Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Snapphanarna  (läst 6232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest273

  • Gäst
Snapphanarna
« skrivet: 2006-09-20, 22:46:49 »
 :D jag läste om en tv serie som skulle komma till jul och handla om snapphanarna .. in vet dom som var lite små gnälliga på svenska armen runt anno1600frösihjäl ..
Och det roliga var att bara en skåning var med bland skådisarna ... hur politiskt korrekt är det igentligen !! tsss .. Hollywood fasoner .. 
förvisso fanns det inga skåningar då utan så att säga ”öst danskar” som nu mera är halv danskar eller .. what ever  ;)

Men det ska bli intressant att se hur våra kära .. huvudstadsbor .. har tolkat historiken av  (Operation sno halva Danmark)
alltså ett senare tv tips

Unite the clans ...  :innocent

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Snapphanarna
« Svar #1 skrivet: 2006-09-20, 22:51:31 »
Själv är jag kassör i en aktieklubb som heter Snapphanarna.

Vi är bara hanar och bodde i ett område som heter Snapptuna...   :D
Insikt före åsikt!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Snapphanarna
« Svar #2 skrivet: 2006-09-20, 23:01:57 »
Snapphanar? Det trodde jag var en föggelras...

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Snapphanarna
« Svar #3 skrivet: 2006-09-21, 15:05:56 »
Snapphanar e.g Snapphaneträdet ligger västerut från Bromölla sett....
Det var Sveriges enda cowbysare och gubbs med lite ruter i!!!!!

Sen var snapphanar INTE Skpningar, utan Blekingegubbs.... :nono

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest273

  • Gäst
SV: Snapphanarna
« Svar #4 skrivet: 2006-09-21, 16:10:54 »
Snapphanar e.g Snapphaneträdet ligger västerut från Bromölla sett....
Det var Sveriges enda cowbysare och gubbs med lite ruter i!!!!!

Sen var snapphanar INTE Skpningar, utan Blekingegubbs.... :nono

DD

Utdrag från Wikipedia ....

Snapphanar är svenskarnas skällsord på de styrkor som kämpade på danskarnas sida i de dansk-svenska krigen under 1600-talet, framförallt under skånska kriget 1675-1679. De som svenskarna kallade för snapphanar kan sägas ha utgjorts av tre olika kategorier. En kategori var de skåningar (och danskar) som tog värvning i något av de tiotals friskyttekompanier som danskarna organiserade. Dessa kompanier var ridande förband på 100-200 friskyttar som opererade över stora områden och främst angrep den svenska arméns försörjningslinjer. Den andra kategorin var helt vanliga bondeuppbåd, där den skånska befolkningen tog till vapen mot annalkande svenska styrkor, denna kategori förekom endast i inledningsskedet av kriget. Den tredje kategorin var de egentliga snapphanarna, det vill säga simpla stråtrövare som strök omkring i skogstrakerna. Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan dessutom (och i en större utsträckning) mot den skånska civilbefolkningen. Även friskyttarna var tvungna att ordna sin försörjning genom kontributioner från civilbefolkningen, vilket med tiden blev en stor börda för de skånska bönderna och innebar att skillnaden mellan friskyttar och snapphanar försvann allteftersom kriget fortskred .

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Snapphanarna
« Svar #5 skrivet: 2006-09-21, 16:17:07 »
Den tredje kategorin var de egentliga snapphanarna, det vill säga simpla stråtrövare som strök omkring i skogstrakerna. Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan dessutom (och i en större utsträckning) mot den skånska civilbefolkningen. Även friskyttarna var tvungna att ordna sin försörjning genom kontributioner från civilbefolkningen, vilket med tiden blev en stor börda för de skånska bönderna och innebar att skillnaden mellan friskyttar och snapphanar försvann allteftersom kriget fortskred. Därav namnet "Snapphaneträdet" !!!


Tack för infon... :thumb
Har varit runt där nere en hel del, eller ska man säga..rötterna kommer därifrån...Trakterna runt Bromölla!!! :D

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest273

  • Gäst
SV: Snapphanarna
« Svar #6 skrivet: 2006-09-21, 16:55:52 »
 :thumb jepp det var där eliten kom ifrån .. Bromöllas hakebus sniper team var fruktade

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Snapphanarna
« Svar #7 skrivet: 2006-09-22, 00:31:12 »
Hö, inte undra på att en annan är en sån prickskytt. Farsan kom från Blekinge!  :pistols


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest325

  • Gäst
SV: Snapphanarna
« Svar #8 skrivet: 2006-09-22, 15:15:03 »
De märks då inte i BF johnny lille!  :tease

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Snapphanarna
« Svar #9 skrivet: 2006-09-22, 15:18:03 »
Nä men han är en j*vel på att snylta!

;)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest1327

  • Gäst
SV: Snapphanarna
« Svar #10 skrivet: 2006-09-22, 22:35:47 »
 :stupid :rotflmao

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Snapphanarna
« Svar #11 skrivet: 2006-09-23, 13:13:57 »
Nä men han är en j*vel på att snylta!

;)

Snylta? Förstår inte kopplingen, men man kanske måste ha en fiskhjärna för att få ihop den kopplingen?
:p


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Snapphanarna
« Svar #12 skrivet: 2006-09-25, 08:29:31 »
Sno/plundra/ ta för sig av andras mat för att själv äta sig mätt!!!

Förstår du nu???
 :headbang

:D
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Snapphanarna
« Svar #13 skrivet: 2006-09-25, 10:07:58 »
Förstår vad orden betyder, men förstår inte vad det har med Blekinge eller snapphanar att göra? :hm


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest253

  • Gäst
SV: Snapphanarna
« Svar #14 skrivet: 2006-09-25, 10:25:23 »
Snapphanar e.g Snapphaneträdet ligger västerut från Bromölla sett....
Det var Sveriges enda cowbysare och gubbs med lite ruter i!!!!!

Sen var snapphanar INTE Skpningar, utan Blekingegubbs.... :nono

DD

Utdrag från Wikipedia ....

Snapphanar är svenskarnas skällsord på de styrkor som kämpade på danskarnas sida i de dansk-svenska krigen under 1600-talet, framförallt under skånska kriget 1675-1679. De som svenskarna kallade för snapphanar kan sägas ha utgjorts av tre olika kategorier. En kategori var de skåningar (och danskar) som tog värvning i något av de tiotals friskyttekompanier som danskarna organiserade. Dessa kompanier var ridande förband på 100-200 friskyttar som opererade över stora områden och främst angrep den svenska arméns försörjningslinjer. Den andra kategorin var helt vanliga bondeuppbåd, där den skånska befolkningen tog till vapen mot annalkande svenska styrkor, denna kategori förekom endast i inledningsskedet av kriget. Den tredje kategorin var de egentliga snapphanarna, det vill säga simpla stråtrövare som strök omkring i skogstrakerna. Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan dessutom (och i en större utsträckning) mot den skånska civilbefolkningen. Även friskyttarna var tvungna att ordna sin försörjning genom kontributioner från civilbefolkningen, vilket med tiden blev en stor börda för de skånska bönderna och innebar att skillnaden mellan friskyttar och snapphanar försvann allteftersom kriget fortskred .

Putsa glasögonen, Johnny... :D

 

Senaste inlägg