Håller med om att det känns lite bittert att förlora mera på svältdöd än i slaget, 82 i slaget och 117 till svältdöden för mig hos Julle.
Speciellt till Azash som bara svalt ..
http://s2.travian.se/berichte.php?id=6246772Så såg slaget hos Julle ut, eftersom jag var påloggad strax efter slaget så kände jag mig nöjd över resultatet, hade jag kollat närmare så hade jag sett att svältdöden redan börjat infinna sig ...
Men det stora tappet morgonen efter såg jag. Har dock inte förlorat lika mycket som dig Azash, och lärde mig något... Bara falanxerna dog inte druidryttarna ... (
Bara skicka ryttare nästa gång?)
Det finns en poäng i att visa att det kan svida att hoppa på någon i OK, men samtidigt så hade jag hellre skickat 1000 av varje resurs till de 10 minsta i OK... känns som bättre ekonomi i det. Jag skickade också en hel del vete förutom mina trupper.
Tycker vi borde ha någon typ av generellt flödesschema när vi gör gemensamma försvarsoperationer.
1. Någon ber om hjälp / alt någon ser att någon blir påhoppad och behöver förstärkning.
I detta ingår att kvantifiera / klassificera anfallet, t.ex anfallstrupper motsvarande 1400 vete, ca 2/3 infanteri (e.g. om det är 1000 svärdskämpar och 200 T-Blixtar)
2. Uppskattning av vilket försvar som behövs
Ngn form av konverteringsfaktor mot anfallsvärdet, kanske en faktor 3 ? Någon med erfarenhet ??
Kikade snabbt i rapporten från slaget mot Aleckan och det var kanske def trupper motsvarande 4000 - 4500 vete. Alltså faktor ca 3. Vi tar detta som exempel. Skattat försvar för ca 1500 anfallstrupper är då 4500 försvarare (räknat i veteåtgång / h)
3. Försvarbarhet hos byn som ska försvaras tittas över
Nivå på borg / palisad ? ... Minimikrav ?? Försöker själv vara på nivå 10 iaf för byar jag vill kunna försvara.
Nivå på Silo. Eftersom vi inte kan kräva av alla som bistår eller försvarar att vara online 24h om dygnet så bör silon iaf kunna hålla ett antal timmars förbrukning. Om vi räknar med 6h så bör silon ha kapacitet för 4500 x 6 = 27000 vete som minimum...
Hur många timmar man skall räkna beror ju på spelvanor och hur många som kan skicka vete med plusfunktionen gå 2 ggr (som sprider ut vetet under natten). Modifieras givetvis också av hur ofta som någon kan gå in och kolla veteåtgång i försvarade byn.
Tycker iaf att man bör veta hur många timmars buffert man har. har man 24h blir allt lättare, handelsmän måste inte timeas lika hårt mm. Har man liten buffert ska man gärna ha någon som har insyn i byn online titt som tätt.
På samma sätt som vi har tråd för armeer vi har så borde vi ha en tråd där silostorlek och palisad nivå finns för de byar som vi vill ha försvarbara, då kan man ta beslut utan att kontoinnehavaren är online tom.
4. När byn ska försvaras
I en tråd skall stå hur mycket trupp som skall skickas (räcker med att ha veteåtgång som är önskvärt att skicka) och mellan vilka tider !!
De som skickar trupp / eller vete eller både och skriver upp vad de skickar. Titta vilken typ av anfall det är, är det bara infanteri, skicka helst def trupp mot detta osv. vid tveksamhet - mixdef.
Försvararen kommenterar när / hur ofta han / hon kan kolla och sitters skrivs upp.
ALL offensivtrupp skall ut ur byn, parkeras på lämpligt ställe, bara defensiv trupp skickas som förstärkning.
5. Alternativ...
Om man då ser att det inte går att försvara, vad göra då ...?
a. Vänta, bygg ut silos / borg / mm - om ägaren inte är så mycket online så skulle vi kunna ha några sitters som kontinuerligt såg till att resurserna användes.
b. Varning / småanfall från flera andra mot den som attackerar för att visa att OK inte accepterar att någon i alliansen är farm (vilket många allianser gör fast det inte står så)..
Puh - lite tankar från mig. Inte sur för mina förlorade trupper men ser gärna att vi utvecklas
Tror att någon form av struktur som ovan är viktig för alla stora operationer, för mindre kan man vara mer relaxed