Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ny bildskärm  (läst 5062 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Ny bildskärm
« skrivet: 2014-12-02, 01:22:24 »
Hej hopp!

Tänkte skaffa mig en ny bildskärm i mellandagarna med förhoppningen om lite rea. Har kikat på dessa skärmar: http://www.inet.se/jamfor?compare=2205197&compare=2204966&compare=2205180&compare=2207432. Vad tror ni?

Jag tar gärna emot tips utöver det som jag kikat på men det viktiga för mig är hög hertz, snabb responstid (1 ms), helst 1920x1080p och minst 24". Om det är någon som sitter på en av de skärmar jag kikat på får ni gärna hojta till och berätta om ni är nöjda eller inte etc.

Tack på förhand gubbar!

/tussilago
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Ny bildskärm
« Svar #1 skrivet: 2014-12-02, 06:39:28 »
Jag vill minnas att jag läste en hel del negativt om EIZOn när jag hjälpte badrocken att köpa ny skärm.

Skall se om jag hittar den informationen igen.
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad vandromedon

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 596
  • WoW for the world
SV: Ny bildskärm
« Svar #2 skrivet: 2014-12-02, 10:07:50 »
Asus'en är bra iaf
Sonen har en sådan,
Dessutom har den varit nere runt 2000:- ett par gånger nu, senast i fredags(super black friday)


Skickat me nån smaurt fån me nån app!!
Casual gamer

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Ny bildskärm
« Svar #3 skrivet: 2014-12-02, 15:47:09 »
Jag har asus'en fast i 27 tum och är helnöjd. Jag prioriterade enbart en snabb skärm när jag bytte och jämfört med min gamla samsung på 60 Hz och 2 ms så blev det en markant skillnad med betydligt skarpare bild i snabba spel som bf, cs och bilspel.
De inbyggda högtalarna är inget att hänga i julgranen men de gör ingen skada heller.

guest4096

  • Gäst
SV: Ny bildskärm
« Svar #4 skrivet: 2014-12-02, 19:00:16 »
Av de fyra skärmarna, hade jag valt ASUS:en alla dar i veckan. Tror inte det skiljer så mycket mellan 24 och 27", välj den större.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Ny bildskärm
« Svar #5 skrivet: 2014-12-02, 19:08:58 »
Skulle nog själv valt 24".. 27" är väl stort att endast köra 1080p på

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: Ny bildskärm
« Svar #6 skrivet: 2014-12-02, 19:41:11 »
ASUS gör bra skärmar, inget snack om saken.
Om du ska ha 27" så rekommenderar jag en 1440p skärm. 1080p på 27" blir för pixligt pga storleken. Bra storlek för 1080p annars är 24" eller 23.6".

Om du inte behöver en 1-2ms skärm med 120Hz så rekommenderar jag dig att köpa en IPS skärm. Bildkvaliten med de bättre färgerna och vyvinklarna är otroligt fint att ha.

PS en vanlig 27" TN skärm lider mer av dåliga vyvinklar än en mindre.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Ny bildskärm
« Svar #7 skrivet: 2014-12-03, 16:31:30 »
Tycker det känns som att 27" blir för stort. Har en 24" Samsung monitor nu och tycker att den ändå är lagom. Håller tummarna för att ASUS-skärmen är på rea i mellandagarna då, om inte någon har ett annat förslag på skärm?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Harmen

  • Old Carmensita
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: Ny bildskärm
« Svar #8 skrivet: 2014-12-03, 17:29:11 »
jag har asusskärmen 24"och är jättenöjd

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Ny bildskärm
« Svar #9 skrivet: 2014-12-03, 19:31:33 »
Just nu kör jag på Samsungs 27" och skärmen är super och snygg som satan. Sonen kör på en ACER 140hz 23-24...eller 27".....prisvärd måste jag säga!!!

Men 27" rockar... :-)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Ny bildskärm
« Svar #10 skrivet: 2014-12-03, 21:24:22 »
Jag vill minnas att jag läste en hel del negativt om EIZOn när jag hjälpte badrocken att köpa ny skärm.

Skall se om jag hittar den informationen igen.
Hittade du något? Har läst några recensioner som klagar lite på backbleed samt att skärmen inte är särskilt justerbar i höjd. I övrigt verkar den få bra betyg.

Just nu kör jag på Samsungs 27" och skärmen är super och snygg som satan. Sonen kör på en ACER 140hz 23-24...eller 27".....prisvärd måste jag säga!!!

Men 27" rockar... :-)

DD
Tycker det känns som att jag kommer hamna för nära en 27" skärm samt att det blir genast mycket dyrare ju större skärmen är.
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Ny bildskärm
« Svar #11 skrivet: 2014-12-22, 12:23:40 »
Fick en tidig julklapp av min flickväns bror i form av en BenQ XL2411Z. Skärmen fungerar bra med 144 hz men färgerna är lite skumma. Jag har en samsung skärm bredvid som har väldigt bra färger och jag skulle nu vilja lyckas kalibrera BenQ skärmen så att färgerna blir så lika som möjligt.

Jag har testat att använda BenQ:s Display Pilot (som för övrigt är skit) men får inte till det riktigt. Jag har sökt efter guider och tips på inställningar men alla de jag har följt slutar med att färgerna antingen blir för ljusa, för mörka eller för mycket kontrast. Även om jag i efterhand försöker ändra något, typ sänka kontrastet, så blir det inte bra.

Är det någon som har ett bra tips på något program eller trix man kan använda för att kalibrera en skärm efter färgerna på en annan?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg