Du blandar ihop hemma burkar med business burkar och det är ganska stor skillnad på innehållet i dessa.
Vi kränger mest HP's business burkar, stationärt och bärbart. De har i särklass den bästa supporten, men visst kan det vara surt om kunden bara har inskicksgaranti. Bärbart brukar Braxen och hans kollegor komma ut och typ byta mobo's på. Stationärt fixar vi själva det mesta på. Men det är väldigt sällan det är fel på dessa. Vanligast är HD eller PSU (extern laddare för laptops), men återigen är det väldigt sällan vi får in trasiga burkar. Många burkar rullar i minst 3-5 år utan problem och då är det ändå dax att uppgradera OS och då en ny burk.
Men visst har dem haft modeller som Gud glömde och även HP, Merlin vet vilken jag menar!
Taskiga kondningar led IBM av, även farliga nätagg/batterier som fattade eld(!).
Men största felet folk gör är att dem köper billiga laptops eller mellanklass och INTE köper carepaq (3 års garanti). På t.ex. Elite maskinerna och Workstations ingår 3 års garanti. Rekommenderar detta varmt - jag försöker t.o.m. sälja med dessa utan nån TB alls bara för att jag hatar när folk kommer in med en laptop som precis garantin gått ut på där en trasig USB-sticka brännt moderkortet.
Men när det gäller hemmaburkar år det en helt annan femma, det är precis som du säger icke-HP mobos med stympade BIOS. Skulle aldrig köpa en själv, dock har jag haft 3 st via hem-PC avtal. 2 av dem var kanon och dem lådorna lever kvar (ATX-standard) men med nya mobo's då dem behövde uppdateras.
Likaså är fortfarande HP's servrar bland de bästa på marknaden, så länge man inte väljer snikmodelerna - dem suger lika illa som de övriga. Men det är en helt annan diskus.
Tillägas att har möjlighet att sälja andra märken som Lenovo, Acer, Dell, Apple och om vi hade ork och lust HPD (mardröm i garantisynpunkt). Men vi har minst bekymmer med HP.