Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Bombdåd i Oslo!  (läst 7174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Bombdåd i Oslo!
« skrivet: 2011-07-22, 17:56:23 »
http://www.aftenposten.no/
http://www.aftonbladet.se/

Så förlorade vårt brödrafolk sin "oskuld"! :cry

Om det är ett terrordåd så lär det ju vara kopplat till Al-Qeada. Är ju deras signum att använda sig av fega metoder som bomber mot oskyldiga civila!  :(

Är nog vist att hålla sig borta från svenska regeringsbyggnader ett tag nu.
« Senast ändrad: 2011-07-22, 17:59:21 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #1 skrivet: 2011-07-22, 19:20:28 »
Jag tänkte också direkt på Al Qeada, men tar man med fejk-polisen som skjöt ned folk på socialdemokraternas sommarläger så blir det konstigt. Han kan ju iofs ha varit orelaterad till bomben och bara tagit tillfället i akt.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #2 skrivet: 2011-07-22, 21:18:08 »
NRK hade nyss ett "reportage" som mer eller mindre sa att IRA och ETA har sprängt men det var läääänge sedan.
Muslimer, det är farliga människor och gör vad som helst.

Men som sagt, vi vet inte än. Killen som skjöt skulle haft nordiskt utseende.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #3 skrivet: 2011-07-22, 21:47:26 »
Utan att ha läst så mycket ännu, så kan jag nästan garantera att detta är en variant på skolmassaker, dvs inhemska "förövare". Vi får väl se.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #4 skrivet: 2011-07-22, 22:34:28 »
Jag skulle inte bli förvånad om Luton är inblandade på något sätt.

guest1327

  • Gäst
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #5 skrivet: 2011-07-22, 23:15:17 »
Jaha  Flera grupper av islamistiska extremister vill visst ta på sig ansvar, men vi får väl vänta och se.  fega idioter är de ändå, oavsett vad det är för idioter som ligger bakom.

Utloggad Baal

  • Old School Left Libertarian
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 447
    • peranderssvard.blogspot.com

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #7 skrivet: 2011-07-23, 09:04:52 »
En nazist.  :puke :puke :puke


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #8 skrivet: 2011-07-23, 11:40:38 »
Som jag trodde alltså. Känns som att många är snabba att med att ta fram muslimhatet så fort något sånt här händer, innan de ens har någon aning om vad som faktiskt hänt.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #9 skrivet: 2011-07-23, 12:08:48 »
@DH Islamhat är ju inte riktigt detsamma som hat Al-Qeada. Alla vet ju att det är extremister och att majoriteten av muslimer är emot det dom står för. Faktum är ju att de flesta offren är andra muslimer.

Inget konstigt att dom dyker upp först av allt då dom stått för majoriteten av bombdåd de senaste åren. T.o.m. det misslyckade attentatet i Stockholm för inte så länge sedan.

Dock är jag inte förvånad att det var en nasse i Norge. Dom har ju varit tämligen aktiva där. Det som är konstigt att den norska säkerhetspolisen inte haft en sån kille under bevakning om han nu varit aktiv nasse.

Tycker att det är hög tid att ta tag med hårdhanskarna mot dessa grupper och att folk får upp ögonen för dessa dårar. SD är ju ett tecken att dom fått alldeles för mkt spelrum. En gång nasse, alltid nasse oavsett vad dom kallar sig.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #10 skrivet: 2011-07-23, 12:17:10 »
Så supertragiskt... så hemskt... våra bröder och systrar...

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #11 skrivet: 2011-07-23, 12:31:31 »
Otroligt  :cry tragiskt!!  Mina tankar går till anhöriga och till offer som blev skjutna & sprängda.

Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #12 skrivet: 2011-07-23, 12:51:13 »
Fast tydligen är/var han inte nynazist heller.  :cartman

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #13 skrivet: 2011-07-23, 12:58:56 »
@DH Islamhat är ju inte riktigt detsamma som hat Al-Qeada.

Jag syftade inte på det, utan på inlägg jag sett på Facebook och i kommentarer till nyhetsinlägg på diverse sidor. Väldigt många har varit väldigt snabba med att gå ut och säga att det var militanta islamister som låg bakom detta.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #14 skrivet: 2011-07-23, 13:23:15 »
Fast tydligen är/var han inte nynazist heller.  :cartman

Same shit, different day.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #15 skrivet: 2011-07-23, 13:57:13 »
@DH Islamhat är ju inte riktigt detsamma som hat Al-Qeada.

Jag syftade inte på det, utan på inlägg jag sett på Facebook och i kommentarer till nyhetsinlägg på diverse sidor. Väldigt många har varit väldigt snabba med att gå ut och säga att det var militanta islamister som låg bakom detta.

Inte så konstigt med det.Nästan varje gång det smällt de senaste 10-15 åren så har det varit bistra skäggmullor som vill upplysa världen om islams förträfflighet.

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #16 skrivet: 2011-07-23, 20:50:56 »
Till alla "förvånade" terroristexperter, mediakommentatorer och ledarskribenter, till alla ni som igår talade tvärsäkert om muslimska fundamentalister och idag talar om en enskild sjuk individ. Har ni helt missat verkligheten? Enligt EU:s polisorgan Europol begicks det mellan 2006 och 2009 1.770 terrordåd i Europa. Bara sex av dessa 1.770 dåd, eller 0,34 %, hade muslimska kopplingar. 265 gånger fler terrordåd, nämligen 1.596 stycken eller 90,2 % av alla Europas terrordåd, hade högerorienterade kopplingar.
By: Henry Ascher

Orkar inte källgranska och vet inte så noga vem Henry Asher är men tycker det låter ganska rimligt.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #17 skrivet: 2011-07-23, 21:25:30 »
Till alla "förvånade" terroristexperter, mediakommentatorer och ledarskribenter, till alla ni som igår talade tvärsäkert om muslimska fundamentalister och idag talar om en enskild sjuk individ. Har ni helt missat verkligheten? Enligt EU:s polisorgan Europol begicks det mellan 2006 och 2009 1.770 terrordåd i Europa. Bara sex av dessa 1.770 dåd, eller 0,34 %, hade muslimska kopplingar. 265 gånger fler terrordåd, nämligen 1.596 stycken eller 90,2 % av alla Europas terrordåd, hade högerorienterade kopplingar.
By: Henry Ascher

Orkar inte källgranska och vet inte så noga vem Henry Asher är men tycker det låter ganska rimligt.

Hmm, den här killen var ju verkligen opartisk med ett politiskt engagemang och medlemskap i det Kommunistiska partiet (tidigare KPML(r)), eller?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Ascher

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #18 skrivet: 2011-07-24, 00:24:34 »
Nu fick jag ju lov att kolla upp en del ändå. :doh
Det jag lite snabbt får ut av Europol Terrorism Situation and Trend Report från 2010 och 2011 är att Henry Fischer antagligen räknar in separatister (som står för den allra största delen terrorbrott) till personer med högerorienterade kopplingar. Vilket förmodligen i en del fall är rätt och en del fel. Min gissning är dock att det antagligen är rätt i fler fall än vad det är fel.

Vi kommer ändå inte ifrån den låga andelen islamistiska terrordåd.

Ifrågasätter du alla politiskt aktiva lika mycket? All fakta om miljö från miljöpartister är hitte på eftersom dom är partiska? ;)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #19 skrivet: 2011-07-24, 10:43:11 »
@Roffo - tycker tonen inte riktigt passa här och inte riktigt än. Över 90 människor har blivit brutalt mördade, de flesta av dem barn och chocken har inte lämnat en. Kunde varit mina barn, båda två är på läger och är i samma åldersgrupp. Talibaner eller galningar spelar inte så stor roll kanske, ingen av dom visar nån som helst respekt för människoliv. Jag tror att de flesta människor i både i Norge och  i de övriga nordiska länderna känner att de förlorat en del av tron på mänskligheten och att vi tyvärr kommer att behöva agera hårdare mot dessa typer av krafter för att bevara majoritetens säkerhet.

M.a.o. måste vi bli ofriare för att kunna känna oss fria?


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #20 skrivet: 2011-07-25, 13:40:55 »
Så mycket som jag avskyr männsikor som är intoleranta mot andra männsikors kulturer, så är jag inte helt på det klara med vad det är vi kan/bör göra för att freda oss mot intoleranta galningar. Detta helt oavsett om det är övervintrade kommunister, nassar eller tyskhatare. Yttrandefrihet, frihet från åsiktsregistrering, är ju en extremt viktig grundpelare i en demokrati. Börjar vi nagga på den är det bara en tidsfråga tills vi börjar slänga "dom andra" i buren i rent förebyggande syfte. Vilket inte är OK, även om de är övervintrade kommunister, nassar eller tyskhatare. Längre och hårdare straff lär kanppast få idioterna att tänka om. Det enda reala alternativet som jag ser det är mer upplysning i tidig ålder. Förklara vad det är som nassar och kommunister verkligen vill uppnå, och varför det är dåligt. Samt kombinera det hela med en grundkurs retoriska knep så att pöbeln ser igenom propagandan.

Vad tror ni?

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #21 skrivet: 2011-07-25, 19:55:25 »
JH
Jag ska fatta mig så kort som möjligt och hoppas slippa skriva nått mer om det sen. Vill dock ta chansen att be om ursäkt för en del och uttrycka min irritation över annat.

Om du syftar på min ton att jag drog ett skämt så ber jag om ursäkt. Var djävligt sur när jag skrev och det blev ett plumpt och ogenomtänkt försök att inte vara allt för otrevlig.

Syftar du på resten av det jag skrivit och citerat så gör du mig riktigt sur! Din ton klingar inte alltid vackert i mina öron heller.

Jag tror inte det är nån som ärligt kan säga att Al Qaida inte dök upp som "alternativ" i deras huvud när de fick höra om bomben. Personligen tänker jag försöka göra något konstruktivt av det, rannsaka mig själv och försöka göra mig fri från i alla fall några av alla de fördomar jag har.

Nog om det! (hoppas jag)
---------

Jag skulle inte känna mig friare med hårdare övervakning osv. Speciellt med vetskapen om att det skulle skapas en kontrollapparat som kan börja användas av fel (om det finns några som är rätta) personer och riskera en tragedi värre än den i Norge. Sen tror jag att sådana kontrollapparater har en ganska begränsad verkan. Det var inte tack vare FRA som inga oskyldiga dog vid självmordsbomben i Stockholm.

Bara så ni vet så är följande är mer och mindre ogenomtänkt och MER eller mindre naivt.
Nånstans så grundar sig Al Qaida, höger extremism osv osv osv på olika sorters lidande i världen. Till exempel krig, svält och förtryck av olika slag.
Några saker Sverige som stat konkret skulle kunna göra för att i alla fall i mindre utsträckning bidra till lidandet är:
Sluta exportera vapen!
Inte handla med diktaturer och demokratier som öppet förtrycker och utnyttjar människor.
Inte delta i krig.
Ställa (större) krav på att svenska företag inte handlar med företag som har undermåliga löner och ohumana arbetsvillkor.
Ställa krav på att svenska företag ska ge skäligt betalt för de råvaror och varor de köper.
Skrota armén och använda pengarna till att motarbeta svält.

Om detta skulle göras (plus förmodligen alldeles för mycket mer) så föregår vi inte bara med gott exempel utan kan också med trovärdighet kritisera andra stater. Visst vi skulle med stor sannolikhet i alla fall till en början få offra en stor del av vår välfärd men det kanske det kunde vara värt i det långa loppet.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #22 skrivet: 2011-07-25, 22:17:18 »
Ifrågasätter du alla politiskt aktiva lika mycket? All fakta om miljö från miljöpartister är hitte på eftersom dom är partiska? ;)

Bara för att tydliggöra det jag tidigare skrev så menar jag att om man är medlem i KPLM(r) så är ju all annan politik till höger. Därför tar jag det han skriver med en nypa salt. Min magkänsla skiljer sig från din och jag tror inte att du och jag kommer att komma så mycket längre i den här diskussionen just nu. För min del är det aningens för tidigt att diskutera hur man ska hantera mångas antaganden (om man ens ska hantera det)... eller hur man kan göra världen till en bättre plats. Vänta några dagar så får vi se.

guest1464

  • Gäst
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #23 skrivet: 2011-07-25, 23:23:14 »
Vi hade en tyst minut på jobbet idag där alla besökare deltog.

Kändes som om hela Djurgården var helt öde. Det enda som hördes var kyrkklockor som klämtade och båtar som tutade. Flaggor på halvstång. Var till och med tyst på fiskmåsarna som vanligtvis brukar skräna.

Det kändes både fint och tungt.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #24 skrivet: 2011-07-26, 00:11:10 »
Jag på Stockholm central. Alla stod stilla och helt extremt tyst, ända var ett liten babis som skrek i bakgrunden de var verkligen vedmodigt.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #25 skrivet: 2011-07-26, 14:20:23 »
Tyckte det bara var lite förmätet att knäppa folk på näsan här angående folks första gissningar, kändes för tidigt då dom flesta bara kände en stor sorg. Har själv ungar i den ålder och båda två är på KFUM-läger, kan liksom förstå hur dom stackars föräldrarna känner sig som förlorat sina barn.

För egen del kan jag bara ta in detta illdåd pö om pö, annars blir det för starkt.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Bombdåd i Oslo!
« Svar #26 skrivet: 2011-07-26, 20:46:55 »
För egen del kan jag bara ta in detta illdåd pö om pö, annars blir det för starkt.

Jo... fastän jag inte har barn, så känner jag mig väldigt illa berörd. Jag tror de flesta av oss känner så.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

 

Senaste inlägg