Jag har letat efter sätt att boosta spiritarnas damage output, men det är inte helt okomplicerat. Skadan i sig är tydligen varken physical eller elemental till naturen; den är antingen dark- eller chaos-damage, vilket gör att man kan glömma t.ex. Winnowing, Barbs, Winter, etc; man tvingas nog lösa det på mer okonventionella sätt.
En sak som jag noterat i wikin, är att spirit attacks redan från början är armor ignoring, vilket kastar lite tvivel över hur effektiv Spirit Leech Aura egentligen är. De enda tillfällen då den gör nytta är då målet har naturlig resistance mot dark/chaos damage, och man kan ju undra hur ofta det infaller. Dess fördel är dock att den påverkar ALLA ens spirits.
Jag provade att byta ut SLA mot
Painful Bond istället, tog bort alla poäng i Restoration, och fördelade dem i de andra attributen:
Communing: 10
Channeling: 11
Spawning Power: 11
Resultatet hos Master of Damage:
18678 (!) damage över 180 sek (103 dmg/sec).
Bästa spike: 257 dmg/sec.
Genom att byta till PB och droppa Resto, har jag dubblerat min damage output hos Master of Damage! Den uppenbara nackdelen med Painful Bond är att det är en hex, och således
bara påverkar ett mål i taget (my bad, den påverkar "target foe and all nearby foes") , men den är ju uppenbarligen att föredra om man möter mindre mobs.
Det funkade rätt bra även med Ranger som primary:
15305 dmg (85/sec).
Detta med 12 poäng i Expertise och resten fördelade på Communing och Channeling.