Dice och comunityt är inte nöjda med den tid det tar att dö i BFV dvs TTD (Time To Die)
Det går för fort, du hinner inte reagera på om någon skjuter mot dig. Vända dig om för att besvara elden eller för den delen försöka ducka.
Det är den enkla förklaringen på varför spelet kommer att kännas annorlunda idag.
Det finns två stora parametrar som påverkar känslan i spelet, TTK (Time to kill) och TTD(Time To Die) två sidor av samma mynt.
Det går inte att ändra på värdet av den ena utan att påverka den andra. I alla fall inte i någon större utsträckning
Ta ett Bolt action gevär så förändras inte ttk och ttd den gör från närstrid till 200m (bara ett värde för att förklara), det som förändras är svårigheten att sikta, bullet drops osv vilket har egna värden.
När kulan når träffpunkten på målet, beräknas skadan den gör utifrån TTK och TTD med vapnets stats och avstånd till målet och om det är huvudet eller armen den träffar.
Målet (kroppen) har olika värden beroende på vart den träffar.
Huvudet har högsta värdet sedan överkroppen armar och ben. Överkropp armar och ben ger minus poäng
Vapnet har kulans hastighet, vikt och avstånd. Dessa värden förändras med vilket specifikt vapen det är.
Sedan har vi spelarens förmåga att sikta, motverka rekyl osv dvs input värden från mus och tangentbord.
Allt detta påverkar hur fort du dödar eller dör.
Men TTK och TTD värderna är basen i denna uträkning och har störst påverka om man pillar på dem.
Jag personligen är nöjd med hur det har fungerat fram till idag och är inte överdrivet förtjust i att de ändrar grund förutsättningarna
Här är en länk till Dices
reddit post i ämnet.