Har spelat GW1 relativt regelbundet, men även längre perioder i CoH, Champions Online, Allods, Grand Fantasia, DDO och Forsaken World.
Och kortare inhopp i Perfect World, Lotro, Aion och en bunke fler. Så lite har jag testat andra spel. Och detta är bara MMOerna...
Jag anser trots det att inget MMO tidigare haft samma frihet i vad jag kan göra. Om jag vill skippa min personliga story, som är precis som andra huvud-quest kedjor så kan jag det.
Det finns saker att göra hela tiden, och hoppar jag tillbaka till ett område så kan jag fortfarande få utdelning för att jag gör saker, med undantag för heart-events.
Det är detta som jag ser som största fördelen med GW2, att oavsett vem jag spelar med, om jag är själv eller om jag spelar med någon annan, så får jag utdelning för detta. Detta trots att den andra personen kanske inte är lika hög level eller har spelat på en helt annan plats än vad jag gjort.
Vi har inga quester som motverkar, ingen är sinnessjukt övermäktig och vi får båda samma utdelning i levlar, utrustning (drops beror på din level, inte området) och rewards.
Jag kan till viss del hålla med om att det är tråkigt när man låst upp sina weapon-skills och inte kan byta dem mer än byta vapen-set. Men man har ytterligare fem skills och ett helt trait-system som kan påverka. Eftersom skills och traits blev resettade mellan beta 1 och beta 2 så blev jag tvingad att testa nya kombinationer där, och märkte en stor skillnad på hur man spelar med olika kombinationer.
Bara att byta mellan en party-heal och self-heal gör att man beter sig annorlunda i strid. Och traits påverkar en hel del, har dock bara hunnit testa fyra olika egenskaper där, så kan inte säga mer än att man kan specialisera sig ganska ordentligt.
Sedan kommer det komma fler skills i form av nya vapen. De har redan lovat att engineer ska få access till fler av original-vapnen, och tvåhandshammare är utlovad till guardian och warrior.
Saker som dock gör mig besviken är:
Inte alla weaponskills på tvåhandsvapnen alltid känns relevanta. Jag förstår deras funktion, men det är väldigt nischat i vissa fall för en specifik spelstil. Och spelar man inte på det viset har man till stor del förlorat en skillslot.
En servertransfer kostar 1800 gems, men man kan bara köpa dem i satser om:
800, 1600, 2800 och 4000. Vilket innebär att om man vill göra en servertransfer måste man köpa 600 extra gems. 2400 gems är 30 euro (eller 30 dollar, för det är ju exakt samma värde på dollar och euro
) vilket innebär ca 70 kr i oönskade gems för en servertransfer.
Om mobs kommer vara lika nerfade efter release som under senaste betahelgen så är det katastrof. Att ROFL-stompa en veteran-mob när man knappt har vaknat ur sin frökapsel är fel.
"Old women" ska inte se ut som 25-åriga Hollywood-skådisar. "Old men" ska inte se ut som Jason Statham (även om han nått en högre ålder, så vill jag inte kalla honom gammal). Och i samma anda, asura ska inte se ut som små lyckotroll, de ska se betydligt mer bitska och otrevliga ut.