Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Recept på Pulled Pork!!!  (läst 4800 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Recept på Pulled Pork!!!
« skrivet: 2014-02-02, 01:16:34 »
Så - jag lovade att lägga ut ett recept som är magisk gott....så varsågoda - man kan inte misslyckas!

Man behöver en rejäl gjutjärnsgryta....

1 st Karréstek, gärna med ben (bättre smak)
flingsalt + pepparmix

Börja med att bryna steken i smör på alla sidor.
Häll i ca 4dl vatten (brukar ta 2-3 glas med vatten. Lägg i en gul/röd lök som man delar, 1 stor morot i ett par delar, 3 lagerblad, och ett 10-tal kryddpepparkorn!
Häll på 3-4msk kalv eller oxfond. 1dl Äppelcidervinäger och lite chilliflaces( vill du inte ha det för starkt, ta det luugnt med flacsen). Häll på lite soja, så får man lite mer sälta och fin färg på skyn.

Tillsätt EN kapsyl Liquid Smoke (
Finns nästan att köpa överallt. Denna ger en kolgrillad rökig smak, och ta INTE för mycket - kan förstöra allt!

Låt koka upp, och när den kokar, dra ner plattan på svag värme (2:an) - och låt steken koka i minst 6h. Ös steken ibland.

Man märker tydligt när den är klar, tar du en gaffel så ska köttet mer eller mindre falla av/delsa på sig och vara tråddigt!
Lägg steken i folie, så att den ligger och håller sig varm.

Sila "fonden" i grytan, och häll upp den i en kastrull. Tillsätt Tigersauce efter smak (samma fabrikat som flaskan ovan), eventuellt lite passerade ttomater (max 1 dl) , smaka av med salt och peppar, chilliflakes och om man vill få upp söman lite - flytande honung - låt sedan detta "gossa till sig" dvs koka och smaka av. Det ska vara en lite syrlig/söt/stark smak som puffar till lite i näsan. Saknas den känslan, tillsåätt lite Äppelcidervinäger (matsked åt gången)....

När såsen känns lite vild, öppna foliepaketet och ta två gafflar som man delar upp köttet så det blir en hög med trådigt kött. Lägg i detta i kastrullen med sås, öch lägg för säkerhets skulle undan lite till de vänner/familj som ska äta med en som inte gillar "puffen" i maten s.a.s...(smakar bra utan såsen också)

Servera detta i Pitabröd, och bakar man inte själv KÖP FRYSTA, dom är inte så torra eller hamburgerbröd.
Bra tyillbehör:
Rödlök, creme fraish, sallad, stekta chamnpinjoner mm mm

Servera med en iskall pilsner....

Världsklass!!! Magert.....

DD :drink

Ps. Görs med fördel dagen innan - låt det stå och dra till sig, ska man ut i den gröna/snön - superenkel mat att ha med sig....


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #1 skrivet: 2014-02-02, 08:22:51 »
snabbvariant:
Koka stek två timmar i buljong i en tryckkokare.
Servera med favorittillbehör och en sås (möjligen gjord på buljongen)

Vad du krångrar till det, hipster-DD

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #2 skrivet: 2014-02-02, 09:22:01 »
 :lolabove :lolabove :lolabove :lolabove :lolabove

PP är inte PP om man inte gör såsen med vinäger, chilliflakes/tigersås mm då är det en vanlig fläskstek - punkt!

DD



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #3 skrivet: 2014-02-02, 10:13:41 »
:) Jag driver lite med dig förstås. Men det var intressant att det var såsen som gör det till pulled - Är det övriga trådläsares åsikt också?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #4 skrivet: 2014-02-02, 10:53:30 »
Pulled pork is a method of cooking pork where, what would otherwise be a tough cut of meat, is cooked slowly at low temperatures, allowing the meat to become tender enough so that it can be "pulled", or easily broken into individual pieces.

Pulled pork is found around the world in a variety of forms.

In the United States, pulled pork, usually shoulder cut (sometimes referred to as Boston butt) or mixed cuts, is commonly slow-cooked by a smoking method, though a non-barbecue method might also be employed using a slow cooker or a domestic oven.[1]

The preparation of pulled pork in the United States differs from region to region. In areas such as Tennessee, pulled pork is typically made from a mixture of the blade shoulder and arm shoulder meat and served with a tomato-based barbecue sauce. In areas such as North Carolina, either a pig roast/whole hog, mixed cuts of the pig/hog, or the shoulder cut alone are commonly used, and the pork is served with or without a vinegar-based sauce.[2] South Carolina pulled pork usually comes with a mustard sauce, and Georgia barbecue is served with a tomato-based sauce.

Där Richard-rättrådig :-)

Ja, det är ett det är griskött....och att man kokar/grillar eller vad man vill, och ser till att köttet faller isär. Enligt mitt sätt och se på det, så det tråkigaste man kan göra är att göra denna rätt till en vanlig överkokt fläskstek - för det är enligt min ringa smak typiskt svensk mat som en surstek t.ex

Att ge den en cajun/texasfeeling med hjälp av (om man inte grillar den) instant smoke och kick i ändan av Tigersås, ger den mer liv än tråkigt trådigt fläckkött.....

Men självklart - är det tillagningsmetoden, så ja, du och övriga har så rätt.
Jag har gjort samma sak med nöt, älg mm - funkar lika bra, och då kan man använda annan sås, för att ge det variation.

Tilläggas kan att jag la ut denna för att JRT ville ha receptet och några till...

DD :thumb



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #5 skrivet: 2014-02-02, 11:01:33 »
Tackar!

Utloggad Harmen

  • Old Carmensita
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #6 skrivet: 2014-02-02, 11:17:10 »
Tack DD låter gott

guest4096

  • Gäst
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #7 skrivet: 2014-02-02, 12:37:40 »
Tackar, vi må bröve.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #8 skrivet: 2014-02-02, 13:23:25 »
Ja, det är gott. Jag har gjort det vid ett par tillfällen, men det viktiga är ju ändå att DD hade fel ;)

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #9 skrivet: 2014-02-02, 18:43:07 »
Åhå, pullad gris på DD's vis.
Man kan slå i en skvätt porter också för en lite mustigare smak, det är ju sen gammalt att ska man pulla en gris så kan lite pilsner inte skada.
Rågott i ett tortillabröd med lite karamelliserad lök, gräddfil och jalapenos.
Och öl. Där har du helt rätt DD
« Senast ändrad: 2014-02-02, 18:47:45 by SuperTed »

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #10 skrivet: 2015-05-29, 20:50:19 »
Länge sedan jag lagade detta nu. Men när vädret är sådant att det inte går att grilla.
Så tänkte jag att det skulle ske imorgon men med en liten twist.

Byter ut vattnet mot Oppigårds Everyday IPA (Oppigårds)

Vad tror ni på den iden?

Utloggad Pson

  • WackoBravoNiner
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 497
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #11 skrivet: 2015-05-30, 00:01:16 »
Låter som en god, spännadne idé tycker jag, ska bli spännadne att höra hur det funkar med en IPA, tänker på beskan, och att den inte är så hög%:ig...berätta gärna sen.

Lycka till
IF EVERYTHING SEEMS UNDER CONTROL, YOU'RE NOT GOING FAST ENOUGH.
-MARIO ANDRETTI-

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Recept på Pulled Pork!!!
« Svar #12 skrivet: 2015-05-30, 08:24:35 »
Ja, det är gott. Jag har gjort det vid ett par tillfällen, men det viktiga är ju ändå att DD hade fel ;)

Vi vet ju att DD alltid har fel  :cartman

 

Senaste inlägg