Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Chassin och värme  (läst 5413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
Chassin och värme
« skrivet: 2013-03-28, 18:39:03 »
Halloj.

Efter att ha kollat runt på olika sajter och även fysiskt grävt runt i en del lådor har jag till min förskräckelse upptäckt att en Massa lådor har kragget på botten av lådan.

Har i tidigare anställningar suttit och räknat på värmeutveckling, luftflöden  och konstruktioner för att minska temperaturen så mycket som möjligt.
Allt jag tidigare lärt mej av fysik och sånt har lärt mej att det inte bara varit teori utan även Lagen...

Frågeställningen denna bunt med text leder till är:
Borde det inte vara smartare att ha ngt som genererar så mycket värme, och dessutom ska skjuta ut den uppvärmda luften ur burken, högt upp istället för i botten av lådan?
Värme stiger väl fortfarande, även i datorvärlden...eller?
I alla mina lådor har man insug i botten/fronten och utblås uppe/bakändan.

Vad är det som sker med världen?
Helt plötsligt kommer jag väl börja gilla CS å hata teamplay....jag börjar bli rädd...
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Chassin och värme
« Svar #1 skrivet: 2013-03-28, 19:32:08 »
Tror att de flesta burkar med nätagget i botten gör så för att ta in kalluft via botten och trycka ut den på baksidan. Dvs kallare delar -> lägre varv på fläkten -> tystare dator.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Chassin och värme
« Svar #2 skrivet: 2013-03-28, 19:58:21 »
 :stupid

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Chassin och värme
« Svar #3 skrivet: 2013-03-28, 20:54:31 »
 :stupid Jag byggde min så också. Blir ett eget kylsystem för nätagget som är helt isolerat från datorns och därmed inte värmer upp datorn och nätagget kan då hålla koll på sig själ. Resten i datorn kör på som du skriver.
« Senast ändrad: 2013-03-28, 20:56:02 by Scarecrow »

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
SV: Chassin och värme
« Svar #4 skrivet: 2013-03-28, 20:58:22 »
Tror att de flesta burkar med nätagget i botten gör så för att ta in kalluft via botten och trycka ut den på baksidan. Dvs kallare delar -> lägre varv på fläkten -> tystare dator.

principen har alltid varit att ta in luft från botten för att sedan föra ut den upptill.

men genom att ha agget på botten så värms luften upp direkt av agget som utsöndrar en del värme och jag har fortfarande inte sett ett agg som suger in istället för att blåsa ut, vilket gör det bakvänt...iaf i min värld

ett agg i toppen av lådan som blåser ut luften gör att luften Måste tas in från botten, och det brukar vara kallare på botten av lådan vilket gör att kall luft sugs genom hela lådan.

skulle det vara så att det finns agg som suger in luft istället, då blåser den luft genom lådan och som sen letar sej ut på diverse andra ställen är där det varit tänkt, om man nu inte lyckats med att täta till en lådas olika "läckor" och tvingat fram ett bra flöde.

att lägre varvtal och färre fläktar ger en tystare dator är ju självklart :)
men allting i en dator genererar en del värme, en del mindre än andra, och denna värme måste ut och eller kylas ner på ett bra sätt, men detta var inte det egentliga ämnet för tråden.


det jag menade var att det finns komponenter i en låda som genererar värme, gfx, RAM, cpu, chipset, diskar och agget.
cpu har egen kylning och har för det mesta en plats i chassit för en fläkt som kan leda ut en del av den värmen direkt(som bilden ovan visar)
gfx har de senaste åren en rejäl klump som kyler och en fläkt som blåser ut genom "bakplåten"
en del minnen har kylflänsar som leder ut värmen och som sen kyls ner av luftflödet i burken
diskarna har ingen egen kylning utan har fördetmesta en fläkt i närheten som hjälper till att leda bort värmen
och till sist....agget...som har en inbyggd fläkt som blåser ut den varma luften och som dessutom var den enda fläkt som fanns i datorn en gång i tiden

alla dessa komponenter avger värme och värmen stiger.
att då ha den luft som kommer in i en dator, in från botten och ut från toppen (grovt räknat), värmas upp av agget....känns dumt

det är då detta jag undrar över
är det så att dagens agg(kragg) inte avger någon direkt värme eller är det så att kylningen är såpass effektiv att denna värme försvinner så snabbt att den inte påverkar värmen i datorn på ett negativt sätt?

ledsen att en, till början, enkel fråga blivit så komplicerad
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
SV: Chassin och värme
« Svar #5 skrivet: 2013-03-28, 21:03:18 »
:stupid Jag byggde min så också. Blir ett eget kylsystem för nätagget som är helt isolerat från datorns och därmed inte värmer upp datorn och nätagget kan då hålla koll på sig själ. Resten i datorn kör på som du skriver.

ahh, så kragget befinner sej i en egen låda...i lådan...
då ska det ju inte spela så stor roll för värmen i resten av burken.

men då lockas jag till att ställa en annan fråga...sorry...

är det så att det var till nackdel för kylningen att ha ett agg i samma låda?krävs det inte lika många fläktar eller så högt varvtal på dem som om vi hade haft luftflödet från agget?
den andra frågan kanske redan besvarats till viss del av ceder
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Chassin och värme
« Svar #6 skrivet: 2013-03-28, 21:33:49 »
Men men, ett nätagg suger in luft underifrån.. Har du då en låda med fläktgaller på undersidan av burken så kan ju agget suga in kall luft underifrån och sedan blåsa ut den direkt bakåt, du får svalare komponenter i nätagget som gör att det blir tystare pga. lägre varv på fläktar..

Den väldigt lilla värmen som går in i chassit pga. att nätagget sitter längst ner är obetydlig..

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Chassin och värme
« Svar #7 skrivet: 2013-03-28, 21:52:29 »
 :stupid igen

Sen håller jag inte med om din skiss över cpu och fläkt.

Traditionellt så har inte cpu:n haft ett eget kylsystem som skickat ut värmen ur burken, utan det har ju varit så att all jädrans värme som alstras i en burk har sugits rakt in i nätagget så att det istället blivit onödigt varmt.

Det har då lett till att agget fått leda ut sin egna värme plus all värme från komponenterna i burken = onödigt varmt nätagg = sliter på komponenterna i nätagget mer + gör att fläktarna i nätagget får jobba hårdare = mer oljud.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Chassin och värme
« Svar #8 skrivet: 2013-03-29, 00:41:37 »
Vänta nu.

Jag har oxå funderat på det här med Agget i botten. Tycker det är dumt.

Processorns fläkt blåser luft mot processorn. DVS mot flänsarna som ska kyla processorn. Den suger inte bort....

Nät agget är ett "slutet" system som ska kyla sig själv men det kommer alltid spillvärme från alla "motorer"... du kan inte kyla allt eftersom väggarna av nätagget oxå värms upp och därmed sprider värme till insidan av datorn.

har jag fel?
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Chassin och värme
« Svar #9 skrivet: 2013-03-29, 00:53:43 »
Även varm luft kyler :-)

Alla chsssin läcker som soll, det kommer in luft över allt, och det är väl inte så att man får några större problem mer än om man har för kraftiga grejer i för små burkar eller toköverklockar.

Varmluft stiger...rätt....men det är ju inte så att man får något kallras i datorn pga att den varma luften som stiger direkt, utan bara man har en fritt flöde genom burken så håller den sig tillräckligt kall. Visst finns det chassin som är som en bur i grund, och även tätare chassin, men överklockar man inte, håller undan kablar och framförallt damm ska det inte vara några problem!

Som sagt, varm luft som rör sig snabbt över en yta kyler :-)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Chassin och värme
« Svar #10 skrivet: 2013-03-29, 01:03:10 »
Så att anledningen till att nätagget har flyttat från burkens övandel till underdel har inte med datorns kylning att köra utan med nätaggets kylning. dvs... vi har idag kraftigare nätagg som tar skada av att ta in datorns redan uppvärmda luft och kyla sig själv med. Istället så flyttar vi ner nätagget för att få optimal kylning på detta och sen så får chassifläktar, processorfläkt och grafikfläktar ta hand om sitt eget?...

Den ökade värmen kyls naturligt av flödet i chassit och nätagget får bättre kylning för vi har ökat wattkraven på dessa genom åren....???


obs ?
ps ?
pps ?

Som jag förstår det så tar ett nätagg alltid emot en statisk mängd ström och bör därför alltid skapa en statisk mängd värme. dvs fläkten i nätagget påverkar inte ljudnivån på datorn. ... jo det gör den... men vad jag menar är att den är så tyst och låter alltid, oavkortat, lika mycket. Medans en processorfläkt eller grafikkort kan påverkas av hur mycket de arbetar.
« Senast ändrad: 2013-03-29, 01:08:19 by Kemo »
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Chassin och värme
« Svar #11 skrivet: 2013-03-29, 01:28:54 »
Jag är bäst jag vann...
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Chassin och värme
« Svar #12 skrivet: 2013-03-29, 04:54:23 »
Jag kör med ett Corsair HX750 agg och den varierar fläkthastigheten efter temperatur och stänger ofta av den när belastningen är låg. Det agget är gjort för att vara så tyst som möjligt och sitter i min nybyggda unRAID server som är i princip helt tyst.

Nedan tre bilder på fläktlösningen i den:

« Senast ändrad: 2013-03-29, 05:03:29 by Scarecrow »

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Chassin och värme
« Svar #13 skrivet: 2013-03-29, 16:47:40 »
Som jag förstår det så tar ett nätagg alltid emot en statisk mängd ström och bör därför alltid skapa en statisk mängd värme. dvs fläkten i nätagget påverkar inte ljudnivån på datorn. ... jo det gör den... men vad jag menar är att den är så tyst och låter alltid, oavkortat, lika mycket. Medans en processorfläkt eller grafikkort kan påverkas av hur mycket de arbetar.

Nätagget får ju självklar jobba hårdare beroende på belsatning, vilket i sin tur är direkt relaterat till mängden värme som det alstrar.

CPU drar mer ström när den jobbar hårdare, samma sak med övriga komponenter i burken.

Fläkten i nätagget gör helt klart mer ljud ifrån sig ju mer det måste kyla agget, vilket beror på belastning.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Chassin och värme
« Svar #14 skrivet: 2013-03-29, 21:03:06 »
För att förenkla lite:
* Fläkten i PSU:n (power supply=nätaggregat) suger IN luft i chassit
* Chassifläktar blåser UT luften ur chassit
* Vissa grafikkortskylfläktar blåser ut från chassit.
* När datorn drar mer kraft, t.ex. vid spel (CPU, GPU, RAM, DISK m.m. går på högvarv) levererar PSU:n självklart mer ström och genererar då mer värme. Det gör även de andra komponenterna.
* Varm luft stiger, kall luft sjunker.

Med detta klargjort förstår man varför PSU:n mår bättre i botten och kyler även de andra komponenterna bättre då luftcirkulationen följer principen att varm luft stiger.

Är allt solklart nu? :hm
« Senast ändrad: 2013-03-29, 21:12:02 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg