Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Värdlden bästa spelmaskin!  (läst 7216 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Värdlden bästa spelmaskin!
« skrivet: 2006-08-14, 12:08:34 »
Nu är den här....

http://www.apple.com/se/macpro/

 :thumb

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #1 skrivet: 2006-08-14, 12:58:07 »
Snygg låda i alla fall
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #2 skrivet: 2006-08-14, 13:02:58 »
Skojjigt pris? >24-tusen i grundutförande. Och då kan du inte använda alla dina braiga PC-program du samlat på dig under åren.
Men visst verkar den juste :thumb

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #3 skrivet: 2006-08-14, 13:48:56 »
Är det inte en helt vanlig PC maskin i en Mac låda? Ser faktiskt ingen skillnad, nu när de slutligen gått över till Intels processorer dessutom...

Så, samma hårdvara, där man har möjlighet att välja OS (OSX, Win, Linux osv), är det inte där vi är nu?

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #4 skrivet: 2006-08-14, 14:10:11 »
Japp.. nice cool design.. jag har en sådan låda stående hos mig (tyvärr inte med nya innehållet.)

Deadhead jag tror du får kolla upp skillnaden lite mer.. allt är inte en processor, finns en hel del annat i en dator.
Men helt klart sjukt kul att man kan installera både OsX o XP på samma maskin utan prestandard försämring (som det var med Virtual PC).
Sen har Apple senaste åren haft en helt grym Design på sina maskiner.
AVAST CLEARED !

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #5 skrivet: 2006-08-14, 14:17:35 »
Deadhead jag tror du får kolla upp skillnaden lite mer.. allt är inte en processor, finns en hel del annat i en dator.

Hehe! Nej, jag vet. Men vad är det som är unikt då? Egen bios? Eget moderkort? För allt annat som jag kan se är standard PC pryttlar; processor, minnen, hårddiskar, dvd, minnen, kortplatser, portar osv osv.

Den som är duktig kan gärna rabbla upp vad som skiljer denna maskin rent hårdvarumässigt mot en standard PC, för jag hade då banne mig svårt att hitta något!

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #6 skrivet: 2006-08-14, 14:19:18 »
Men helt klart sjukt kul att man kan installera både OsX o XP på samma maskin utan prestandard försämring (som det var med Virtual PC).
Sen har Apple senaste åren haft en helt grym Design på sina maskiner.

Jag lämnade Mac för ca 5 år sedan p g a två anledningar:

- Priset på datorerna.
- Apples reservdelspolicy, som privatperson fick jag inte köpa delar från dem för att själv reparera en Mac på vilken garantin gått ut. Man är tvungen att lämna in den... :headbang

Och så vitt jag förstår så har dessa två saker inte ändrats och kommer inte heller att ändras så jag har än så länge ingen anledning att gå tillbaka till Mac.
« Senast ändrad: 2006-08-14, 14:29:23 by Hellacopter »
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #7 skrivet: 2006-08-14, 14:25:23 »
Hårdvarumässigt är det ju bara - som DH säger - en dator.

Sen att man kan föredra designen på lådan, eller OS:et, det är ju en annan sak.
Men det är faktisk numera enbart en dator vars inkråm är "standard PC-pryttlar"... Om än litet dyrare eftersom man eftersträvar prestanda, och särskilt utvalda för att kunna drivas av OSX utan problem.

Men det går ju att få samma spec från Dell, eller bygga ihop en egen.

Men det gör väl inget? Det coola är ju att man kan få välja vilket (eller för all del vilka) operativ man ska köra. Det är ju skitbra. För med tanke på utbudet av spel till "Mac" vs "PC" så har ju tyvärr Macen inte någon chans att bli "världens bästa spelmaskin". Men visst, det är coolt att kunna köra MacOS och exvis XP på samma burk.

Däremot så bör ju övergången till intel medföra stora fördelar för Mac-världen. Billigare komponenter etc då man inte måste specialbygga dem. :thumb
« Senast ändrad: 2006-08-14, 14:28:47 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #8 skrivet: 2006-08-14, 14:31:29 »
 :lolabove

Jag har satt in egna minnen.. nya diskar, nytt graffe kort som jag INTE köpt hos Apple utan det minsta problem...
Kingston minne, Barracuda disk, Bättre ATI Radeon kort.
Det enda krav jag hört är innanför garanti tiden och det kan jag förstå men annars hade jag inte det problemet.

Sen ang skillnaden mellan Mac som dator och PC som dator.. tja.. vad är skillnaden mellan Dell, Compaq, Fijutsu etc etc... det är ju "bara" ett märka o har alltid varit.. Mac har innan kört IBM och andra har kört Intel och AMD, ATHLON och vilka namn nu vill ha.
Du MÅSTE ha HD, Graffe kort, ljudkort etc för annars är det ju ingen dator.
Nu är enda skillnaden för Mac att dom bytat Processor så enligt mig är och har skillnaden nästan alltid varit "Systemet" och "Design" samt "Priset"

AVAST CLEARED !

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #9 skrivet: 2006-08-14, 14:50:11 »
Nu är enda skillnaden för Mac att dom bytat Processor

Bytat! Ahh! Älskar dialekt! :)

Ja, men det var ju det jag ville komma fram till. En Mac är inget unikt idag som det var för ett par år sedan. Jämförelser med Dell, Compaq osv är inte riktigt relevant i mitt tycke då alla dessa sätter ihop PC burkar (jaja, Mac är väl också en "PC", men jag tror ni vet vad jag menar!). Sen att de "bytat" processor är ju den största förändringen på år och dag när det gäller Mac i mitt tycke.

Slutligen, är en Mac fortfarande en Mac idag? :)

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #10 skrivet: 2006-08-14, 14:54:18 »
Nu är enda skillnaden för Mac att dom bytat Processor

Bytat! Ahh! Älskar dialekt! :)


 :lolabove
Insikt före åsikt!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #11 skrivet: 2006-08-14, 15:04:37 »
Maccen har förlorat sin själ :(  Intel! Vafalls? Tacka vet jag Motorola. Det var tider det. . .

Näh, allvarligt talat, främsta anledningen till att köra mac är ju mjukvaran. OS X är det bästa operativet jag kört, och Final Cut är det bästa videoredigeringsprogarmmet jag jobbat med. Designen är ett plus, men priset ett gigantiskt minus.


Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #12 skrivet: 2006-08-14, 15:10:00 »
Maccen har förlorat sin själ :(  Intel! Vafalls? Tacka vet jag Motorola. Det var tider det. . .

Näh, allvarligt talat, främsta anledningen till att köra mac är ju mjukvaran. OS X är det bästa operativet jag kört, och Final Cut är det bästa videoredigeringsprogarmmet jag jobbat med. Designen är ett plus, men priset ett gigantiskt minus.



:thumb

Byta Bytte Bytat heter det väll... ;)

Härligt man kan roa er så enkelt hihi...
AVAST CLEARED !

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #13 skrivet: 2006-08-14, 15:19:11 »
Det är ju det jag försöker säga Tahlanos, nu är den sista "specialdelen" undanröjd. Det kan man (läs "användare" OCH "tillverkare") ju nu bara tjäna på i längden om man mäter pris kontra prestanda. :)

« Senast ändrad: 2006-08-14, 15:22:55 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #14 skrivet: 2006-08-15, 07:37:22 »
Tacka vet jag PowerMac 7500 med Os 7.5.3  !!!
AVAST CLEARED !

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #15 skrivet: 2006-08-15, 18:59:05 »
Men gubbar...nu är ni inte vakna...!!!
1. Kolla insidan på burken och VISA mig en PC som ser så klinisk ut, den är en DRÖM .....
2. Vad är det ni snckar om egentligen????? Burken tar 16GIG minne...vanlig PC - JEpp i.o.m.a du kan kör WINDOWS XP i den!!!
3. Ta den macen ställ den bästa PC ni kan bygga ihop och släng i Photoshop i den....
4. Den rockar röven av den bästa PC ni kan bygga när det kommer till spel, och jag kan garantera att den är 900% stabilare än en PC!

(hoppas jag tryckt på massa knappar nu)

OJ..Hella FEL!!!!!!!!! Du köper en tilläggsgaranti med burken som ger dig FRI service i 3år...och du..den GÅR med maskinen..när du säljer den!!! Vilken PC har det...dvs jag kan sälja burken som NY efter 2år...och nästa ägare får full garanti + 24h support...gratis!!!

Vi får ser hur den funkar lite längre fram, jag ska köpa en tuill firman...då ska det testas!!!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #16 skrivet: 2006-08-15, 19:26:55 »
OJ..Hella FEL!!!!!!!!! Du köper en tilläggsgaranti med burken som ger dig FRI service i 3år...och du..den GÅR med maskinen..när du säljer den!!! Vilken PC har det...dvs jag kan sälja burken som NY efter 2år...och nästa ägare får full garanti + 24h support...gratis!!!

Jag köper av princip inte tilläggsförsäkringar... :nono
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #17 skrivet: 2006-08-15, 19:30:18 »
 :lolabove

Nej, då är det klart....Men om garantin slutar gälla efter ett år...ja då kan du ju göra vad som hellst med burken iallafall polarn!
en sån burk är def inte gratis, det kan jag hålla med om, men det går som på räls.....

Kunde jag köpa en garanti som täckte min burk i 3år (PC), skulle jag slå till utan att blink....ett par tusenlappar, och sen inga probs...vore en formidabel dröm (i.o.f.s har Dell den lösningen....kolla med Illuminati vilken service domm har....super)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest371

  • Gäst
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #18 skrivet: 2006-08-15, 19:42:05 »
Jag gillar både mac och pc... men DD du har FEL!  :D

1. Hur ofta sitter du och stirrar I datorn. Det roliga händer på skärmen. Men http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15138 är en bra låda som man kan få riktigt snygg. Dells datorer är oxå rena inuti.
2. Man kan köpa datorer som tar 32 Gb minne. Men XP har problem med att addressera minnet över 4Gb så vad är poängen.
3. Förstår inte riktigt din poäng men eftersom mac och pc nu kör på samma processorer så kommer skillnaden bli ganska lite. Dessutom har PCn legat före mac ganska länge eftersom PS var snabba med att stödja dubbla processorer.
4. Hmmm 900% stabilare i vilken miljö och hur är den stabilare. Jag har sett NT4:or med en uptime på över 4 år. Spel på en mac? Nu skämtar du väl ändå lite....

Hur kan man köpa fri support? Antingen är den gratis eller så kostar den. Av Dell kan man köpa 4 års support och Dell ger ALLA livstids telefonsupport.

Men hoppas du blir nöjd med din mac, jag tycker den ser ut som ett värme-element... Apple har gjort mycket snyggare burkar än G5:an.


Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #19 skrivet: 2006-08-15, 19:43:54 »
synd bara att mac är... ja... mac.

eller har mac och pc mötts upp så att om man är van pc-användare så funkar mac utan några som helst problem? eller envisas de fortfarande med att ha en mus med bara en knapp och att man stänger ner fönstren i vänstra hörnet istället för det högra osv? (kanske petitesser, men såna saker gör att iallfall jag tycker att mac känns bakvänd)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #20 skrivet: 2006-08-15, 19:52:28 »
Lol!

Ja det var inte många rätt (som vanligt) DD!

Rent hårdvarumässigt - standard PC prylar insmetade i en dyr specialdesignad låda med ett Mac emblem på som säkert står för 33% av priset! :)

Du kan alltså välja att installera XP och/eller Mac OSX just pga, just det, det är en standard PC! :)

Jag tycker det allra bästa med allt detta är att man snart kan ta och skaffa Mac OS X och köra på vilken modern PC som helst, det gillar jag! :)

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #21 skrivet: 2006-08-16, 09:21:05 »
lugn lugn lugn nu allihop.. DD har inte helt fel faktiskt.. för allt hänger på vart man får informationen.

Mac tidningar har alltid hävdat att Mac vinner alal snabbhets tester i Photoshop och PC tidningar hävdar att PC vinner.
Och jag har själv testat en PC vs Mac för ett antal år sen och på den tiden när apple hade en Powermac 180 MP (multi processor) som INTE var en äkta multi men hade en overdrive funktion så var den mycket snabbare än vad PC´n var.
inget snack om saken.

Jämför Macos 7.5.3 vs Windows 3.11 och se vart OsX o XP är idag så har ju faktiskt B.Gates ändrat mer på sitt system än vad apple har gjort. Idag är XP o OsX ganska lika i sin uppläggning även om koden inte är samma.

@Airam japp Apple har fortfarande sin 1-knappars mus.. men det finns INGET hinder att du skaffar dig Logitechs 40 knappars mus och installerar den på Macen.. det fungerar bra.. jag har själv kört en 5 knappars på min Mac. Klicka i vänster hörn eelr höger spelar väll kvittar.
Mac har ALLTID klickat bort rutan i hörnet.. vet inte om windows körde det i 3.11 eller inte.

Du kan på Macen idag köra BÅDE OsX OCH XP på samma maskin utan prestandar försämring såsom Virtual PC gjorde.

Och hade Mac varit lika bililg som PC så tror jag nog att jag köpt Mac igen och kört båda systemen på samma maskin.
AVAST CLEARED !

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #22 skrivet: 2006-08-16, 09:25:35 »
Nänä, DD har FEL så han ska ned i gruset. ;)

Jag skulle också köpa en sån burk om jag hade pengarna och kunde motivera priset, för den kostar litet för mycket även om jag vore skitrik. Jag vill dock jättegärna ha möjligheten att köra OSX, Windows och Linux parallellt på samma burk utan prestandaförluster. Men det får vänta tills jag vinner på Triss eller nåt sånt.

Jag fattar inte heller riktigt vad ni ordar om... :)
Mac-burkarna är numera homogent byggda av i princip samma komponenter som en win-burk, och det är ju bara bra för alla inblandade eftersom det rimligtvis borde medföra mera prestanda för mindre pengar. Gör nu bara Apple en officiell version av OSX som kan köras på valfri "standard-pc" så är ju allt precis som det ska vara; då kan man välja valfritt operativ och köra det på den burk man för tillfället gillar mest, sen om det beror på design eller prestanda eller något annat - ja det spelar väl knappast någon roll.

Men "världens bästa spelmaskin"? Nä, det finns faktiskt "värre" komponenter som man kan sätta ihop för samma pris, dock kan man inte få dem att fungera med OSX, och det är synd.
« Senast ändrad: 2006-08-16, 09:30:31 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Fawlty

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 687
    • http://www.oldgents.se
Re: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #23 skrivet: 2006-08-16, 10:12:05 »
Min gamla ZX Spectrum 48K är världens bästa spelmaskin ;)



"Fawlty no function beer well without."

guest1327

  • Gäst
SV: Re: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #24 skrivet: 2006-08-16, 13:55:40 »
Min gamla ZX Spectrum 48K är världens bästa spelmaskin ;)




Men åååååhhh så nostalgisk jag blev nu, jag hade en sån med. Jag spleade tom sönder ett tangentbord på maskinen så jag fick köpa nytt.
Den jag hade hette Spektrum 16k men jag köpte till 36 kb minne för hela 2000 spänn  det var billigt det :)   :D
Jag vill minnas Chukie egg, vi kunde sitta uppe hela nätterna med det spelet :D  Kul var det på den tiden

//Ragge

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #25 skrivet: 2006-08-16, 17:56:20 »
:lolabove

För alla spelnostalgiker rekommenderas införskaffande av en psp (version 2.6 eller tidigare). De flesta spelkonsoller och tidiga datorer kan emuleras :thumb Just nu lirar jag amigaspelet Nuclear War: http://www.vgmuseum.com/images/amiga/nuclearwar.html

Hööög nostalgifaktor  :eager

guest1327

  • Gäst
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #26 skrivet: 2006-08-16, 18:28:35 »
Det är INTE samma sak att spela på emulator..  det blir aldrig samma känsla tycker jag

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #27 skrivet: 2006-08-18, 11:20:53 »
Men gubbar...nu är ni inte vakna...!!!
1. Kolla insidan på burken och VISA mig en PC som ser så klinisk ut, den är en DRÖM .....

DD

:lolabove

Kolla bara här på min burk. Jag har bygt den själv och dragit alla kablarna enligt ett i förväg minituöst uppritat kopplingschema. Rent och snyggt skall det vara! :)



Utloggad Muggefigge

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Old Cousteau
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #28 skrivet: 2006-08-18, 11:24:40 »
Fast skall det vara spelmaskin så rockar ju denna.




Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #29 skrivet: 2006-08-18, 12:48:05 »
 :lolabove

åh... vilken nostalgi. en sån hade jag fast med kalle anka, musse pigg och långben som släckte ett hus som brann.
det var tider det.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Värdlden bästa spelmaskin!
« Svar #30 skrivet: 2006-08-18, 12:59:35 »
ooooh! "multi screen"  :respect

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

 

Senaste inlägg