Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Förslag på öl önskas  (läst 18938 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Förslag på öl önskas
« skrivet: 2007-03-17, 12:01:30 »
Mitt favvo-öl är utan tvekan Heaven från Jämtlands bryggeri. Men "man kan inte leva på endast en enda ölsort alena". Därför önskar jag tips.

OBS! JAG VILL INTE VETA VAD ERT FAVVO-ÖL ÄR. Jag vill ha ett alternativ som passar MIG.

Jag gillar alltså smakrika bira. Önskar gärna ett öl som ligger lägre i prisklass (detta är inget krav). Mörka underjästa öl (såsom Heaven) är bra, men kanske ska man variera sig lite.
Det får absolut inte vara en ale. Det smakar slaskvatten.

Förslag?

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #1 skrivet: 2007-03-17, 12:37:27 »
När det gäller just mörka lager såsom heaven så finns det tyvärr ett ganska dåligt utbud på Systembolaget. Enda jag skulle kunna tänka mig är Nils Oscar Kalasöl (nr 1310) eller Staropramen Dark (nr 1632).
Anchor Steam Beer (nr 1575) är ett annat öl jag tror skulel kunna passa dig.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #2 skrivet: 2007-03-17, 13:29:29 »
Kanske inte exakt vad du efterfrågar "på papperet", men Staropramen Granat (1609) skulle kunna vara något. Den passar utmärkt i samma skara som bland annat Heaven och Nils Ocar Kalasöl.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest628

  • Gäst
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #3 skrivet: 2007-03-17, 15:45:59 »
Norrlands Guld Dynamit!  :drink

guest138

  • Gäst
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #4 skrivet: 2007-03-17, 16:09:28 »
 :drool :drool :drool
Verdens beste Norske øl , tar med en smaks prøve til neste LAN,(en six pack av Dahls pils og du snakker flytende norsk) :thumb

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #5 skrivet: 2007-03-17, 16:12:01 »
Norrlands Guld Dynamit!  :drink

I mitt tycke ett ljust lageröl där alkoholhalten pumpats upp, inte för smakens skull utan för berusningens men nu var det ju öl jämförbara ned Heaven det handlade om va?..  :kiss

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #6 skrivet: 2007-03-17, 16:21:24 »
Men om du gillar Heaven... borde inte Hell och Fallen Angel vara något? Vill minnas att när jag har provat dom så var dom lika "ogoda". Har du provat de andra jämtländska sorterna?

Andra bärnstensfärgade ölsorter är Postiljon, Nils Oscar och Zlatopramen. (misstänker att det är den sortens öl du är ute efter)


(Uppenbarligen har du och jag väldigt stor skillnad på vad god öl är då jag föredrar ale och i viss mån guinness. Så därför är det här sorter som jag allra minst skulle gå och köpa till mig. Därför tänkte jag att du kanske skulle gilla dom.) ;)

guest628

  • Gäst
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #7 skrivet: 2007-03-17, 16:31:41 »
Norrlands Guld Dynamit!  :drink

I mitt tycke ett ljust lageröl där alkoholhalten pumpats upp, inte för smakens skull utan för berusningens men nu var det ju öl jämförbara ned Heaven det handlade om va?..  :kiss

Hehe jo stämde inte riktigt in på vad Cartis ville ha men men  :P

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188

guest1327

  • Gäst
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #9 skrivet: 2007-03-17, 19:44:18 »
Mitt favvo-öl är utan tvekan Heaven från Jämtlands bryggeri. Men "man kan inte leva på endast en enda ölsort alena". Därför önskar jag tips.

OBS! JAG VILL INTE VETA VAD ERT FAVVO-ÖL ÄR. Jag vill ha ett alternativ som passar MIG.

Jag gillar alltså smakrika bira. Önskar gärna ett öl som ligger lägre i prisklass (detta är inget krav). Mörka underjästa öl (såsom Heaven) är bra, men kanske ska man variera sig lite.
Det får absolut inte vara en ale. Det smakar slaskvatten.

Förslag?

BLÅGUL ??   :LOL

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #10 skrivet: 2007-03-18, 17:28:36 »
Ska du bli full eller njuta? :D

äsch - dum inledning, men en av bolaget absolut billigaste ölsorter, har vunnit flest priser - och det är Kopparbergs Sofiero!
Men annars, så finns det väl nästan ingen "billig" god mörkare fyllig öl på bolaget, för jag antar att 18-20:- är taket?

Goaste enligt mig, är utan tvekan Youngs Special, och den är billig oxå....
Sen finns väl öltråden här ui Hobbyrummet med miljoerns med förlag på fetgod öl!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest273

  • Gäst
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #11 skrivet: 2007-03-18, 17:40:19 »
Corona Extra

eller jaha !! .. då va de inget  :cartman

guest3

  • Gäst
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #12 skrivet: 2007-03-18, 18:55:41 »
Hahahaha. Såklart så var det bara hälften som läste min post. Jag frågade INTE vad ni gillade, utan vad ni trodde JAG skulle gilla.
Tack till er övriga. :thx

Självklart har jag testat Fallen Angel. Det är en ale. Ale är brittiskt blask enligt mina smaklökar
Självklart har jag även testat alla andra öl från Jämtlands (sitter och smaskar på en President just nu).

Nils Oscar Kalasöl är bra. Men den möter inte önskemålet om att vara lite billigare. Men ändå ett bra alternativ.
Staropramen Dark - hmmm. Kanske dags för en repetition. Var ett par månader sen. Minns den dock inte som så smakstark.
Anchor Steam Beer - ett helt nytt tips för mig. Ska testa!!!
Staropramen Granat ska testas likaså!!!

Dynamitbira fyller en annan funktion. Men det motsvarar ju inte min kravprofil direkt. I så fall vräker jag hellre i mig Harboe som är billig och kan göra mig full snabbt (om man hinkar i hög hastighet).

Dahls pils - ja, kanske värt ett försök. Visst.
Trapist har jag i kylen. Det är frugans öl. Kanske man skulle sno en.
Blågul tänker jag inte bemöta med ett värdigt svar.
Sofiero dricker jag när alternativet är avloppsvatten. Nä, smaklöst och billigt.
Young's special - brittiskt ananasöl men visst, man kan väl smaka.
Corona? Du skämtar.

Nu har jag några att testa. Kommer ni på nåt mer så är det bara att posta.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #13 skrivet: 2007-03-19, 08:46:05 »
Om du gillar heaven så kanske du gillar bitter. Det finns några sorter på bolaget och det kan stå bitter eller pale ale som det igentligen heter när det tappas på flaska.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Förslag på öl önskas
« Svar #14 skrivet: 2007-03-19, 10:34:06 »
Jag vet Cartis - denna ölen kommer du älska:

Koff - finsk riktigöl som smakar bästa!
Miller - sommaröl utan jämnförelse, målahusetbärs!
Wisby - favvo!!!
Jever - en klassiker

men tyvärr (dom kanske kan ta in den åt dig) så Lahden eller Karjala
superöl från bastulandet i öst, som du skulle älska....

Ja...sen har vi looooonkeroooo - men det är färdig grogg på burk som dominte får sälja här, men gött är det!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

 

Senaste inlägg