Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Surfplatta...  (läst 17239 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Surfplatta...
« Svar #15 skrivet: 2011-11-05, 11:00:32 »
Yja, tydligen ska Asus Transformer Prime komma  november med nvidias nya quad-core propp i.

Mmmm....Ska bli riktigt intressant att kika på. Undrar vad priset kommer hamna på?

 :stupid
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Surfplatta...
« Svar #16 skrivet: 2011-11-05, 17:53:45 »
Asus säger tydligen att de ska ha samma pris på Prime som på den nuvarande. Vill man också ha det anpassade tangentbordet drar det nog iväg.
Här finns lite mer info och rykten och här lite bilder

Jag är också på G att skaffa en platta men ska vänta och se vad som händer med denna  :)



"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

guest1645

  • Gäst
SV: Surfplatta...
« Svar #17 skrivet: 2011-11-09, 16:41:18 »
Enligt IDG hamnar priset på mellan 3k och 4k:
http://www.idg.se/2.1085/1.415202/har-ar-asus-supersnabba-surfplatta-med-android-40

Och jag har letat efter en bra Android platta som är störra än 9 tum, så denna känns som ett alternativ faktiskt. Ska bara kolla den den har för utgångar vid tillfälle.

Update: Av princip undviker jag IDGs kommentarsfält som pesten, men tog en snabb titt på rubriker och såg att man gissar på ett ansenligt högre pris. Så det dubbla ungefär. :)

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Surfplatta...
« Svar #18 skrivet: 2011-11-24, 11:32:49 »
Jag lånade hem både Samsung Galaxy 10.1 och iPad för att jämföra.

Efter en himla massa ångest och telefonsamtal med vänner så valde jag Samsung Galaxyn. Varför då?

+ Skärmen upplevde jag som bättre
+ Flash
* Enligt en insatt vän så är det högst troligt att Android-operativsystemet kommer kunna uppgraderas nu när den nya är på väg ut. Han sa att det var på gång, men säkert vet man ju inte förrän det hänt.
+ Vill inte vara bevakad av storebror (dvs Apple) och måste tänka på att allt jag gör kan eventuellt loggas. IMHO så är Android en öppnare standard och inte lika hårt kontrollerad av ett enda storföretag (Apple blev väl världens största företag för ett tag sedan?)

Inget ont om iPad:en, den har hög kvalitet också.

Jag är supernöjd med surfplattan. :) Tar med den på tåg och överallt då jag ska sitta och vänta. Har inga jättebehov av tre miljarder med appar, men det är jättebra att ha en stor skärm (jämfört med mobilen) att kunna surfa på.


/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Surfplatta...
« Svar #19 skrivet: 2011-11-24, 15:47:02 »
+ Vill inte vara bevakad av storebror (dvs Apple) och måste tänka på att allt jag gör kan eventuellt loggas. IMHO så är Android en öppnare standard och inte lika hårt kontrollerad av ett enda storföretag (Apple blev väl världens största företag för ett tag sedan?)

Läste precis det här om hur android-mobiler har ett "spionprogram" installerat som grund. Vet inte om det gäller även surfplattor men det kan ju vara lätt att anta. Så det verkar inte spelar någon roll vilket företag det är som övervakar.

Kul iallafall att höra att du är nöjd och framförallt att du faktiskt provade två olika plattor.

På vilket sätt upplevde du skärmen på Samsung:en som bättre? Var det skärpan, kvaliteten, storleken eller något annat?

Nu på fredag (25/11) så ska tydligen Apple ha "REA" i sina butiker och online så vi kanske, kanske köper vår iPad då. Men det skulle vara kul att höra lite mer om hur det kom sig att du valde Samsungs till slut.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Surfplatta...
« Svar #20 skrivet: 2011-11-24, 16:09:09 »
Skärpan i skärmen. Ingen stor skillnad men då jag inte ser jättebra så är jag känslig. Jag tycker att Samsungs monitorer och TV-skärmar är superbra, det stämmer för surfplattan också.

:urrk till de djevla spionprogrammen.  

En detalj också. Om jag inte missförstod så måste man gå via iTunes för att få över stora filer till en iPad (det gick inte via ett USB-minne). Jag kan ha förstått fel, men det kändes inte rätt. :door Jag vill inte gå via iTunes när jag flyttar över nedladdad musik/film till min surfplatta (även om jag inte har mycket sådant så vill jag ha friheten att kunna flytta utan det syns).
« Senast ändrad: 2011-11-24, 16:13:31 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Surfplatta...
« Svar #21 skrivet: 2011-11-24, 19:43:08 »
Kollade lite priser på prisjakt, såg inte att det var så stor skillnad i pris på en Samsung Galaxy GT-P7500 Tab 64GB 3G och en IPAD 2 64GB 3G - så vad skiljer dom åt? Visst lite större skärm i Samsungen och även högre upplösning. Vad är det för processorer t.ex. Lite märkligt att dom ligger så nära i pris om dom har nästan samma prestanda för folk kommer ju välja IPAD2:an.

Tidiagre har det ju skillt nästan 3000:- mellan Samsungs plattor mot Apples och då har ju androidplattan haft bättre funktioner (typ 3G). Rätta mig gärna om jag har fel.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Surfplatta...
« Svar #22 skrivet: 2011-11-24, 21:13:57 »
En detalj också. Om jag inte missförstod så måste man gå via iTunes för att få över stora filer till en iPad (det gick inte via ett USB-minne). Jag kan ha förstått fel, men det kändes inte rätt. :door Jag vill inte gå via iTunes när jag flyttar över nedladdad musik/film till min surfplatta (även om jag inte har mycket sådant så vill jag ha friheten att kunna flytta utan det syns).

Aj då. iTunes och jag är inte vänner. Fast å andra sidan så kommer nog inte vi beröras av det då vi troligen kommer att använda surfplattan främst hemma på vårt wifi (sitta och surfa i soffan). Filmer/TV-serier/Spotify kör vi via vår Boxee.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Surfplatta...
« Svar #23 skrivet: 2011-11-24, 22:23:17 »
Lite märkligt att dom ligger så nära i pris om dom har nästan samma prestanda ...

Jag tycker ju att det snarare är naturligt. Om de har samma pris och prestanda så borde de kosta samma. Men kanske värt att titta på 16 GB-versionerna också, surfare har inte jättebehov av 64 GB. :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest136

  • Gäst
SV: Surfplatta...
« Svar #24 skrivet: 2011-11-24, 23:38:30 »
Ifall du inte skall lagra mycket film och musik för t.ex. Resor räcker troligen 16gb rätt bra. Jag resonerar som så att de extra tusenlapparna håller jag på och istället uppgraderar tidigare istället för att sitta "för" länge med en maskin jag skall vrida mesta investeringen ur. För mig är det mest strömmat och surt via wifi.

guest1645

  • Gäst
SV: Surfplatta...
« Svar #25 skrivet: 2011-11-25, 11:01:02 »
Galaxy tab, har den USB uttag? I så fall är lagring rätt meningslöst eftersom ett USB på 16 GB går på några hundra.

iOS har väl ingen tillgänglig filhantering (såvida man inte öppnar den)? Min iphone bestämmer själv var filer hamnar och jag har inga bläddringsmöjligheter i ngn katalogstruktur.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.641295,13.732650
Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Surfplatta...
« Svar #26 skrivet: 2011-11-25, 14:59:08 »
Normalt har du ingen filhanterare i Android heller men det finns App:ar för det, t.ex. ASTRO. Till den finns ett tillägg så att man kan ansluta till en utdelning via WLAN och SFTP/SMB/Blåtand.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Surfplatta...
« Svar #27 skrivet: 2011-11-25, 18:54:24 »
Galaxy tab, har den USB uttag? 

Japp, med en liten adapter eftersom portarna är så små på plattan. Men bättre än inget.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Surfplatta...
« Svar #28 skrivet: 2011-12-29, 20:24:19 »
Hmm... Läste att Asus Transformer Prime har blivit ytterliggare försenad... :cry

32 GB + tangentbordsdocka versionen i februari och 64 GB verren i 2012 Q2. Jag får nog se mig om efter någon annan platta.
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Re: Surfplatta...
« Svar #29 skrivet: 2011-12-30, 13:12:31 »
Varför inte den gamla transformern? Den lär väl gå att få till ett hyggligt pris nu när ersättaren är på g.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

 

Senaste inlägg