Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kan inte formatera hd i Vista.  (läst 4266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
Kan inte formatera hd i Vista.
« skrivet: 2008-03-12, 18:41:14 »
Goda vänner i OG, jag behöver er hjälp... :help

I min speldator har jag två st SATA hd, c: på 250 GB som är systemdisk och d: på 150 GB som fram tills för ett par dagare sedan var en XP installation.

Jag upptäckte häromdagen att Vista inte längre kände igen d: som en NTFS formaterad disk men den känner av att det sitter en hårddisk där i a f men det gick inte att öppna den p g a "I/O device error". Jag hade ändå tänkt mig sluta använda XP booten på pc:n så det störde mig inte utan jag startade upp disk management och började med att ta bort partionen, skapa en ny och formatera om den. Detta gick inte, formateringen gick igenom till 100 % utan felmeddelande men disken listas som RAW och inte NTFS som jag formaterade den till och det går inte att öppna disken p g a ovan nämnda fel. RAW kvarstår efter omstart.

Jag plockade ut disken och monterade in den i en gammal PC och där funkade den alldeles ypperligt ur alla aspekter så jag formaterade om den i den gamla PC'n och satte tillbaka den i min spel PC men den vill fortfarande inte kännas vid den...

Försökte lösa problemet med att boota från Vista DVD'n och formatera om disken från den men då får jag blå skärm när jag bootar från DVD'n.

Någon som har någon input hur jag ska lösa problemet? Jag har googlat om och om igen utan att hitta något... :cry
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #1 skrivet: 2008-03-12, 19:12:54 »
Om du startar opp maskinen, kan du komma till BIOS o kolla inställningarna därifrån?
Dvs ser du disken där överhuvdtaget?
Bootprio - så att den garannterat går på CD´n?
Testat att byta SATA-kabel?

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #2 skrivet: 2008-03-12, 19:32:01 »
Citat från: deathdealer
Om du startar opp maskinen, kan du komma till BIOS o kolla inställningarna därifrån?

Ja för fan, bios:et funkar alldeles utmärkt och jag kan inte hitta några felaktigheter där.

Citat från: deathdealer
Dvs ser du disken där överhuvdtaget?

Jepp, den syns i Vista men listas som RAW och kan inte öppnas eller formateras om.

Citat från: deathdealer
Bootprio - så att den garannterat går på CD´n?

Satt till: CD/DVD => HD => USB och det går alldeles utmärkt att starta från Vista DVD'n fram tills att installtions GUI:et ska laddas då får jag blå skärm.

Bör påpekas att jag installerade hela datorn genom att starta från DVD'n så jag vet att det går...

Citat från: deathdealer
Testat att byta SATA-kabel?

Jepp, även att byta SATA kanal men det har inte hjälpt.
« Senast ändrad: 2008-03-12, 19:33:53 by Hellacopter »
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #3 skrivet: 2008-03-12, 20:07:49 »
Ok, felsökningen går vidare...

För att starta datorn från DVD'n utan att få blåskärm måste jag stoppa in en IDE DVD-ROM i burken och koppla ur de två SATA DVD brännarna som sitter i nu... :headbang
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #4 skrivet: 2008-03-12, 22:36:18 »
Nu har jag lyckats återställa c & d från en back-up från den 28/1-08 så att bägge syns och bägge är bootbara. För att göra detta var jag tvungen att ha bara en IDE DVD-ROM installerad i burken och bägge SATA brännarna urkopplade.

Imorron ska jag låta vista dra hem alla uppdatering igen och låta XP göra samma sak sen ska jag göra en full back-up igen. Dock är jag rädd att när jag kopplar ur IDE DVD:n igen och kopplar på SATA brännarna så kommer d: att försvinna igen... :(

Om ni undrar varför jag inte lämnar IDE enheterna kvar så är det för att om jag bränner med dem så startar datorn om mitt under bränningen, det gör det inte med SATA brännarna. Men det går inte att boota från Vista DVD'n i SATA DVD:an utan att få blå skärm när installations GUI:et ska laddas.

Moment 22? Är jag en idiot som bygger mina datorer själv? Tror jag ska sluta med det och köpa färdig byggda för det är datorstrul som gjort att jag helt tappat intresset för att spela men och andra sidan har jag inte råd att köpa färdiga spelburkar... Moment 22... Jag ger upp, det här är inte roligt längre... :cry
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #5 skrivet: 2008-03-12, 23:44:28 »
Ta bort Vista och kör XP?

Jag köpte en ny dator till sekreteraren på jobbet med Vista.
Det slutade med att jag fick köpa ny skrivare, nytt backupsystem mm. då det saknas drivisar till mycket fortfarande.
Dessutom var jag tvungen att installera om allt med återställningsskivan för att Vista inte kunde installera en USBsticka som jag använde till drivisar och köpte samtidigt som jag köpte datorn.

Datorn var en HP men inte fungerade det som det skulle för att det var en med en fabriksvistainstallation! 

Vista är inte färdigt för vanligt folk ännu.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #6 skrivet: 2008-03-12, 23:46:58 »
Ta bort Vista och kör XP?

Är inte en option då jag betalat för Vista...
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest1327

  • Gäst
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #7 skrivet: 2008-03-13, 00:21:47 »
Det är inte bara så att du helt enkelt kan byta enhetsbetekning i Disk manager ?
Ibland så minns enheter vad de har haft, mest typiskt är väl USB minnen och XP.
Om du råkat anväända E: på en nätverksenhet och en USB sticka så får du problem, detta ska dok vara åtgärdat i vista.
Kolla om du inte kan högerklicka på diskikonen i disk managern och byta enhetsbetäckning

Testa även att sätta rätt partition aktiv, det kan sturla till sig ibland.


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #8 skrivet: 2008-03-13, 00:39:59 »
Detta är en fetknepigchansning....

Det kan inte vara så att din D: disk är byglad på nåt skummt sätt?...
Sen - du fråga Hella, men SATA DVD?.....kan det vara så då att när du kopplar in dina SATA brännare, så adresseras en av dessa upp på samma sätt som D: eller tvärt om?
Alltså att datorn tror att D: är en DVD-SATA-brännare??? :cartman

Inte för att jag tror det, men du kan väl börja med att koppla in 1 av brännarna...boota, och se om du får blåskärm? Ta sedan den nästa, gör om....

äsch - för mig funkar iallafall VISTA på bägge burkarna, samma för Illuminati, Prunis osv osv...men vad vet jag...

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest273

  • Gäst
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #9 skrivet: 2008-03-13, 20:26:02 »
Satt just och kollade på vista till mitt kommande dator bygge, just för att kunna köra Age of Conan med dx10 och allt maxat ..
Är det lönt att köpa 64-bit vistan eller har det ingen skillnad på vilken version det är till spel !!



jepps jag vet  :offtopic
sorry





 

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #10 skrivet: 2008-03-14, 00:00:59 »
 varför INTE???????  :offtopic

funkar ju hur bra som hellst...

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Kan inte formatera hd i Vista.
« Svar #11 skrivet: 2008-03-16, 17:32:05 »
Problemet verkar vara löst. Det som gjorde att d: inte gick att använda berodde på senaste versionen av drivrutiner för moderkortet. Om jag inte installerar dem så funkar d: klockrent, så fort jag installerar dem så är d: oanvändbar inifrån Vista men funkar fortfarande bra med XP... mysko... :hm
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

 

Senaste inlägg