengelskt.
Skillbaren vet vi redan hur den kommer se ut, och det har varit en del fundering att spelet blir tråkigt och svårt att ändra till sin egen spelstil. Men som det stod i texten, två swordwarriors med samma skills kan ha helt olika spelstilar beroende på traits. Antingen kan man ha en control-warrior som ger bleeding med alla attacker, eller så har man en warrior som "takes a trait that causes Savage Leap to recharge twice as fast" och studsar runt i striden som en fluga (interrupter?).
Förutom fem vapenberoende skills så har vi tre ras/klass specifika, en healing och en elit. Även här finns möjlighet att ändra sig. Warriors har t.ex. en healing som dels ger en konstant healthbonus, men som även kan användas för att få lite snabba HP och en annan ger vid användade health och adrenaline, en skill som kommer användas av berserk-versionen av warriors.
Och till detta kommer olika vapen och utrustningar påverka dina förmågor rätt mycket, vilken skada du ger t.ex. Vi har redan hört om vapen som ändrar karaktär beroende på tid på dygnet och de sigills (hette de så?) som man kan fästa på rustningar för att få olika egenskaper.
Så var det då elite skills. En elite i tvåan ska inte ses som de i ettan. I ettan var eliten något man byggde ett bygga kring, i tvåan vill de att man hellre bygger kring huvudvapenuppsättningen man använder. Eliterna är skills som har väldigt lång återhämtning, det är inga "one-shot" förmågor, det är snarare något som kommer ändra en pågående strids hela struktur. De pratar ganska mycket om elementalisternas Tornado i texten, som förvandlar en ele till en tornado som slänger iväg fiender. Bör användas i PvE när man måste ge rum åt resten av teamet för att t.ex. rezza folk.
I PvP är eliterna betydligt svårare att utnyttja. Den som först använder sin elit får kanske en snabb boost till sitt teams stridande, eller så kan man avbryta en motståndares spelsätt för att tvinga dem att byta taktik. Men har du använt den, så har du och är betydligt mer sårbar om de i sin tur vill använda sina. Lite fin terrorbalans alltså, vilket har lett till PvP strider där ingen använt elitskillen.
Vilket jag tycker låter mer intressant, eftersom det innebär att en PvP-strid kan ta väldigt olika vändningar och det blir inte "flavor of the week" på samma sätt som i ettan.