Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Skrivare?  (läst 2696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Skrivare?
« skrivet: 2008-05-21, 22:54:49 »
Jag har fått i uppdrag av min hustru att införskaffa en skrivare till hushållet och jag har inte haft med en dylik att göra på år och dar. Hon vill kunna skriva ut lite allmänt jobbarbete men också kunna skriva ut foton. Vad skall man ha för någon maskin? Det är inte fråga om några stora volymer, men jag vill ha bra kvalitet. Skall man satsa på en multifunktionsapparat som hanterar fax, scanning, kopiering också? Bläck eller laser? Hur ofta måste man byta patroner och vad kostar det för olika alternativ?

Tack på förhand.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Skrivare?
« Svar #1 skrivet: 2008-05-22, 08:55:38 »
Patronskrivare är billigare och idag finns det bra skrivare för fotoutskrift, kan dra iväg lite på patronfronten. Det beror dock på vad man har för märke. Laser är lite dyrare i inköp och patroner kostar lite mer i inköp men räcker längre. Det viktiga man bör tänka på är att det är separata patroner (färgskrivare) Då slipper man byta en hel patron för att en färg är slut. Är det stora mängder så är laser att föredra. Kombiskrivare är helt ok om man inte ska skanna in bilder i högupplösning. Kombimaskinerna brukar inte kunna det. Jag har en sån själv och det har fungerat utmärkt. Kopiera scheman till barnen, skanna in bilder och en del av sonens konstverk.
Det finns laserskrivare med samma funktion. Dessa kan dock kosta lite mer. Om jag skulle byta så skulle jag ta en laser multilmaskin.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Skrivare?
« Svar #2 skrivet: 2008-05-22, 09:46:40 »
Tack för tipset! Några konkreta förslag på maskiner?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Skrivare?
« Svar #3 skrivet: 2008-05-22, 10:15:08 »
Jag kan inte föreslå någon modell sådär på rak arm, men HP gör bra skrivare! (dock inte bärbara datorer som Mr Hazard fått erfara ;))

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Skrivare?
« Svar #4 skrivet: 2008-05-22, 10:36:24 »
Kolla denna

http://www.dustinhome.se/pd_5010124391.aspx

Har inte kollat om detta är det bästa priset. Men jag har en 5000 som jag är jätte nöjd med!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Skrivare?
« Svar #5 skrivet: 2008-05-22, 10:37:54 »
Jag ska kolla lite på vad vi kör på för små maskiner i kommunen.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Skrivare?
« Svar #6 skrivet: 2008-05-22, 11:07:54 »
Om du bara ska ha en vanlig bläckstråleskrivare så är braxens förslag bra. Canon gör bra skrivare. Hps maskiner med en patron för varje färg blir rätt dyra.

Canon PIXMA MX700 - flerfunktions ( färg ) 2151:- på misco

Canon PIXMA MP610 - flerfunktions ( färg ) 1595:- på misco

Fick inte in genvägen. Du får kolla själv på misco.se

Laser så får du lägga på några tusenlappar minst.





Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Skrivare?
« Svar #7 skrivet: 2008-05-22, 11:21:17 »
Då mitt behov av skannfunktion är minnemalt (har en som kanske används EN gång per år) så köpte jag en HP Color LaserJet 2600N.

Detta är INGEn liten skrivare, väger typ 18 kg. Men den kan anslutas till nät via en inbyggf egen nätverkserver, dvs har man flera datorer kan vilken som helst dator skriva ut utan att man behöver starta datorn som den är kopplad till. Utskrifterna är himla ok och har nu haft den typ ett år utan några problem. Dottern använder den dagligen för hennes skolarbeten och det enda problemet är väl att jag skulle ha haft ett större pappersmagasin som hon skriver ut.

När jag köpte den kostade den strax under 3kkr, men nu är den ju lite till åren så priset har i princip halverats. Jag rekommenderar den varmt!

http://www.dustinhome.se/pd_5010082571.aspx


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Skrivare?
« Svar #8 skrivet: 2008-05-22, 11:37:09 »
Priset på toner till den maskinen ligger på 800:- för en färgtoner och straxt under 700:- för svart. En sån patron räcker till 2000 sidor med 5 procents täckning och skriver man ut bilder så går det mer toner. Man blir lite lurad när man ser 2000 sidor.

2600 är en driftsäker och helt ok maskin. Det är lätt att byta toner och den indikerar hur mycket toner det är kvar. Många skolor använder sådana i Vallentuna.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Skrivare?
« Svar #9 skrivet: 2008-05-22, 11:49:00 »
Då mitt behov av skannfunktion är minnemalt (har en som kanske används EN gång per år) så köpte jag en HP Color LaserJet 2600N.

Detta är INGEn liten skrivare, väger typ 18 kg. Men den kan anslutas till nät via en inbyggf egen nätverkserver, dvs har man flera datorer kan vilken som helst dator skriva ut utan att man behöver starta datorn som den är kopplad till. Utskrifterna är himla ok och har nu haft den typ ett år utan några problem. Dottern använder den dagligen för hennes skolarbeten och det enda problemet är väl att jag skulle ha haft ett större pappersmagasin som hon skriver ut.

När jag köpte den kostade den strax under 3kkr, men nu är den ju lite till åren så priset har i princip halverats. Jag rekommenderar den varmt!

http://www.dustinhome.se/pd_5010082571.aspx

 :stupid  :thumb  :bow

Köp en, jag har en själv!  :D
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

 

Senaste inlägg