Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius  (läst 11887 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ballzerius

  • Suger tumme
  • *
  • Antal inlägg: 12
Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« skrivet: 2012-10-30, 17:16:00 »
Tjena Tjena jag skulle gärna behöva lite hjälp att kolla upp om dessa delar är ok, de ska användas i en burk som endast kommer att spelas med ( om det nu spelar någon roll). Hade varit fint med en lite kommentar om det är något som ska bytas!

Intel Core i7-3820 Processor
Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
Gigabyte GA-X79-UD3, Socket-2011
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 8GB
Fractal Design Newton R3 800W PSU
Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

Ballzerius
« Senast ändrad: 2012-10-30, 17:25:33 by Ballzerius »
If in doubt go flat out, C.McRae

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #1 skrivet: 2012-10-30, 20:04:41 »
jag själv skulle välja en i5 processor om jag skulle bygga en i dags läget och lagt skillnaden på ett 680 grafikkort. Men jag är dock inte nån expert.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #2 skrivet: 2012-10-30, 20:15:24 »
Kan bara hålla med moosen.. En i7 är bra men ska du endast spela så räcker en i5 mer än väl

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #3 skrivet: 2012-10-30, 20:37:33 »
Jag håller också med Mooseman.  :thumb

Utloggad Hardwired

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 720
  • I'm not insane! My mother had me tested...
SV: Sv: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #4 skrivet: 2012-10-31, 05:32:09 »
Håller med övriga talare. Resten av bygget ser jag inga konstigheter med. Bra skit helt enkelt.
League of Legends
EU/West: Hardwired

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #5 skrivet: 2012-10-31, 07:21:20 »
Att man väljer i5 framför i7 för gaming, är det bara av ekonomiska skäl för att i7 är overkill eller har i5 några andra fördelar?
Cake or Death?


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #6 skrivet: 2012-10-31, 08:48:05 »
För socket-2011 finns det ingen i5 CPU och är det så att man av någon anledning behöver socket-2011 så är det en 3820 du skall lägga pengarna på.

Men jag kommer att skriva ihop lite mer under dagen om skillnaderna mellan socket-2011 och -1155. Jag anser att det är bortkastade pengar att köra entusiast-delar så länge man inte är i behov av enormt mycket bandbredd på moderkorts-bussarna. Dvs. quad-SLI kopplade 690 kort och RAM med busshastigheter upp mot 2133 MHz och ändå kommer grafikkorten att vara flaskhalsar i systemet.

Edit: Bara DD som behöver längre e-penis för att kompensera för verkligeheten trots att det inte ger honom mer K/D i BF3! :tease

Att man väljer i5 framför i7 för gaming, är det bara av ekonomiska skäl för att i7 är overkill eller har i5 några andra fördelar?

Den enda betydande skillnaden i spel mellan i7 och i5 är "hyperthreading" (detta gäller socket-1155 då jämförelsen inte är aktuell på 2011). Ju fler trådar en CPU kan behandla desto mer beräkningar kan göras samtidigt - enkelt uttryckt. Problemet är att det måste stödjas i mjukvaran, ex. i varje spel man skall spela, för att det skall ge någon förbättring i prestanda.

Rent generellt är det inte mycket FPS det handlar om heller så enligt mitt personliga tycke, och många med mig, är det inte värt de hundralapparna man ger för en i7 framför en i5. Det är ingen som vet hur det kommer att se ut längre fram och i dagsläget är det ändå grafikkortet som är flaskhalsen.
« Senast ändrad: 2012-10-31, 08:52:57 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #7 skrivet: 2012-10-31, 15:46:45 »
Nu fortsätter jag.

Det finns generellt två saker i dagsläget som gör att man är i behov av ett entusiast system, dvs. socket-2011.

  • Behov av ökad minnesbandbredd
  • E-penis förlängare

Det sistnämnde kan bara lösas subjektivt och går inte på några fakta eller rekommendationer.
Vad innebär ökad minnesbandbredd då? Det kan t.ex. vara tri/quad-GPU-system och körningar i väldigt stora skärmupplösningar som kräver väldigt stora minneshanteringar och skyfflande av data. Med ett eller t.o.m. två SLI-kopplade 690-kort kommer man ändå inte ens i närheten av vad bandbredden klarar. Det skall till tre om inte fyra kort  för att det skall behövas. Så med ett eller två kort räcker det gott och väl med socket-1155. Rent ekonomiskt blir det bara dumt då man egentligen betalar för något man inte kommer att ha någon som helst nytta av!

Är man däremot ute efter att få ett system som ser fräckt ut så är det inte alls dumt utan då är det bara att köra - som DD gör! :)

Jag har byggt ihop ett system som kommer att ge dig i princip exakt samma prestanda som de komponenterna som du postade just p.g.a. att det enda du betalar mer för är större utbyggnadsmöjlighet.

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 8GB
Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
Gigabyte GA-Z77X-UD3H, Socket-1155
Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
Intel® Core i5-3570K Processor Socket-LGA1155
XFX ProSeries Core Edition 850W PSU

Pris: 8.868,00

Din alldeles egna inköpslista


CPU är den olåsta då den endast var någon hundralapp dyrare. Får man för sig att köra SLI i nära framtid kan det vara gött att kunna klocka CPUn lite. Vet du att du inte kommer att skaffa ett 670 kort till kan du spara någon hundralapp till genom att byta ut mot den låsta i5-3570.

Vad gäller moderkortet så skiljer det så lite i prestanda kontra pris på dess likvärdiga konkurrenter att det blir ett hav av finesser som man får sålla och plocka till sig. Vad jag gillar med Gigabytes MB är att de placerar portar och uttag så att man ska kunna få plats på bästa sätt. UD3H är inget undantag och är dessutom oerhört prisvärt med hög prestanda. Här kan man om man vill höja några poäng köra ett Gigabyte GA-Z77X-UP4 TH, Socket-1155 för några hundra till. Men det är inte så värst mycket man tjänar i prestanda så att jag tycker man bör satsa på det.

GTX 670 är i sin klass det bästa kortet och Gigabytes Windforce kylda kort är ett av de tystare korten. Vad man behöver fundera på är vad man har tänkt att köra för skärm eller vad man har för skärm då det är en summa pengar att spara in om man inte tänkt uppgradera detta också. Har du däremot pengarna och är osäker på vad som är bäst så är GTX 670 det självklara valet!

Vad gäller PSU så är 80-Bronze certifiering mer än nog för flera års användning av en dator. Speciellt om man vet att man köper en PSU som är testad att hålla. Fractal-Design är ett monster men det kostar därefter. Den PSU jag har valt är högpresterande för ditt ändamål men kostar lite mer än 500 kr mindre. Du kommer inte att bli missnöjd.

Summa kardemumma måste jag säga att det är ditt behov som bestämmer vilka komponenter du skall köpa men utifrån den RAM-mängd du angivit och en-uppsättning-GPU som du skrivit så är high-end bara en massa bling-bling att visa upp och inget kostnadseffektivt system. Hoppas det hjälper något! :thumb
« Senast ändrad: 2012-10-31, 15:50:54 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #8 skrivet: 2012-10-31, 17:35:54 »
Shit, vilken service! Åsså kaffe på det :thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Ballzerius

  • Suger tumme
  • *
  • Antal inlägg: 12
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #9 skrivet: 2012-10-31, 17:42:48 »
Tack så mycket för hjälpen, ska snacka med DD och se om vi kan fixa ihop en annan socket så man slipper köra i7. Det var ett grymt Bråthen, man tjänar lite pengar samtidigt också! Tack!

Ballzerius
If in doubt go flat out, C.McRae

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #10 skrivet: 2012-10-31, 19:06:37 »
då kapar jag tråden lite :)
Är det värt att köpa ett 670 med 3 alt 4 gb minne .

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #11 skrivet: 2012-10-31, 20:01:05 »
som de skriver, skaffa en cpu som är upplåst annars kan du inte klocka den.
Jag kan dra min i5 2500k från 3200mhz till 4300mhz utan problem med kylning eller nånting.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #12 skrivet: 2012-11-01, 08:51:01 »
då kapar jag tråden lite :)
Är det värt att köpa ett 670 med 3 alt 4 gb minne .

Absolut. Fast det beror på till vilket syfte.

Man behöver främst mer VRAM om man kör med FXAA eller MSAA, dvs. kantutjämning och om man kombinerar detta med upplösningar i eller över 1080p.

I övrigt behöver man inte oroa sig för att VRAM skulle vara för lite. Inte ens i upplösningen 5760x1080 där räcker 2 GB VRAm gott och väl. Däremot kanske det skulle behövas ett SLI-system men det beror på hur kräsen man är med FPS-drops. Där skulle jag nog köpa ett först och testa för att sedan köpa ett till om det inte skulle räcke för min spelglädje.

Så återigen det beror enbart på hur hög inställning man tänker sig att spela i, främst vid kantutjämning.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #13 skrivet: 2012-11-01, 08:59:09 »
som de skriver, skaffa en cpu som är upplåst annars kan du inte klocka den.
Jag kan dra min i5 2500k från 3200mhz till 4300mhz utan problem med kylning eller nånting.

Räknade exakt på vad man sparar om man tar den låsta och det beloppet är 60 spänn :) Så om du är minsta osäker på om du kommer att klocka eller inte så kör den upplåsta. Det kostar dig ingenting.

Däremot finns det egentligen ingen anledning till att överklocka en Ivy-bridge CPU så länge man håller sig till single-GPU-system och enbart spelar spel.

Dagens GPU får problem långt före CPU i vilket fall. Men det är ändå gött att ha lite extra krut under huven eller hur? :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

guest3469

  • Gäst
SV: Checka med er om delarna är OK. Ballzerius
« Svar #14 skrivet: 2012-11-01, 09:37:48 »
I augusti inhandlade jag, efter mycket efterforskande och modigt övervägande, dessa delar.

Intel® Core i5-3570K Processor
MSI Z77A-GD65, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Corsair H70 Kylare + 2x SP120 Quiet Edit

Jag har sedan förut 2st GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI, som jag kör i SLi.
Efter som jag suger på att överklocka, så valde jag MSI moderkortet, som med en knapp-tryckning överklockar CPUn till 4200MHz och minnena till 2000MHz.
Allt är stabilt och rullar problem fritt.
Däremot är Ivy-bridge processorn mycket svår-kylda, vilket hänvisas till 22 nm tillverkningsprocessen, där ytan för upptagningen blir så pass mycket mindre.
I spel, BF3, GW2, MoH War Fighter mm, ligger temperaturen mellan 75-79c
Jag ökade mitt resultat i 3DMark 11, från 5300 till 7500 med samma grafik kort.

//Snow

 

Senaste inlägg