Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: nVidias nya grafikkort - testat!  (läst 8226 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
nVidias nya grafikkort - testat!
« skrivet: 2010-03-29, 10:08:23 »
Igår berättade min käre vän Daddy om hur besviken han var på nVidias nya släpp på graffekortsmarknanden....
Jag blev lite orolig över hans besvikelse, men denna stillades snabbt när jag gick in och läste testen som han hänvisade till....

Sant att kortet ligger i den övre regionen, men dessa kort sjunker snabbt i pris, och som värdens snabbaste singelkort, och med teknik inbyggd som är state-of-the-art.....så tror jag tvärtemot det Daddy sa - det kommer göra att andra toppkort p åmarknanden kommer tappa i pris....

Ja Om dom klarar av att leverera några kort.......alls..... :help

Test från Swe;


Efter flera månader av väntan har äntligen Fermi anlänt och med resultaten i hand är det hög tid att sammanfatta det hela. Nvidias nya grafikkort tar över prestandatronen från Radeon HD 5870 när det gäller modeller med en enda grafikprocessor. Samtidigt uteblir knock out-känslan som infann sig under fjolårets lansering av Evergreen.

Geforce GTX 480 presterar generellt sett ungefär 25 procent bättre än rivalen Radeon HD 5870 i DirectX 11-baserade titlar. Tittar man tillbaka på mer historiskt förankrade tester som 3DMark Vantage och Crysis Warhead är dock skillnaderna plötsligt betydligt mindre.

Fermis stora styrka är utan tvekan det Nvidia kallar för "geometrisk realism", vilket i praktiken betyder den DirectX 11-specifika funktionen tesselering. Just tesselering är något som just börjar användas i moderna spel, vilket även gör det till en viktig egenskap att hålla utkik efter för den som tänker behålla grafikkortet en längre tid.

Tillsammans med prestandan erbjuder Nvidia även exklusiva funktioner som fysiksystemet PhysX, beräkningsgränssnittet CUDA samt stereoskopisk 3D via 3D Vision Surround. AMD ligger fortfarande en bra bit efter på dessa områden och har i praktiken inga egna motsvarigheter med samma industristöd, även om detta mycket väl kan ändras framöver.

Givetvis finns även nackdelar med Nvidias nya grafikkort, där den första och kanske största är den massiva strömförbrukningen. I en värld där stora insatser görs för att sänka elanvändningen gör istället Nvidia den totala motsatsen. Geforce GTX 480 drar enligt våra tester cirka 40 procent mer än Radeon HD 5870 och det känns som ett stort steg bakåt i utvecklingen.

Även priset är en intressant punkt att ta upp. Nvidia placerar Geforce GTX 480 i en obekväm sits när det rekommenderade priset är 5 295 kronor. Det innebär i runda slängar 1 500 kronor mer än konkurrenten Radeon HD 5870 och farligt nära flaggskeppet HD 5970. Geforce GTX 480 är därmed långt ifrån ett självklart val i prisklassen.

Sist men inte minst kvarstår fortfarande flera frågetecken om tillgången på de nya grafikkorten. Det råder brist på grafikkort även till medier och det mesta pekar på att säljstarten börjar först en bit in i april, vilket också är orsaken till att vi inte haft möjlighet att testa Geforce GTX 470 denna gång. Den som är sugen på ett Fermi får därmed vänta ett tag till.

Fördelar:

    * Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU
    * Utomordentlig skalning i SLI
    * Imponerande DirectX 11-prestanda
    * PhysX, CUDA och 3D Vision

Nackdelar:

    * Skyhög strömförbrukning
    * Högt pris
    * Osäker tillgång

Geforce GTX 480 kostar cirka 5 295 kronor inklusive moms.


(är säker på att min underbare vän - vet att detta inlägg BARA är till för att hålla igång debatten, och framförallt retas...)
« Senast ändrad: 2010-03-29, 10:41:19 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #1 skrivet: 2010-03-29, 12:23:05 »
Ett annat test som snarare talar för att ATI behåller försprånget...

http://www.bit-tech.net/hardware/2010/03/27/nvidia-geforce-gtx-480-1-5gb-review/1

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #2 skrivet: 2010-03-29, 13:40:21 »
Jag brukar numera ta Nvidia p g a att fler speltillverkare stödjer deras GPUer 100%, samt att de alltid är duktiga på drivisar till Linux.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #3 skrivet: 2010-03-29, 19:00:42 »
Ja, jag blev jättebesviken. Inte på prestandan, men på prestandan/priset/strömförbrukningen.

Kortet är ju snabbt, inget snack om saken. Problemet är att det är prissatt så att man kan lägga till 400 spänn och få ATI:s flaggskepp som mer eller mindre smiskar upp detta kort i brygga. Eller så kan man köpa ett ATI 5870 som över lag presterar ca 3,5-4% sämre, och spara 1500 kronor till whisky.

Att kortet också är extremt när det gäller effektförbrukning spelar kanske inte någon extremt stor roll, men hög effekt=hög värme=mycket fläktar=mycket ljud.

Det kort jag hade tänkt köpa, dvs 470 verkar vara ännu värre prissatt :(

Jag hoppas på prisras, eftersom jag spetsat in mig på just ett 470. Kontentan blir ju trots allt att kortet är snabbt, men alldeles för dyrt.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #4 skrivet: 2010-03-29, 19:37:15 »
Kontentan är nog ändå att ett 5970 kommer vad det mest prisvärda... Frågan är ju också vad ATI's svar på detta blir...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest17

  • Gäst
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #5 skrivet: 2010-03-30, 12:00:37 »
Jag är nog inne på samma linje som dig Daddy. Jag blev väldigt fundersam när jag såg prestandamätningarna och priserna. Idag spelar jag Bad Company 2 med runt 50 FPS vilket tydligen är helt OK då ett Radeon HD 5870 snittar 75 FPS. Visst alla inställningar är i botten men jag upplevde bara alla detaljer och effekter som störande när jag skulle hitta lede fi. Detta får mig att tänka på gamla Quake där folk helt enkelt tog bort texturerna och körde spelet i Tron-Läge för att få det snabbare och se fi bättre.

Nä sommaren är ju på intågande så jag lägger nog hellre mina pengar på ett ATI 5870 och köper en riktig grill för de 1500:- jag får över :D


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #6 skrivet: 2010-03-30, 12:37:16 »
LoL @ Ducken  :lolabove

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #7 skrivet: 2010-03-30, 17:43:00 »
Om man kollar testerna med raketbanan och det där så är det onekligen imponerande. Dock tror jag att det kommer ta ett bra tag innan spelen stödjer korten fullt ut. Utvecklarna har fortfarande problemet att alla har inte samma uppsättning komponenter i burkarna, så dom måste ju göra spelen kompatibla med alla saker. Däremot en spelkonsol med ett gtx 480 kort hade vart redigt kul. Då har utvecklarna enklare att utveckla saker som utnyttjar korten maximalt.

som det känns just nu så blir det nog ett HD5970.

Kollade just på datorbutiken.com och där är gtx 480 beställningsvara med osäker leveranstid och på komplett kommer det preliminärt 1:a maj.

Tycker Nvidia och Ati ska enas om en standard och sen tävla om vem som kan klämma ur mest prestanda. Inte vem som kan betala vilken utvecklare mest.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #8 skrivet: 2010-03-31, 10:39:46 »
hehe, rolig bild där Ducken :)

Jag lyckas tröska runt BC2 på 50-70 fps med allting på medium med mitt gamla 4870. Visst vore det kul att kunna köra spelet i DX11 med fin fps, men jag tror helt enkelt att jag hoppar denna generation och väntar på nästa :)

Till saken hör ju också att de 480-kort som nu lanseras är "trasiga" från fabrik. På chippet finns 512 CUDA-cores, men, eftersom tillverkarna inte lyckats få fram tillräckligt många fullt fungerande kort har man avaktiverat 22 stycken och säljer kort med 480-cores istället. En ny serie med alla CUDA-cores kommer att lanseras senare i år.

Det blir väl inte någon större skillnad i prestanda, men gissningsvis kommer de "hela" korten att prestera lite bättre, dra ännu lite mer ström, och bli ännu lite varmare.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #9 skrivet: 2010-03-31, 13:36:25 »
@Moosen - det srörsta problemet fortfarande är att det är sjuk brist på graffekort. Alla har samma problem, men ibland kommer det batchar med ett kort!

Det kortet man testat (som släpps nu) från nVidia är det minsta i en serie av 2 olika kort.
Detta kortet är alltså det långsammaste i serien, och är ändå världens snabbaste singelcorekort.
Pressen är förmodligen enorm att få ut kort nu, och jag hade absolut inte köpt det nya kortet heller. Men att det inte skulle dra mer ström - vore väldigt underligt!

FEL AV MIG!!!!! Dom släpper två kort...470GTX samt 480GTX - det dyrare ligger på ca 5000:- pix.... Dom kommer däremot att släppa sina GX2 kort....dvs med dubbla kärnor (med all sannolikhet, men när och hur dyra dom blir....och vilket mindre kärnkraftverk man behöver ha för att driva dom....tja....det veti F

Sen - prismässigt *skrattar* så är detta koret på INGET sätt dyrare än något annat som släppts.....
Exempel: Om jag inte är ute och reser kostade det första 6600-kortet dryga 5000:-, samma sak med 7950 osv osv osv....och att det blir prisras på gamla kort, är ju inte heller konstigt, för så fort den senaste tekniken får fäste (speltill. börjar använda tekniken), så är det gamla korten helt obrukbara....

Så - ska bli skoj och se när dom stora korten kommer och se skillnaden då......eller när dom kommer med sina dua-core-kort... :-)

Sen har man även detta med mobo - det kommer komma nya serier som stödjer allt bättre, samma med propparna, där det händer massor...

Ingen besvikelse från mig iallafall....allt nytt kostar fett med pengar, och ny teknik är oftast trasig teknik...men i höst byggs det def en ny burk...

DD

« Senast ändrad: 2010-03-31, 15:06:00 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #10 skrivet: 2010-03-31, 16:20:22 »
Jag är ju alltid på jakt efter nya utgifter, men i detta fallet är jag nog nöjd med mitt 5870. Dessutom ser kortet ut som the batmobile! :)

Men vi får väl se hur pris/prestanda utvecklar sig. När jag får en 30% ökning av prestandan till likvärdigt pris av det jag har idag är det nog dags att klippa till.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #11 skrivet: 2010-03-31, 16:59:23 »
jag vill ha batmobil i min burk.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #12 skrivet: 2010-03-31, 17:15:44 »
Vänta Moosen - skulle personligen aldrig köpa det kortet i dagsläge....
Tyvärr kan det vara svårt att få tag i det kortet jag vill ha igen 295GTX....är en turbopropp som går som en raket, men ATI är def. ett prisvärt alternativ!

Men som sagt, ny teknik = dyr teknik, men det är priskrig, för det har ALDRIG varit billigare att köpa ett helt nytt grafikkort med ny teknik unde 5.000:- från nVidia...
Så - visst är det redan priskrig....

(kolla historiskt ska sni få se,,,,,)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #13 skrivet: 2010-04-01, 11:26:16 »
tja, jag minns lanseringen av 8800-korten. Fantastisk perstanda till ett fantastiskt pris. Jag har för mig att ett vanligt 8800GT-kort låg på runt 2500 kronor vid lansering. Det var raketfart till ett plånboksvänligt pris, som sopade banan med allt vad ATI hade att erbjuda på den tiden.

Ungefär motsatsen till vad som hänt idag :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #14 skrivet: 2010-04-01, 11:36:31 »
Lanseringen av 8800-korten - då låg korten på närmare 5.000:- (jag köpte två st själv.....)
Samma sak med 6600, samma sak med de två andra korten som sitter i Madickens maskin...

nVidia och alla har skyhöga priser på sina kort när dom kommer.....tror att det t.o.m legat på närmare 7000:- på vissa kort...

Men sen...händer det saker ganska snabbt ...

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #15 skrivet: 2010-04-01, 11:44:23 »
Men om man skulle kolla rent logiskt så borde ju den "gamla" tekniken dvs gtx 285 eller vad dom heter, sjunka i pris iom den nya tekniken.

Men om jag har hajjat saken rätt så har det varit problem att få fram dom värsta korten innan och som det verkar kommer det bli problem även med dessa nya modeller. Slutar dom tillverka dom tidigare värstingarna som dom har haft problem att leverera eller kommer dom satsa på dom som en standard? vErkar flummiugt som fan det där.

Man får se vad det blir för burk. Kommer förhoppningsvis lite pengar från företaget men förs i Maj. Då kanske man har lyckats få lite klarhet i denna underliga djungel.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #16 skrivet: 2010-04-01, 13:49:17 »
nVidia ställde om sin hela produktion för den nya tekniken, och detta har lett till en akut brist på grafikkort.
Men samma sak har tydligen skett (svårt med komponenter) hos ATI, och detta har blivit ett jätteproblem för alla leverantörer. Kolla in de olika leverantörerna, så ser ni själva....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #17 skrivet: 2010-04-01, 15:24:36 »
nVidia ställde om sin hela produktion för den nya tekniken, och detta har lett till en akut brist på grafikkort.
Men samma sak har tydligen skett (svårt med komponenter) hos ATI, och detta har blivit ett jätteproblem för alla leverantörer. Kolla in de olika leverantörerna, så ser ni själva....

DD

Nä, jag orkar faktiskt inte det. Nu är du så vänlig och länkar till vad du påstår och bevisar det.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #19 skrivet: 2010-04-01, 16:37:41 »
;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #20 skrivet: 2010-04-01, 17:09:56 »
Lanseringen av 8800-korten - då låg korten på närmare 5.000:- (jag köpte två st själv.....)
Samma sak med 6600, samma sak med de två andra korten som sitter i Madickens maskin...

Du blandar ihop korten min vän :)

8800 ULTRA kostade äckligt mycket pengar, men ungefär samtidigt lanserade nvidia ett kort på samma arkitektur, under namnet 8800GT. Detta kort presterade fantastiskt bra för sitt pris.

6800 ULTRA kostade äckligt mycket vid launch. Men ungefär samtidigt lanserade nVidia 6800GT som presterade nästan lika bra, till billigare peng. Dessutom fanns 6800 och 6600 GT, båda två kort som hade en mycket fin pris/prestanda-ratio.

Det är ju det som gör mig så besviken. 470-kortet borde vara just det kortet, snäppet under toppklass, med bra prestanda och konkurrenskraftigt pris. Du får tagga ner retoriken lite kring nVidia DD, annars riskerar du att avslöja dig som den fanboy du är :tease

« Senast ändrad: 2010-04-01, 17:19:26 by DaddyLongLeg »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
« Senast ändrad: 2010-04-01, 17:21:28 by DaddyLongLeg »

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #22 skrivet: 2010-04-01, 17:33:46 »
ehhh.....nVidia-korten ÄR bristvara....
Sen pratar jag toppkort, och nya releaser...och sant...senare släppte dom billigare kort....

Men oavsett detta, så är nVidias nya kort det snabbaste SINGELCORE kortet i världen Daddy..och DYRT, och ett kort som jag INTE rek. Moosen att köpa...

Men när dom släpper sina X2 kort så kommer dom utan tvekan vara det grymmaste som finns...

Åter igen, vill man (som du skriver ha fett valuta för lite kapital) är valet enkelt...finns inget annat kort än ATI´s (för det finns inga 295-kort kvar att köpa, och dom är ur produktion)!

Sen ska man ge ATI-kred för att dom är litelite snabbare på extremupplösningar, men blir fortfarande frånkörda på den upplösning som de flesta lirar på :supporter

DD

Ska ta mig fasen tatuera in nVidias logga på armen.....bara för det!!

nVidia rockar rumpan av ATI


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #23 skrivet: 2010-04-01, 17:35:19 »
by the way daddy....

Varför tog du supras klasskort och la ut det för allmän beskådan....(nr 2 från höger?)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #24 skrivet: 2010-04-01, 17:51:45 »
 :lolabove

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #25 skrivet: 2010-04-01, 18:29:33 »
såhär?

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #26 skrivet: 2010-04-01, 18:35:50 »
 :lolabove

Jag e faktiskt mest intresserad av ett kort som klarar av nyaste spelen och gärna håller ett tag framöver.

Ati verkar stå pall fortfarande och man kan ju hoppas att det kanske kommer en prissänkning även på dom. Men om dom inte har några nya kort på gång inom kort så finns det ingen anledning för dom att sänka priserna på sina top of the line kort.

Annars om man har pengar kan man juh köra gtx480 i SLI. Dom nya korten gillar det tydligen.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #27 skrivet: 2010-04-01, 18:54:26 »
Annars om man har pengar kan man juh köra gtx480 i SLI. Dom nya korten gillar det tydligen.

5970 crossfire - 'nuff said!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: nVidias nya grafikkort - testat!
« Svar #28 skrivet: 2010-04-01, 19:24:53 »
nejnej...det är att elda för kråkorna....
3-way-sli eller 4-way-sli

dd


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

 

Senaste inlägg