Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ny dator  (läst 5894 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest628

  • Gäst
Ny dator
« skrivet: 2012-06-05, 16:20:29 »
Tja, snart kommer den första sommarlönen in på kontot och då blir det till att investera i en ny dator.

Jag tänkte (miss)bruka burken till att lira lite schyssta spel, men också använda den till tunga program som Creo ProEngineer, 3ds max, och i framtiden även catia mfl.

Alltså söker jag en dator som skall hålla ett par år.

Det jag har kikat in är kompletts PC i delar, främst Intel baserade.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751604

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751605

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744416

Vilken är mest prisvärd, och går dessa datorer bra att köra CAD-program med?
Eller ska man helt enkelt själv välja komponenter?

Tacksam för svar!

PS.....DD luktar fisk! :cartman

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Ny dator
« Svar #1 skrivet: 2012-06-05, 16:59:05 »
De två viktigaste sakerna jag tycker när du väljer en dator som skall hålla några år är att välja ett utav de bättre moderkorten och en PSU med en 12V-rail som har hög kapacitet. Där får man nästan kolla lite testsidor för bra översikt.

Utvärdering av Silver Power SP-S650 650W PSU

Troligen ett alternativ om du känner att du har tajt budget. Men har du möjlighet att välja en bättre variant så tycker jag att du ska satsa på det! Den håller längre helt enkelt vid lång och konstant hög belastning.

Corsair HX 850W PSU

Har dock dålig koll på vilken i7 CPU som lämpar sig för tunga grafiska 3D-program men ju mer trådar den kan behandla desto bättre.

Sen är det något som säger mig att det alltid är en fördel med för mycket RAM vid tungt grafiskt arbete. Så du kanske bör bygga den själv beroende på hur mycket pengar du vill lägga. Nu slutar jag så hinner inte mer. Någon annan får ta vid!  :thumb


Ps. har jag fel så kommer garanterat DH flika in här och påpeka detta :p Ds.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Ny dator
« Svar #2 skrivet: 2012-06-05, 17:36:08 »
 :lolabove :thumb

Nädå, det var bra skrivet där så jag fick ju ingen chans att bråka med dig B! ;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Ny dator
« Svar #3 skrivet: 2012-06-05, 19:49:04 »
Jag har tänkt om när det gäller moderkort. . . Visst skall man hålla sig ifrån de allra billigaste skitkorten, men eftersom både Intel och Amd har en förmåga att ändra sockel vartannat år, så är det tveksamt om det verkligen lönar sig att satsa mycket pengar på ett fett mobo. Risken är att du ändå vill uppgradera till en ny generation processorer, och att du då ändå måste köpa nytt mobo, pga att den nya processorfamiljen inte är kompatibel med det du har.

PSU däremot, är viktigt som tusan! Jag hade lagt mest pengar på PSU och på ett riktigt jäkla bra chassi. Sedan hade jag köpt mobo+ram i mid-range.

Men det är bar jag, det :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Ny dator
« Svar #4 skrivet: 2012-06-05, 20:19:45 »
Håller inte med DDL - därför det är fett jobbigt att byta mobo. Och billiga mobos håller sämre än bra (och dyrare).

I de fall jag i jobbet råkar ut för trasiga mobos är det de billiga moderkorten som är i majoritet och särskillt de för AMD-processorer. Det är sprängda kondningar, kokta chipset (dåliga kylflänsar) osv.

När jag bygger burk köper jag ALLTID ett bra mobo och nätagg, näst bästa prollen och näst näst bästa grafiken. Min burk är nu 4 år och jag har bytt grafikkort 3 gånger (1:a var från min gamla rigg och fungerar fortfarande) de 2 andra (AMD/Radeon) packade ihop. Burken tuffar annars på bra, behöver tyvärr inte byta än då inget spel lyckats knäcka det (BF3 flyter fint t.ex.)

Så snåla INTE på mobo eller nätagg.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Ny dator
« Svar #5 skrivet: 2012-06-07, 09:14:25 »
Fick du svar på dina frågor Räkan? Annars är det bara fråga ytterligare så ska jag försöka tysta DH och svara på allt du undrar.  :D :banana :thumb

Edit:

Jag har tänkt om när det gäller moderkort. . . Visst skall man hålla sig ifrån de allra billigaste skitkorten, men eftersom både Intel och Amd har en förmåga att ändra sockel vartannat år, så är det tveksamt om det verkligen lönar sig att satsa mycket pengar på ett fett mobo. Risken är att du ändå vill uppgradera till en ny generation processorer, och att du då ändå måste köpa nytt mobo, pga att den nya processorfamiljen inte är kompatibel med det du har.

PSU däremot, är viktigt som tusan! Jag hade lagt mest pengar på PSU och på ett riktigt jäkla bra chassi. Sedan hade jag köpt mobo+ram i mid-range.

Men det är bar jag, det :)

Jag håller med dig DDL(edit2:är det DLL eller DDL :cartman sry), men bara om man har tänkt att byta maskinvara "ofta", däremot om man som Räkan vill ha en dator som håller länge utan att behöva byta räcker det inte med att snåla på varken MB eller PSU. Det är enligt mig som hörstenen i ett hus.

Som Johnny säger så vill man inte byta MB det första man gör och man vill ha en PSU som inte "el-chockar" utrustningen efter en stund.

Det andra däremot kan man ta lite efter tycke, plånbok och smak för det är relativt lätt att byta ut efter en tid och det är endast små skillnader som gör sig från ena tillverkaren till den andre.
« Senast ändrad: 2012-06-07, 09:24:21 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Ny dator
« Svar #6 skrivet: 2012-06-07, 09:45:04 »
HELOOOOOOOO KAVLI!!!!!!!! looong time!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest628

  • Gäst
SV: Ny dator
« Svar #7 skrivet: 2012-06-08, 20:01:47 »
Hej igen och tack för svaren, jag har haft fullt upp med jobbet och därmed inte kunnat svara.



Det jag är lite kluven över..

Bör jag satsa på en i7 istället för i5?
Graffekexet, vad är en bra prisnivå om man hade tänkt sig att datorn skall klara sig bra, låt säga 4-5 år framöver?


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Ny dator
« Svar #8 skrivet: 2012-06-09, 02:05:57 »
Hej igen och tack för svaren, jag har haft fullt upp med jobbet och därmed inte kunnat svara.



Det jag är lite kluven över..

Bör jag satsa på en i7 istället för i5?
Graffekexet, vad är en bra prisnivå om man hade tänkt sig att datorn skall klara sig bra, låt säga 4-5 år framöver?



Kommer du att ha datorn främst för spel och köra 3D-jobb som hobby så är det mest prisvärda att köra en i5. Det är endast om du behöver ha prestanda för professionellt 3D-arbete som du bör köra en i7 med hög "trådkapacitet" i spel kommer du ändå inte märka någon större skillnad mot en i5.

Grafik-kort är lite klurigt och ett kort svar vore väl kanske att säga 4000-5000 kr. Jag hade däremot satsat på ett kort i 2500-3000 kr om det främst gäller för spel och bytt efter 2-3 år om det visar sig att kortet inte fungerar till belåtenhet. Tror att man får mest prestanda för pengarna över tid genom att göra så. Fem år är länge för en dator och speciellt för ett grafik-kort som nog kommer att byta version igen om 2-3 år. Men med ett kraftigt prisras efter 2-3 år på "high-end" korten så tjänar det kanske igen sig med.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Ny dator
« Svar #9 skrivet: 2012-08-17, 16:34:57 »
jäklar vad glad jag e att jag läste här på forumet innan jag köpte min nya dator, proppen snurrar nu på 4,2 ghz istället för på 3,3ghz bara för att det stod ett k efter beteckningen.
Värmen var inga problem 47 grader vid spelbelastning och auto tuning var bara ett knapptryck, vänta 3 minuter så var det klart.

Tack för all info!

 

Senaste inlägg