Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Jahapp, då blev det till slut kicken...  (läst 5446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
Jahapp, då blev det till slut kicken...
« skrivet: 2009-03-10, 16:56:03 »
Japp, jag är uppsagd och kommer att få gå i slutet av Mars.

Någon som har en öppning för en mångsidig aluminiumsvetsare med en massa EU-licenser? ;)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #1 skrivet: 2009-03-10, 17:00:35 »
 :cry :oldie
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #2 skrivet: 2009-03-10, 17:50:06 »
 :(
Fi faen...

guest628

  • Gäst
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #3 skrivet: 2009-03-10, 17:51:55 »
 :cry

Svåra tider nu, största varvet (Hallberg-rassy)  på ön varslade idag 91 båtbyggare.

Öppna alubåtsvarv med mig?


Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #4 skrivet: 2009-03-10, 17:53:10 »
Trist...
 :oldie


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #5 skrivet: 2009-03-10, 18:09:30 »
Japp, jag är uppsagd och kommer att få gå i slutet av Mars.

Någon som har en öppning för en mångsidig aluminiumsvetsare med en massa EU-licenser? ;)

Tråkigt som f-n. :(

Du glömde att lägga till "grym tecknare" i ditt "cv" dock! :) Hoppas på öppningar framöver, så jag ser till att "paxa" dig redan nu. :)

Vi skulle behöva någon med din talang nån gång i en snar framtid (om vi rider ut den här stormen), framförallt din illustratörstalang, men även dina svetskunskaper är ett mycket stort plus i vår bransch!  :thumb

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #6 skrivet: 2009-03-10, 18:11:12 »
Haha! Visste du att jag har börjat måla pinstriping med pensel också?  :thumb
Jag är inte så bra än dock... :cartman


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #7 skrivet: 2009-03-10, 18:21:57 »
Japp, jag är uppsagd och kommer att få gå i slutet av Mars.
Så jäklig tungt =(

:cry

Svåra tider nu, största varvet (Hallberg-rassy)  på ön varslade idag 91 båtbyggare.

Öppna alubåtsvarv med mig?



Pappa och farbror fick gå när Hallberg-rassy  (inte den på ön) varslade på 90-talet.
Båda va förmän, pappa fick inte igen jobbet men farbror fick det, (men inte som förman) alltid något.
Nu ligger han i vågs skålen igen. Men jag tror att han kommer att klara det.
Och när det svänger igen, så har du ju chans att få igen ditt jobb.
Och om det inte svänger så spelar det ingen roll. För då går det åt helvete med oss alla.

Så det kan bara gå uppåt.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

guest135

  • Gäst
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #8 skrivet: 2009-03-10, 18:26:17 »
 :cry  :cry  :cry  :cry

Fan vad tråkigt att höra , hoppas att det löser sig för dig fortast möjligt!!!

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #9 skrivet: 2009-03-10, 19:43:35 »
Nej vad tråkigt. :cry

Utloggad Moffast

  • Old Fire Hydrant
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #10 skrivet: 2009-03-10, 19:56:09 »
Tråkigt att höra... hoppas du hittar nått nytt snart...

Who dares! Wins!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #11 skrivet: 2009-03-10, 20:42:25 »
Visste du att jag har börjat måla pinstriping med pensel också?  :thumb

:respect I värsta fall får ni väl starta en ny teve-serie "pimpla din skoter"! ;)

Svåra tider nu, största varvet (Hallberg-rassy)  på ön varslade idag 91 båtbyggare.

Sjuka är ju att dem har fullt upp hela 2009, men att dem "tror" 2010 blir svagt. Hoppas alla som blir varslade startar en konkurerande verksamhet och snor alla kunder. Eller iaf ser till att dem inte hittar några nya båtbyggare när det svänger upp igen 2010. Är så jävla trött att det bara är arbetarna som ska var lojala i ur o skur medan företagsledningar kan gardera sig och svika sin personal (med familjer att försörja) utan ens blinka.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #12 skrivet: 2009-03-10, 21:29:51 »
 :cartman behöver något i rostfritt som det kommer glädjedryck ur i dessa mörkrets tider :)  :drink

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #13 skrivet: 2009-03-10, 22:18:39 »
Beklagar verkligen, hoppas det ordnar sig.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #14 skrivet: 2009-03-10, 22:55:16 »
Stog i Metro idag att svetsare var ett yrke att satsa på så... borde väl gå att hitta jobb...

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #15 skrivet: 2009-03-10, 23:36:24 »
Är så jävla trött att det bara är arbetarna som ska var lojala i ur o skur medan företagsledningar kan gardera sig och svika sin personal (med familjer att försörja) utan ens blinka.

En av mina chefer sa på omvägar att det numera är het ok att sparka någon som är illojal mot företaget. Vill säga: Hej jag heter Maria och jobbar på Securitas. Jag vantrivs på mitt jobb!

Där har vi det. Det räcker numera för att bli av med jobbet. Medans puckot som jotade att släppa hunden i början av 2000 eller han som hade en yxa i bilen klarade sig på 90-talet eller de på 80-talet som tog ned folk i garage och spös skiten ur dem men va noga att inte lämna några synliga märken.
Välkommen till 2009 året är du bara skall tacka och ta emot vad de än slänger på dig. Och sedan fråga om det va något mer de önska!

Ja just det ja, det bryter mot våran tystnads plikt att säga att vi inte trivs eller att vi mår dåligt på vårat jobb...
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #16 skrivet: 2009-03-11, 00:37:15 »
Först till vår vän som blivit uppsagd - STARTA eget! Din tjänster behövs. Kontakta t.ex nyföretagarcentrum, och kolla upp dina möjligheter. Du kan få hjälp med de 6 första månaderna (lön) och har du t.o.m en unik idé, kan du få stöd i olika former under flertalet år. Det finns garanterat företag som lätt hyr in dig på projekt, eller på specialarbeten.... (1000:- kostar det att få ett företag igång)!

@Brynja - hmmmm....om en av dina chefer sa så, är han ett yberpucko!
Sen, om du vantrivs så fruktansvärt på ditt jobb....varför är du kvar?? (absolut inget illa menat..tvärtom du har garanterat kvalitéer som gör att du kan få ett annat jobb)!
Självklart förstår jag att man måste överleva...jag är ingen idiot, men det är ju betydligt mycket lättare att byta jobb när man redan HAR ett....bara ett tips, för mår man så dåligt av att arbeta på ett ställe, så är det ju uppenbart fel.

Vänligen DD



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #17 skrivet: 2009-03-11, 05:50:37 »
Först till vår vän som blivit uppsagd - STARTA eget! Din tjänster behövs. Kontakta t.ex nyföretagarcentrum, och kolla upp dina möjligheter. Du kan få hjälp med de 6 första månaderna (lön) och har du t.o.m en unik idé, kan du få stöd i olika former under flertalet år. Det finns garanterat företag som lätt hyr in dig på projekt, eller på specialarbeten.... (1000:- kostar det att få ett företag igång)!

Been there, done that, and not doing it again.  :nono


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #18 skrivet: 2009-03-11, 08:11:33 »
@Brynja - hmmmm....om en av dina chefer sa så, är han ett yberpucko!
Sen, om du vantrivs så fruktansvärt på ditt jobb....varför är du kvar?? (absolut inget illa menat..tvärtom du har garanterat kvalitéer som gör att du kan få ett annat jobb)!
Självklart förstår jag att man måste överleva...jag är ingen idiot, men det är ju betydligt mycket lättare att byta jobb när man redan HAR ett....bara ett tips, för mår man så dåligt av att arbeta på ett ställe, så är det ju uppenbart fel.

Vänligen DD

Nä, jag vantrivs inte, jag tycker stundoms riktigt bra om det. Jag mena mer att det är förjävligt att arbetsgivare i dag har rätt att censurera sina anställda och peka på tystnadsplikt och illojalt beteende. Vad jag tycker eller tänker eller säger om min arb. givare kan han bara stoppa upp någonstans för jag gör ett förbannat bra jobb som jag är stolt över när jag går hem. Jag ger allt till 100% men om jag nu råkar "hata" en chef eller "inte trivs" måste jag ändå ha rätt att få säga det.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #19 skrivet: 2009-03-11, 08:39:29 »
 :stupid - helt rätt Brynja!!! :thumb

Crimson - vet att det finns ett företag som är väldigt expansiva mellan Borås och Göteborg....men jag kan inte din bransch....MEN det kanske finns någon annan i OG som kan rek. något????

Verkligen ledsen vännen!!!

DD - lycka till!!! :supporter


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest2209

  • Gäst
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #20 skrivet: 2009-03-11, 14:32:00 »
Extremt trist, jag beklagar.
Men det låter som du har en bra kunskapsgrund att söka jobb på, hoppas det löser sig till det bättre snabbt.

En period för många år sedan var jag i en situation där man inte visste var det skulle "ta vägen" med verksamheten där jag då jobbade under en period, och det var otroligt slitigt, blev mycket mer "påverkad" mentalt än man kunde tro, i alla fall jag.

-cb99

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #21 skrivet: 2009-03-11, 18:23:43 »
Tja, det är klart att det inte är roligt när det går så käpprätt nedåt som det gör nu...på mitt jobb fick dessutom alla arbetare utom två foten - i princip läggs företaget i träda tills ordrarna kommer in igen.

Men jag tänker inte sitta på arslet och hänga läpp - det blir det inte bättre av. Jag är beredd att ta ett temporärt skitjobb om så krävs, och fortsätta leta riktiga kneg. Letar just nu lokalt efter jobb som reparationssvetsare. Eftersom ingen investerar längre måste det ju betyda att de lagar sina gamla grejor...

Kan även tänka mig jobb på längre håll. :)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #22 skrivet: 2009-03-11, 18:48:32 »
That's the spirit! :thumb

Jag kollade platsbanken litet och det verkar ju finnas ett visst behov av svetsare iaf. Så det ska nog lösa sig.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest628

  • Gäst
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #23 skrivet: 2009-03-11, 20:23:08 »




Sjuka är ju att dem har fullt upp hela 2009, men att dem "tror" 2010 blir svagt. Hoppas alla som blir varslade startar en konkurerande verksamhet och snor alla kunder. Eller iaf ser till att dem inte hittar några nya båtbyggare när det svänger upp igen 2010. Är så jävla trött att det bara är arbetarna som ska var lojala i ur o skur medan företagsledningar kan gardera sig och svika sin personal (med familjer att försörja) utan ens blinka.

Mjo, det går ju en del rykten om att de "rensar" bland folket. Alltså tar tillfället att bli av med de som inte gör sitt jobb (enligt arbetsgivaren iaf), men det är ju inget nytt!

Jag tycker att de borde ha en marginal så att de inte ska behöva varsla 1/3 av personalen, speciellt nu när de slår rekord i omsättning....jag vet inte själv hur det ser ut i deras ekonomi osv osv...men man börjar ju undra om de nu kanske kickar fel folk?!
Vem är det egentligen som har ansvaret för att få båtarna sålda, båtbyggarna?

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #24 skrivet: 2009-03-12, 22:31:08 »
Det intressanta som ibland sker när man börja kicka folk i ett företag är att man förlorar folk man inte vill bli av med. Men inte av den anledning du tror DD, nej facket är inte boven i denna dra fast jag vet att du gärna vill tro det. Nä, så här funkar det - häng med!

På en arbetsplats finns det olika typer av människotyper, förvaltare och förnyare. Förvaltaren vill ha fortsatt status qou, dvs hatar förändringar och mår bäst om dem får följa samma rutiner varje dag. Det är jättebra om man har en tillverkningsindustri där man i princip bara gör ett fåtal produkter, dag ut och dag in. Förnyaren hatar monotoni, han eller hon vill förändra saker annars blir hon uttråkade och trivs inte alls på jobbet. Till att börja med försöker man hitta på snabbare och effektivare sätt att göra saker o ting men med samma produkt kan detta bara göras en viss tid innan man åter är inne i samma hjulspår.

Vad vill jag komma med detta? Jo, en arbestgivare vill ha förnyare för dem försöker hela tiden förbättre och gnäller inte när man måste lägga om produktionen dem gillar utmaningen. Men i en statisk produktionsmiljö passar ju förvaltaren bättre, dock gnällar han eller hon om nått måste ändras. Gnällspikar vill man inte ha så ut med dem. Nu börjar förnyaren bli orolig över sitt jobb och tycker det är bättre att dra innan man får sparken och vips så står arbetsgivaren med en bunt med förvaltare kvar. Och dem är inget att ha när man vill försöker styra sig ur en kris.

And down goes the ship!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1645

  • Gäst
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #25 skrivet: 2009-03-13, 08:17:08 »
Känns även lite tungt när man har en regering vars arbetsfilosofi utgår från en professor vars åsikter om arbetstagare sammanfattas med:
"Hungriga vargar jagar bättre."
Vilket är lite underligt med tanke på att samma personer som sitter i denna regering försvarar fortsatt utbetalda bonusar med att nu behöver ledningarna mer morötter så de verkligen kämpar sig ur krisen...
Men detta var mest en urspårning från ämnet efter att ha sett en morgondebatt i SVT.

guest2174

  • Gäst
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #26 skrivet: 2009-03-13, 09:16:45 »
Jobbigt läge Crimson. Hoppas det löser sej till något bra.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Jahapp, då blev det till slut kicken...
« Svar #27 skrivet: 2009-03-13, 10:42:42 »
Hoppas verklligen att det löser sig Mr......verkligen!
Inte en aning om hur det funkar, men jag satte upp mig på ett ställer (rekrytering) på nätet, mest för att se ifall det kunde ge jobb till firman. Det gick inte 4 dagar förrän det komm ett samtal, men det visade sig att det var ett heltidsarbete på annan ort, vilket jag inte av naturliga själ kunde ta...kanske kunde vara något för dig, dvs lägga upp sig på sidor som man kan säka hantverkare och liknande?

JH - hänger med fullständigt (och klandrar inte facket för det)!  :thumb

Räka - jag tror att problemet är som följer; Vi har en lag som säger att man inte kan "temporärt sänka löner". När ett företag går bra, och behöver större produktionskapacitet, kan man göra två saker:
1. Du lyckas få de som arbetar på företaget att jobba massa övertid, slita häcken av sig helt enkelt...för att klara av det ökade behovet!
2. Du anställer folk för att öka produktionskapaciteten!

I alternativ 1 - så är ju problemet att folk som går arbetslösa SKULLE kunna komma in...eller hur?

Men när man då kommer in i en svacka (som denna som vi befinner oss i) - så kan det vara så att man står med en enorm överkapacitet. 100 personer med en lön på 20.000kr = 2.000.000 i månaden (egentligen 4.000.000, med avgifter). Ganska mycket pengar som ska ut, OM man inte har försäljning. Tänk då vad 1000:-/mån mindre skulle göra.... 100.000:-...osv osv
Det jag menar är att företag har en "buffert" i  bästa fall....men det är inte många företag som har likvida medel som dom kanleva på under längre tid, det kan jag garantera dig!
Därför tvingas företag i många fall permitera!

Så ser jag på det....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

 

Senaste inlägg