Är inte realiteten att 32-bitarsoperativet bara använder 3 gig RAM?
Det beror litet på.
I korthet så är det så att ett operativsystem på 32 bitar kan hantera 2^32 minnespositioner vilket är ca 4.2 miljarder byte = 4 GigaByte (INTE 4.2 eftersom basen är 1024 och inte 1000).
Andra komponenter med inbyggt minne i datorn måste också kunna nås med hjälp av de tillgängliga minnespositionerna. Det märks mest på exvis ett grafikkort som har exvis 1GB internminne och då blir det bara 3GB minne "kvar" som är möjligt att nå (om man har 4GB internminne). Har man ett graffekort med 512MB minne så blir det 3,5GB kvar osv.
Nu finns det ett par undantag exvis när man kör Crossfire och jag antar att SLI funkar likadant men jag är inte säker. Exvis mitt grafikkort (4870x2) som har 2GB minne skulle bara "dra" 1GB (om jag körde 32-bitars) eftersom de två korten så att säga delar på minnet - det är rent krasst 2st 1GB som används parallellt eller växelvis - så jag skulle fortfarande ha 3GB tillgängligt för andra saker.
Så - för att svara på din fråga:
Ett 32-bitars operativsystem kan använda så mycket minne av max 4GB som blir kvar när man dragit av (framförallt) graffekortets minne eftersom hårdvarukomponenter på datorn som har minne också måste hanteras inom de 4GB.