Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Router Asus  (läst 10569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
Router Asus
« skrivet: 2014-02-03, 10:01:35 »
Heep
Nu ska jag ha en ny router för min gamla linksys wrt 54 orkar inte med min 100/100 lina. Sen har jag haft den i 5+ år och den förtjänar att gå i pension :P

Tittar just nu på Asus routrar och har två att välja på
http://www.komplett.se/asus-rt-n66u-dark-knight-11n-n900-router/746279#!tab:extra
Eller
http://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/757756#!tab:info

Frågan är vilken jag ska välja och vad som gör att den ena är 600 kr dyrare förutom Dataöverföringshastigheten

Eller har ni något annat förslag?

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Router Asus
« Svar #1 skrivet: 2014-02-03, 10:17:07 »
ac är den nya standarden för högre trådlös hastighet så behöver du snabbare trådlöst så är det väl den du ska satsa på..

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Router Asus
« Svar #2 skrivet: 2014-02-03, 10:36:06 »
ASUS RT-AC66U har jag. Den enda enhet jag har hemma som stödjer den snabbare standarden är tv:n  :rotflmao

Funkar f.ö. klockrent bra så här långt! :thumb

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #3 skrivet: 2014-02-03, 11:22:42 »
Finns ingen anledning att köpa en AC router innan det blir standard i laptops, det är bara en månad sedan de bestämde dig för en gemensam 811.ac standard så det lär nog ta ett tag. Jag skulle gå på en Asus N66U dark night som är den snabbaste N routern, vill man ha fler funktioner att pilla med så är det bara att installera merlin fw.
Men ta en titt på smallnetbuilder.com och deras tester.

Skickat från min mindre smarta kommunikationsenhet
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV:
« Svar #4 skrivet: 2014-02-03, 11:28:39 »
Men ta en titt på smallnetbuilder.com och deras tester.

 :stupid  :thumb

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Router Asus
« Svar #5 skrivet: 2014-02-04, 12:59:26 »
Tack för hjälpen
Bidde Asus N66U dark night mest för att den hette night  :drink
Bidde även en ny skärm http://www.komplett.se/benq-24-3d-led-xl2411t/767207  :D

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Router Asus
« Svar #6 skrivet: 2014-02-04, 13:11:01 »
Grymmt bra skärm, köpte en sådan till grabben för ett halvår sedan å testade lite själv innan han tog den, grymmt bra respons å vilken skillnad i ljussättning!!!!

Bra val på router som sagt;)
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Router Asus
« Svar #7 skrivet: 2014-09-22, 03:25:15 »
Tänkte kapa denna tråd istället för att skapa en ny.

Vi ska få fiber installerat nu i veckan och måste då köpa en router för att få trådlöst. Vet inte vad som är mest nödvändigt? Dual band? QoS prioritering? Hade varit bra om det fanns möjlighet att köpa någon form av förstärkare till routern då det handlar om en tvåvåningsvilla. Alternativt om den har väldigt bra räckvidd.

Har kikat på denna:
http://www.inet.se/produkt/5402475/netgear-r7500-nighthawk-x4-ac2350-dual-band

Men det känns som att den kanske är lite overkill?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Router Asus
« Svar #8 skrivet: 2014-09-22, 08:26:04 »
Skulle säga att prio 1 är externa antenner.. Ju fler desto bättre mottagning runtom i huset.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #9 skrivet: 2014-09-22, 18:21:05 »
Både mottagare och sändare måste ge en tillräckligt stark signal. Tänk på det så du inte köper en monsterrouter och har sedan problem med din bärbara dator med sketet wifi nic. Om inte din enhet klarar av att nå routern fallerar allt. IMHO om du inte på ett snyggt sätt kan dra RJ45 kabel till andra våningen testa med en homeplug. De skickar signalerna via elnätet och har ganska höga teoretiska hastigheter. Bäst IMHO är att dra en cat6 kabel till andra våningen och koppla den till en switch och där kopplar du in andra enheter och en wifi extender om du vill ha bra wifi på andra våningen. Samma sak kan göras med homeplug.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #10 skrivet: 2014-09-22, 18:27:56 »
Tänk även på att de flesta routers endast har en hög styrka på signalen horisontellt. MAO skickas det väldigt lite uppåt och nedåt. Finns nya routrar med smarta antenner som kan fokusera signalen. Hur detta fungerar i praktiken vet jag ej. Andra kör med antenner som kallas omnidirectional tror jag. Dessa skickar signalen överallt.

Och jag upprepar. Spelar ingen roll hur feta och bra antenner du har på routern om inte datorn klarar av att skicka signaler till routern.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Router Asus
« Svar #11 skrivet: 2014-09-22, 20:50:25 »
Åh herregud omEnito, nu blev det rörigt i mitt lilla huvud. ;) Du får gärna länka till diverse prylar som kan vara bra att ha.

Det som firman som installerar fibern uppgett är att vi kommer att få ett modem inkopplat så att det finns under trappen. Därifrån rekommenderade de att vi skulle dra kabel till övervåningen och koppla in en router.

Är det då bättre att ha en switch på övervåningen och koppla in stationär dator via nätverkskabel där, samt att ha en wifi extender för laptopen? Hur löser jag då det trådlösa nätverket på nedervåningen?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Router Asus
« Svar #12 skrivet: 2014-09-22, 22:16:02 »
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6657677/2014-04-07

Sätt routern bredvid modemet för trådlös täckning nertill samt större delen ovanpå. dra sedan homepluggen från routern upp till önskad plats på övervåningen till datorn där. har du fler prylar på ovanvåningen kan en switch kopplas på i homepluggen uppe. Märker du att du behöver mer trådlös täckning uppe så byt switch till router även där, men som brygga till den där nere.


Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #13 skrivet: 2014-09-23, 06:36:03 »
Som gisse säger

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Router Asus
« Svar #14 skrivet: 2014-09-23, 15:08:38 »
Nu när jag är på jobbet och inte framför telefonen kan jag förklara detta lite bättre.

Jag antar att ni får fiberuttaget i bottenvåningen. Mitt fiberuttag hemma är en liten dosa med en RJ45 kontakt. Antar att ert blir likadant. Jag har alltså inga modem eller liknande, bara en kontakt från en liten dosa.

Du ha två alternativ. Dessa alternativ jag tagit fram kan vara overkill. De kan vara overkill för att jag vet inte hur ditt hus ser ut. Om det är ett litet hus kanske en vanlig bra router räcker. Om det är ett större hus kan fler komponenter behövas. Beror även på tex har du tjocka betongväggar med armeringsjärn? Då är det omöjligt för en signal att passera. Är det tunna gipsväggar? Är det fri sikt? osv... Du kanske klarar dig med knackig signal och dålig hastighet på våning 2? Eller du kanske vill ha bästa möjligha hastighet överallt? Som du ser är nätverk lite av en vetenskap beroede på vad man vill uppnå. Du kan börja enkelt. Börja med bara en router, funkar det kasst? Lägg isåfall dit fler komponenter som förlänger signalen.


Alternativ 1
Bästa alternativet enligt mig. Även det alternativ som kan komma att kosta minst och strula minst då det är färre enheter. Kan vara jobbigaste alternativet om man på ett snyggt sätt vill gömma nätverkskabeln.

Våning 1                          
Fiberuttag -> Router -> enheter
(anslut samtliga enheter på våning 1 via WiFi eller kabel direkt till routern, inga konstigheter)

Våning 2
Fiberuttag -> Router -> Cat6 kabel till våning 2 -> switch -> WiFi extender
(anslut samtliga enheter på våning 2 antingen med kabel till switchen eller WiFi via WiFi extendern även kallat Accesspoint)

Kommentarer:
Varför Cat6 kabel? Enkelt förklarat; dom är snabba och hållbara. Dock dyrare.

Typ av switch? Enkel konsumentswitch. Se till att det är en Gigabit Ethernet switch och antalet portar du kan tänkas behöva. Switchar är "dumma enheter" kräver inga inställningar, de bara fungerar. (förutom mer avancerade företagsswitchar)

WiFi extender? Är som en switch fast den kommunicerar via WiFi istället för med fysisk kabel. Vilken du ska köpa? Beror på den signalstyrkan du behöver på ditt WiFi på våning 2.



Alternativ 2
Ett alternativ som ej kräver en lång nätverkskabel till andra våningen. Kan kosta mer och strula mer då fler enheter används.

Våning 1                          
Fiberuttag -> Router -> enheter
(anslut samtliga enheter på våning 1 via WiFi eller kabel direkt till routern, inga konstigheter)

Våning 2
Fiberuttag -> Router -> homeplug -> homeplug -> switch -> WiFi extender
(anslut samtliga enheter på våning 2 antingen med kabel till switchen eller WiFi via WiFi extendern även kallat Accesspoint)

Kommentarer.
Homeplugs skickar signalen via elnätet i huset. Hur detta fungerar i praktiken vet nog ingen då det beror på hur ledningarna är dragna i huset. De har ganska höga teoretiska hastigheter men är inte snabbare än en rak gigabit kabel. Fördel är att det finns homeplugs med inbyggt WiFi så du slipper en WiFi extender.
« Senast ändrad: 2014-09-23, 15:15:45 by omEnito »

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Router Asus
« Svar #15 skrivet: 2014-09-23, 16:04:42 »
Funderar på att testa alternativ 2 (homeplug) först för att se om det fungerar bra. Tror vi kommer ha svårt att gömma en lång kabel snyggt som ska gå från nedervåningen till övervåningen.

Om alternativ 2 visar sig fungera dåligt så är det ju bara att köpa cat6 och en switch för att testa alternativ 1.

En annan fråga: vi ska ju även få tv via fiber, drar man kabel från routern/switchen då också till respektive tv eller ska det finnas ett uttag i väggen?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Router Asus
« Svar #16 skrivet: 2014-09-23, 16:35:17 »
Ang TVn vet jag inte. Det kan vara samma kontakt. Kolla med din ISP om hur det fungerar. Det kan krävas att om det är via samma kontakt så får du öppna portar osv på routern, du ansluter alltså TV-boxen eller TVn till routern. Du kanske även får fixa lite med QoS inställningarna på routern så inte TVn börjar lagga när du maxar din lina när du tankar hem porr.

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV:
« Svar #17 skrivet: 2014-09-24, 10:24:34 »
Har telia 100/100 var tvungen att ha telias switch mellan jacket och routern då jag inte ville ha deras router
switchen har en "tv utgång"

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV:
« Svar #18 skrivet: 2014-09-24, 15:08:01 »
Jag kör Bahnhof och har som sagt inget dock har jag inte iptv. Då kanske det är så att om man vill ha tv så måste man ha en router eller switch från leverantören?

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Router Asus
« Svar #19 skrivet: 2014-09-24, 15:52:51 »
När man kör tv genom fiber så brukar man få med en switch där en av utgångarna är inställd just för tvn
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Router Asus
« Svar #20 skrivet: 2014-09-24, 17:46:04 »
Jag fick fiber i somras och då ställde de dit en stor vit låda. När jag frågade vad den var till svarade de att den var för att kunna titta på tv.
-Den kommer jag aldrig att använda så den får ni gärna ta med er igen, sade jag.
-Det ingår inte i våra åtaganden, svarade installatören varpå jag lugnt och stilla satte kaffet i halsen, gick en trappa ned och räknade så långt jag kunde. Jag kom till sjuttiförton.
Nu är den centralfigur i mitt altare över fullständigt onödig konsumtion omgiven av allehanda medskickad elektronisk apparatur. I en kartong på vinden.

Utloggad Harmen

  • Old Carmensita
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: Router Asus
« Svar #21 skrivet: 2014-09-24, 18:43:40 »
På min fiberlåda finns det en koaxial utgång för tv, är det samma leverantör "teknikbyrån" så lär det vara samma, då tjackar du en kabel på Kjell och co och 2 kontakter sen kopplar du in kabeln där kabeln går in i huset idag, på det sättet fungerar alla gamla tvuttag fortfarande som innan men med bättre signal och möjlighet att få HD-kanaler mm.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Router Asus
« Svar #22 skrivet: 2014-09-24, 19:25:21 »
På min fiberlåda finns det en koaxial utgång för tv, är det samma leverantör "teknikbyrån" så lär det vara samma, då tjackar du en kabel på Kjell och co och 2 kontakter sen kopplar du in kabeln där kabeln går in i huset idag, på det sättet fungerar alla gamla tvuttag fortfarande som innan men med bättre signal och möjlighet att få HD-kanaler mm.

Stämmer bra att det är Teknikbyrån. Menar du att jag kopplar en kabel från fiberlådan till en annan kabel (antennkabeln?) som går in i huset? Och då fungerar alla gamla antennuttag fast med fibertv???
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Harmen

  • Old Carmensita
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: Router Asus
« Svar #23 skrivet: 2014-09-24, 20:18:03 »
 Du får gå en runda runt huset och kolla om du hittar vart antennkabeln går in idag, hittar du inte vart den går in får du leta inne, skruva upp dosa för dosa tills du hittar rätt, när du har hittat första antennuttaget  kopplar du bort inkommande och kopplar in den nya, på det sättet får du signal i alla antennuttag.

 

Senaste inlägg