Old Gents Society

Loungen - Allmänt snack => Hobbyrummet => Fordon => Ämnet startat av: guest3 skrivet 2004-02-05, 15:44:36

Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-02-05, 15:44:36
Nu har jag haft en Ford Mondeo (förmånsbil) i ett helt år.
Det är den sämsta bilen jag förfogat över, utan tvekan.

Här är en liten lista på de mest uppenbara saker som slagit mig om den bilen.
[list=1]
Titel: Re: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest20 skrivet 2004-02-05, 15:51:32
Citat från: Cartman
Det bästa är dock att jag får byta bil i år


köp en volvo!  :smoke
Titel: Re: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2004-02-05, 16:48:12
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!
[list=1]
Titel: Re: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest20 skrivet 2004-02-05, 17:06:43
Citat från: Johnny Hazard
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!


skit i argumenten!
köp en volvo!  :smoke
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Fawlty skrivet 2004-02-05, 17:13:20
Jag håller med Johhny, SAAB 95 är bra  :thumb
Titel: Re: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2004-02-05, 23:51:55
Citat från: Chrustjev
Citat från: Johnny Hazard
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!


skit i argumenten!
köp en volvo!  :smoke


Å lid ett år till! ;)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-02-06, 08:05:12
Glömde en punkt:
 13. Forden är så kass att man får ståfräs när man får chans att åka vår Audi emellanåt.

I höst ska man bestämma sig för ny bil. Just nu lutar det åt Jagular X-type. Men vi får se. Måste ju provköra lite.
Titel: Re: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest20 skrivet 2004-02-06, 09:05:21
Citat från: Johnny Hazard
Citat från: Chrustjev
Citat från: Johnny Hazard
Nä - skaffa dig en RIKTIG bil - SAAB 95!


skit i argumenten!
köp en volvo!  :smoke


Å lid ett år till! ;)


fnys!

Jesus sade till sin far: "förlåt dem, ty de vet icke vad de gör"
jajajaja...nåt sånt var det iaf...  :scared
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Braxen skrivet 2004-02-08, 15:07:20
Måste göra ett inlägg här känner jag!

Jag är hel nöjd med min Citroën Xara Picasso.

Den är ju hög så man slipper böja ryggen vid i och ur stigning, bra när man är servicetekniker. Man se oxå över de "små" bilarna och kan planera sin köring (barnen ÄLSKAR det).

Har ju som sagt bara haft bilen i 3 månader, men har inget att klaga på än.

Jo föresten. Det är ju en hel del glas på denna model så det blir ganska mycke att skrappa på morgonen :(
Titel: Re: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest25 skrivet 2004-02-08, 15:57:15
Citat från: Chrustjev
Jesus sade till sin far: "förlåt dem, ty de vet icke vad de gör"

Han sa även "vänd andra kinden till" ... Hur smart kan han vara egentligen !?
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest49 skrivet 2004-02-08, 16:58:11
Cartis, är Lotusplanerna skrinlagda?
 :cry
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest25 skrivet 2004-02-08, 18:15:36
Citat från: Cartman
Just nu lutar det åt Jagular X-type. Men vi får se. Måste ju provköra lite.

Yeeeeeeaaaaah !!  :hella
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-02-19, 13:01:11
Citat från: Hamsterhjãrta
Cartis, är Lotusplanerna skrinlagda?
 :cry

Det är firmabilen vi pratar om. Då lämpar sig inte en Lotus, eftersom jag vill behålla den, och dessutom vinterförvara den i ett garage.

Här är ett smakprov på vad som visats upp i helgen i Göteborg.
Dregla och njut. Det är t.o.m. smaskigare än det ser ut.

Lotus Elise 111R (Världspremiär!)
En helt ny Elise med Toyotamotor. Den är hårt testad för att kunna lanseras på amerikanska marknaden. Kanske den bästa Lotusen någonsin.
Är dock kritiserad för att ha fått centrallås, fönsterhissar och klimatanläggning. :doh
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-18-02-elise111r2.jpg)

Lotus Elise 111S
Bästa Elisen innan 111R.
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-18-02-elisesvart.jpg)

Lotus Exige
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-18-02-exige8.jpg)

Lotus Exige
Notera storleken på bilen.
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-18-02-x_exigevb.jpg)


Lotus Exige & Ferrari F50
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-18-02-f50_exige.jpg)

Alla bilarna görs fortfarande i England, med samma ledstjärna som Colin Chapman en gång grundlagt - låg vikt ger bra prestanda.

Bilderna tagna av Lotus Car Club of Sweden
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-03-03, 09:20:49
Apropå bilar, har ni sett den här?
Toyota MTR.
(http://www.salon-auto.ch/images/dbimages/toyota/mtr_1.jpg)(http://www.salon-auto.ch/images/dbimages/toyota/mtr_2.jpg)
(http://www.salon-auto.ch/images/dbimages/toyota/mtr_3.jpg)(http://www.salon-auto.ch/images/dbimages/toyota/mtr_4.jpg)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest49 skrivet 2004-03-03, 10:36:29
Snöslunga..? :hm
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2004-03-03, 12:18:32
Citat från: Hamsterhjãrta
Snöslunga..? :hm


ROFLMAO!!
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-03-03, 13:13:04
Jag skulle snarare kalla den "innovativ konceptbil" men kanske man skulle kunna skotta snö i japan med den.
Det säger inte lite, med tanke på vad jag tycker generellt om japanska bilkonstruktioner.

Skulle vilja kalla den för det mest positiva sedan samma tillverkare släppt MR2. Kul att se att några enstaka designers (i betydelsen konstruktörer) har lyckats tillföra detta. Men de har långt kvar till den konstruktionsnivå som bl.a. våra svenska tillverkare ligger på.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-03-03, 13:20:44
Här kommer lite fler bilder till de som gillar min bilsmak.

Nya Lotus Exige S2

(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-20-02-exige2.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-20-02-exige.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-29-02-picfetch.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-01-03-lotus_exige_close_engine_inspection_cover.jpg)

(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-01-03-lotus_exige_engine.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-01-03-lotus_exige_interior.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-01-03-lotus_exige_low_front_3qtr.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-01-03-lotus_exige_moving_side_view.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-01-03-lotus_exige_static_3qtr_view.jpg)
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-01-03-lotus_exige_static_rear.jpg)

Och lite data:
Citat från: Admin
Lotus Exige 2004

GROUP LOTUS PLC

NEWS RELEASE

6 Pages March 2004

Lotus Exige

Drivers Â? Start your Engines: A legend is reborn

Hethel, England: March 2004

After an absence from the market place for 2 years, Lotus is reintroducing the Lotus Exige Â? a car that at the time revolutionised the hardcore sports coupé market despite being on sale for just over 18 months.

The first generation Exige was introduced to the world in early 2000 as a racecar for the road. Born out of the successful Lotus Sport Elise racecar, which was campaigned throughout Europe with such success in 2000 and 2001, the Exige was hand built in low numbers for a few markets around the world.

The second generation Exige, unveiled as a world debut at the Geneva Motorshow in 2004, takes the same racecar-for-the-road philosophy and applies it to the driver of today.

With phenomenal performance and handling, powered by an advanced 1.8 litre VVTL-i (Variable Valve Timing with Lift Â? intelligent) engine producing a maximum power output of 141 kW and 181 Nm of torque, the Exige sprints to 100 km/h in 5.2 seconds and 160 km/h in 13.2 seconds before reaching a top speed of 237 km/h.

Key to this phenomenal performance and handling is the total aerodynamic package (which gives 41.2 kg of downforce at 160 km/h - 19.3 kg: front and 21.9 kg: rear) and light weight, the latter made possible through innovative engineering and clever design; indeed the Exige weighs in at 875 kg - unladen with no options - giving a power to weight ratio of 161 kW/t and 4.56 kg/PS.

The Exige in More Detail

Engine

Being a true mid-engine sportscoupé, the high tech engine is located behind the cockpit and in front of the driven rear wheels. Power comes from the state-of-the-art 2ZZ-GE 1.8 litre 4 cylinder 16-valve VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift-Intelligent) engine linked to the C64 six-speed gearbox. The engine and gearbox combination, sourced from Toyota, was chosen as the ideal engine for the Exige and perfect for the Lotus brand philosophies.

The lightweight engine, with a compact metal matrix composite alloy cylinder block has been subject to a rigorous testing and development programme which, as part of LotusÂ? key federal Elise programme, has involved over half a million miles of testing in a wide range of extreme climate conditions from the Arctic Circle to the Arizona and Nevada deserts and at altitude in Colorado. This is in addition to ToyotaÂ?s world renowned development and testing programme that had already been applied to the engine prior to the installation in the Exige.

To enable this class leading engine to carry the Lotus driving DNA, a brand new, custom-engineered Lotus T4 engine management system (EMS) has been developed. The software for the EMS was designed and developed by Lotus specifically for the Exige. This bespoke management system and the extensive calibration and validation work ensures that the Exige has unique performance characteristics perfectly suited to the fast road and track environments.

The engine management system enables the VVTL-i system to select the optimum camshaft profile, lift and timing across the full range of engine operating conditions. This interaction between the Lotus T4 EMS and the VVTL-i system gives the Exige its optimum linear torque characteristics, peaking at 181 Nm at 6800 rpm with the peak power of 141 kW at 7800 rpm.

The very high revving engine is governed to a maximum engine speed of 8500 rpm on up changes (8000 rpm at steady state). The change from the low speed cam to the high speed cam is controlled by the Lotus engine management system to achieve a smooth transition, which will not upset the balance of the car. This change occurs at around 6200 rpm, but can vary by a few hundred rpm depending on engine operating conditions. The return switching from the high speed to low speed cam occurs at 5800 rpm to extend the operating range of the engine on the high speed cam. This helps the enthusiastic driver stay on the high output cam between gear changes.

In order to protect the engine during the warm up phase, the maximum engine speed is limited to 6000 rpm and is restricted to the lower speed cam when the engine coolant temperature is below 70 °C.

A tell-tale red LED located in the centre of the instrument binnacle illuminates to indicate to the driver the optimum point to change gears.

The lightweight C64 six-speed gearbox (with an aluminium casing) is fitted with an all-new Lotus designed and developed shift operating mechanism. With the closest ratios and gearset afforded by the transmission, the gearbox offers a fast, precise and light gearshift, ensuring drivers have total control and flexibility to apply the power exactly as and when required.

A bespoke exhaust system with a bifurcated downpipe exits at the rear of the car through the centre of the rear diffuser.

Performance

The Exige is bestowed with the performance through lightweight expected of a Lotus with a power to weight ratio of 161 kW/t (4.56 kg/PS) and a 0-100 km/h sprint in 5.2 seconds and 0-160km/h in 13.2 seconds before reaching a top speed of 237 km/h.

Of course the Exige with its small 1.8 litre engine is Euro IV Emissions compliant and returns 8.8 l/100km on the combined cycle, as well as the very low figure of 208 g/km of CO2 emissions Â? figures usually unheard of for supercars.

Aerodynamics

Of course, the Exige isnÂ?t all about straight line performance. The Exige is one of the quickest and safest cars from A to B and around a circuit. Key to this incredible performance is the aerodynamic package, which creates 41.2 kg or downforce at 160 km/h (19.3 kg front and 21.9 kg rear). This downforce ratio between front (47%) and rear (53%) is of course balanced and remains constant at the speeds of which the Exige is capable.

This class leading aerodynamic package is provided through the aid of the following:

Completely flat underside of the car Â? provided by the elegantly simple strong yet light extruded and bonded aluminium tub

Black anodised rear diffuser which helps promote the "Venturi effect" underneath the car

Deep front splitter which sits just 108 mm from the ground (giving just enough ramp angle clearance) whilst still maintaining the aerodynamic properties and of course the aggressive stance

Fixed rear wing that is set at the optimum 11.5 degree angle for the best compromise between downforce and drag.

Lotus specific wheels and tyres

Lotus ride and handling engineers worked with Yokohama to develop a bespoke A048 tyre (rated W) and annotated with "LTS". These soft compound tyres were chosen to maximise grip and achieve the ride and handling targets set by Lotus.

Unique black lightweight eight-spoke wheels (16" front and 17" rear) complete the wheel and tyre package, as if the Exige has just come off the race track; in fact it probably just did - as Lotus envisages many customers of the Exige may take part in track days, which are becoming increasingly popular around the world.

The legendary chassis

Of course, the Exige is a Lotus and as such has a world leading chassis. Based around the revolutionary and award winning extruded and bonded aluminium tub, with lightweight steel rear subframe, used in the Elise 111R, the Exige uses stiffer Lotus Sport springs and dampers to provide minimum body roll and to exploit the exceptional level of aerodynamic performance and downforce, and the high levels of grip provided by the Yokohama A048 tyres.

Cooling and air management

Lotus expects that some Exiges will spend most of their time being driven hard Â? indeed this is exactly what it was conceived for. Therefore the extra levels of heat from the brakes and engine needed to be managed. At the front of the Exige are extra air ducts (for the optional oil coolers, which are part of the Performance Pack). To keep the brakes cool under the very high loads that are expected with hard driving, brake ducts are located just behind the front wheels. Towards the rear of the Exige, large side air intakes and a roof scoop, provide much needed air to circulate around the engine bay.

All grilles, including the rear engine cover are covered in a lightweight steel mesh.

Design

All Lotus products elegantly fuse form and function by combining the optimum engineered solution with a dynamic and elegant design that gives it a distinctive Lotus signature. The design project, undertaken by the Lotus Design Team lead by Russell Carr, took the core values of Lotus and the first generation Exige and applied them to the 2004 Exige. Signature racecar features such as the roof scoop, rear wing, deep front splitter and fast back roof have been carefully developed whilst new features such as the engine cover vents, side intakes and lightweight mesh grills and a unique graphic further differentiate the Exige from other products in the Lotus stable.

All the Exige body panels are made from strong, and lightweight GRC (Glass Reinforced Composite). Three new paint colours, in addition to the current Lotus range, are introduced solely for the Exige in 2004, these being Chrome Orange, Graphite Grey and Krypton Green.

Interior

Lightweight but strong composite sports seats hold the driver under the high g-forces that will be experienced on cornering, acceleration and braking. The small 320 mm offset steering wheel is perfectly suited to coaxing and guiding the Exige along some of the finest roads and around the most challenging of circuits. The lightweight extruded aluminium pedals are perfectly positioned for efficient heel and toeing Â? a technique that many drivers will wish to perfect to be able to exploit the performance of the car and drive it how it was meant to be driven.

Twin instrumentation dials show road speed and engine speed (up to 10,000 rpm) with the graphics and orange back lighting showing the key information clearly and efficiently.

A four speaker Blaupunkt stereo system with CD player is provided as standard along with a radio receiver wiring loom including a dipole aerial kit located in the front of the Exige.

Air conditioning, weighing in at a minimal 15 kg, is standard in some markets, where high ambient temperatures would otherwise prohibit the driving of such a high performing sports coupé. It is available as a cost option in all other markets.

Brakes - Track tuned ABS system to help out when needed!

The servo-assisted four-channel system individually monitors and distributes braking force to each wheel as required, enhancing braking performance and minimising stopping distance. Of course this track tuned ABS system does not take over from the skill of the driver but instead is initiated under panic conditions or when the driver is too heavy on the brakes and would normally break traction. The specifically tuned initiation point of the ABS system allows a skilled driver to maximise the potential of the braking system through the utilisation of forward weight transfer as with a non-ABS system. In the event of the driver demanding more braking performance than is possible, only then does the system intervene to optimise the force generated at the wheel. Therefore, on normal driving, even hard driving, the driver would not expect to feel the Exige ABS system in operation.

Equipment

Standard equipment for the Exige includes: Blaupunkt Lausanne radio CD-R/W player and Blaupunkt high performance front and rear speakers, auxiliary front driving lights and central door locking. For the Japanese market specifically, central door looking is only included as part of the optional Touring Pack. The Blaupunkt Lausanne radio CD-R/W player is not available in the Japanese market but a Blaupunkt BPV755 radio CD-RW player is available as an option (not part of the standard specification or the Touring Pack).

Touring Pack:

The Touring Pack (not available with the Performance Pack) provides a combination of options designed to increase comfort and convenience, while still maintaining the essence of a Lotus sports car. This pack contains:

Electric windows
Full carpet set with a lightweight aluminium passenger footrest
Blaupunkt Woodstock DAB radio, CD-R/W and MP3 player (not available in Japan)
Full Alcantara trim
Sun visors
Interior stowage net
Performance Pack

The Performance Pack provides the Exige with options that will appeal to the driver who enjoys spending the majority of time taking part in track days. This pack contains:

Sports seats with the Exige Logo on the headrest
4 point harness (dealer fit for track use only)
Cross bar
Acrylic capped door panels
Carbon effect door inserts
Twin oil coolers
Additional Options

Lightweight forged wheels are available as an option for the Lotus Exige

Air conditioning is available as an option for the Lotus Exige

Specification variations around the world:

Australia, Japan and other Asia Pacific markets: Air conditioning and twin oil coolers are fitted as standard equipment. The lightweight forged wheels form part of the optional Performance Pack in these markets.

The Lotus Exige goes on sale in March 2004.

Lotus Exige Specifications in Metric and Imperial Units mentioned in the above text

Metric
Imperial
 
Torque
181 Nm
133.5 lb.ft
 
Power
192 PS (141 kW)
189 hp
 
Downforce

Front

Rear
41.2 kg at 160km/h

19.3 kg

21.9 kg
 90.6 lbs at 100mph

~42.5 lbs

~48 lbs
 
Weight (no options)
 875 kg
 1925 lbs
 
Power to weight (no options)
161 kW/t (4.56kg/PS)
0.098 hp/lb
 
Performance

Top Speed

Acceleration

237 km/h

0-100 km/h in 5.2 s

0-160 km/h in 13.2 s
 
147 mph

0-60 mph in 4.9 s

0-100 mph in 13.2 s
 
Weight of Air-conditioning Unit
15 kg
~33lbs
 
Steering Wheel Diameter
320 mm
~12.6"
 
Front Splitter Height
108 mm
~4.6"
 
Fuel Economy (combine cycle)
8.8 l/100km
32.1mpg
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2004-03-03, 14:42:46
Snygg kärra ... dock är svarta fälgar fult!!
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-03-04, 08:44:32
Citat från: Johnny Hazard
Snygg kärra ... dock är svarta fälgar fult!!

Kul kommentar. :thumb
Finns även i silver och guld. Har själv inte satt mig in i när man får vilken färg. Jag kan hålla med om att svarta är fula. De är så diskreta. Detta ska ju vara en liten skrikig bil jue.

Här är förresten en test där nya Elise 111R får 9 av 10 i betyg (!) (http://www.autocarmag.com/RoadTest_Summary.asp?RT_ID=207029)

Fler bilder på Elise 111R.

Nya gälar ovanför kylarns utblås.
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-30-01-pic_040128_lotus_elise_111r_saffron.jpg)
En av Lotus största fördelar - man slipper de obekväma Recaro-häckarna som bara stöder personer upp till 170cm.
T.o.m. jag får plats i denna maskin.
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-30-01-pic_040128_lotus_elise_111r_saffron_2.jpg)
AC, fönsterhissar, nya mattor, ny stereo. Det är inte så "Lotusaktigt" men är ju tänkt som en Porsche-konkurrent.
Notera även de snygga luftutblåsen (om än något opraktiska).
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-30-01-pic_040128_lotus_elise_111r_saffron_3.jpg)
Ändrade avgasrör. Fulare än tidigare, om man frågar mig. Förut satt de ju en på var sida.
Ändrat till Lotuslogga bak istället för texten LOTUS som var tryckt där tidigare. Även det, fulare än förut.
(http://www.lccs.nu/forum/userimages/2-2004-30-01-pic_040128_lotus_elise_111r_saffron_4.jpg)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: mcse skrivet 2004-03-04, 09:37:41
Håller med Cartis, Ford e fan riktigt svettiga. Är nog enda biltillverkaren som lyckas med konststycket att bygga måndagsexemplar även tis, ons, tor och fre.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-03-08, 14:31:33
Top Gear: -"This is quite simply, the best Elise - and probably the best Lotus - ever." (http://www.topgear.com/servlet/tg?DEST=/content/jsp/individualRoadTest.jsp&EVENT=1010&MAKE=Lotus:C5&MODEL=Elise%20111R:A5&roadTestNumber=11.html)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-04-06, 08:32:18
Uj, uj, uj.
Nu får man tänka sig för, när man ska köra för fort i England. :scared

KLICKA DENNA LÄNK (http://www.norfolk.police.uk/article.cfm?catID=2&prnt=1&artID=4332)

Kommer att tänka på NFSHP. :thumb
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Striker skrivet 2004-04-06, 17:53:29
Det här är den ULTIMATA leksaken http://www.zcars.org.uk/z100wr.htm :hella
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: MooseMan skrivet 2004-04-06, 22:46:07
0 - 100 2.8 sek...  :bow
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2004-04-07, 09:12:51
Citat från: MooseMan
0 - 100 2.8 sek...  :bow


Nästan som min 9-5:a!!  :innocent
(http://www.delucasales.net/dag/Photos/9-5%20Sedan.jpg)
..fast min är cayenne-röd och otrimmad.  :cry
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-04-08, 12:47:33
Citat från: Striker
Det här är den ULTIMATA leksaken http://www.zcars.org.uk/z100wr.htm :hella


Jag vet inte. Den är ju inte så originell direkt.
Det är ju en plankning av Caterham Superlight R500 evolution.
Hade den kommit för tio år sedan så hade jag höjt på ögonbrynet, men nu...

:ripped

(http://www.caterham.co.uk/news/images/R500-EvolutionHres.jpg)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Striker skrivet 2004-04-08, 15:28:29
Inte originell men otroligt snabb,kolla in grabbarnas Mini´s med MC motorer.
Min dröm kärra är och förblir en GT40 (GTD).Helst med en 427 sideoiler...... :hella   "We are clear for takeoff".    :bow
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: mcse skrivet 2004-04-08, 15:54:47
Angående Toyota MTR, är det lag på att man har en sån där ful Robocop hjälm på sig när man färdas i den? Sen undrar jag var i hela friden man skall stoppa datorn när man åker på LAN. Takräcke på huven då lr?
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest96 skrivet 2004-04-08, 16:04:47
Volvo 760 power ! :shaft  :thumb
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: mcse skrivet 2004-04-08, 18:35:29
Lotus Elise är ju en tjejjbil cartman! Kamma dej  :scared
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest96 skrivet 2004-04-08, 18:46:33
ja , är ju fan större motor i min volvo ! prkl :lolright
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-05-01, 11:15:40
En annan skön bil (läs: helsjuk) är Covini C6W.
Ser ju inte ut som någon annan bil jag kan tänka på.
Det är inget skämt. Den har sex hjul för bättre grepp i inbromsning och i kurvor.
(http://www.coviniengineering.com/immagini/hiresspoglia.jpg) (http://www.coviniengineering.com/)
(klicka bilden för länk)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-05-05, 11:51:06
Cartman på väg till jobbet (http://www.xs4all.nl/~armitage/8600shift.wmv)
(högerklicka och spara som)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Fawlty skrivet 2004-05-05, 11:53:19
Citat från: Cartman
Cartman på väg till jobbet (http://www.xs4all.nl/~armitage/8600shift.wmv)
(högerklicka och spara som)


Du kom ju inte ens upp till 100 ;)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-05-05, 12:20:36
Inspiration till Crashman som ju gillar Peugeot.

(http://w1.702.comhem.se/~u70210577/dk12.jpg)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-05-11, 10:53:45
Äntligen ingen :offtopic

Idag var det klippt med Forrden igen. :headbang
Jag åkte som vanligt till jobbet, men fick stanna i första korsningen då Forrden förvandlades till ett stort svart rökmoln.
Efter en bärgning står den nu på verkstad. Vi får se vad de säger.

För att citera en arbetskollega:
-"Det är ingen bil. Det är en Ford."
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-05-13, 16:44:15
Här är en sajt för dig som ogillar Hummer2 (http://www.fuh2.com/).

Klicka på Submissions.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-05-19, 13:49:57
Krashade sportbilar (http://www.wreckedexotics.com/enzo/enzo_20040205_003.shtml)

Länken ovan går direkt till en krashad Ferrari Enzo, men listan är lång...[/url]
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Johnny Hazard skrivet 2004-05-19, 14:46:39
Citat från: Cartman
Äntligen ingen :offtopic

Idag var det klippt med Forrden igen. :headbang
Jag åkte som vanligt till jobbet, men fick stanna i första korsningen då Forrden förvandlades till ett stort svart rökmoln.
Efter en bärgning står den nu på verkstad. Vi får se vad de säger.

För att citera en arbetskollega:
-"Det är ingen bil. Det är en Ford."


Hur gick det med Fårrrrden då??  :hm
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-05-19, 17:59:01
Verkstaden hittade inga fel.
Den fortsätter ryka som Lützen vissa morgnar.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-06-04, 13:10:22
För den intresserade:

111R vs Speedster Turbo (http://www.mardibloke.co.uk/vids/5thgear.mpg)
(högerklicka, spara som...)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-06-17, 15:46:37
JÖSSES!

Hur man skrotar en japs-räser. (http://www.gti18t.com/files/lancer_rollover_high.wmv)

:scared :cartman :scared :hm
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-06-22, 15:38:41
:toot OBS! Världens billigaste Lambourghini Murceliago, nu på ebay! (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=6290&item=2482427698&rd=1)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-06-24, 13:01:30
Tysk urkraft. (http://www.germancarfans.com/news.cfm/newsid/2040623.001/bmw/1.html) :drool
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-07-06, 15:33:47
För de som gillar sportbilar:

Nobles nya superbil. (http://www.supercars.net/cars/2004@$Noble@$M14g.html)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-07-06, 15:36:31
Ett ytterligare bildexempel på hur man inte kör bil.

Japansk bil-drulle. (http://www.corvair.ca/max-boost.htm)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Enos Pork skrivet 2004-07-06, 15:50:25
Jag vet att den är gammal... men den tål att få vara med igen

Honda (http://www.mag-x.com/scoop/fitta0104/)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: hinken skrivet 2004-07-09, 14:09:01
nä , nu tycker jag att det är för mycket klagomål på ford..
har en ford escort diesel 92 och jag har bara kostat på den ca 15 000 kronor på 3 år ..... :hm  generatorn har gått sönder 3 gånger bara.. och centrallåset.. och fönstervevarna.. och vevaxel skivan.. och tutan... och förarstolen.. och startmotorn... och torkarmotorn.. och , ja , ni hör ju själva - det är en toppenbil helt enkelt ! :fu  eftersom den är så långsam så har jag lärt mig att uppskatta det vackra svenska landskapet. den går från 0 - 100 på en förmiddag , om jag har medvind , sol i ryggen och hemlängtan :thumb
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Ceder skrivet 2004-07-09, 14:10:44
Citat från: hinken
har en ford escort


Stavfel där hinken...

ford E´skrot ska det stå ju... :cartman
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-07-09, 14:16:27
:lolabove @ hinken & Ceder
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: hinken skrivet 2004-07-09, 14:16:37
nästa bil jag köper ska vara en kvalitetsbil istället för ford. typ Trabant, Lada eller Tolbot
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: hinken skrivet 2004-07-09, 14:17:43
Nån som vill köpa en beg. Ford Escort ? :lolabove
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-07-09, 14:18:41
Citat från: hinken
Nån som vill köpa en beg. Ford Escort ? :lolabove

:scared Öh. Nja... Ska tänka på saken... :scared
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-08-25, 14:51:16
:urrk Idag står bil..., jag menar Forrden, och larmar vad jag än gör. :headbang
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: hinken skrivet 2004-08-25, 17:37:34
:puke  Ge den ett nådaskott bakom backspegeln så den slipper lida..det är djurplågeri att låta en skadad Ford leva.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-08-25, 19:06:05
:lolabove
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-09-09, 00:21:32
Titta och lyssna på en F1-motor i bromsbänk. (http://mms://a1204.v67532.c6753.g.vm.akamaistream.net/7/1204/6753/4017d069/medcost.download.akamai.com/6753/viry_rs24/viry_rs24_220.wmv?m=renault)
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest253 skrivet 2004-09-09, 09:17:29
http://www.morgan-motor.co.uk  <--...the only car you'll ever need... Kolla in +8:an...



Edit: Bidde fel på länken, åtgärdat.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-09-09, 09:22:58
Citat från: CyberLizard
http://www.morgan-motors.co.uk  <--...the only car you'll ever need... Kolla in +8:an...


The requested URL could not be retrieved
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest287 skrivet 2004-09-10, 13:51:47
bilar bilar bilar... söp mc till sej så undan det går satana. :D
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2004-10-26, 09:27:02
:eager Tjohooo. Forrden har inte varit på service på 3,5 veckor nu.

Åkte dock in idag eftersom handskfacket inte gick att öppna. :rythm
Mekanikern fick bryta upp skräpet.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: hinken skrivet 2004-10-26, 12:11:46
har precis bytt min 5:e (?) generator rem på 3 år , så nu ska det förhoppningsvis funka i några veckor till..
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2005-04-20, 10:04:01
:toot Till alla Stockholmare som lyssnade på radion.

Det var jag (ni behöver inte undra längre) som stod med en rökbolmande Ford vid Viggbyholmspåfarten på E18. :blush

Bilen, förlåt jag menar Forrden är nu bärgad och ur vägen för er vanliga bilister.

Och till dig, bilist, som tutade, pekade finger och skrattade så vill jag bara påpeka att du ska få igen när du själv köper en ford. :redcard
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Braxen skrivet 2005-04-20, 10:09:35
Trodde du hade avskrivit din gamle Ford vid det här laget!
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: MabuSE skrivet 2005-04-20, 10:21:31
:stupid Skulle du inte byta efter ett år?
Visserligen så har den väl stått på verkstan halva tiden men den tiden räknas väl inte bort? :hm
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2005-04-20, 10:51:01
När Forrden fyllde 3 hårda år ändrades reglerna till att firmabilar skall behållas i 4 år. :(
Men till sommaren skall det vara dax.

Har redan skrivit ut en lista på tänkbara ersättningskandidater. Sen är det bara att provköra tills man är nöjd. Eller tills firman ändrar regelverket igen. :cartman
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2005-08-04, 11:23:19
:toot Nu är en era över.
Forrden är dumpad. *puh*

:kubel :kubel :kubel :kubel :kubel :kubel :kubel :kubel

Hade den i 2 år, 5 månader, 2 dagar, 5 timmar och 23 minuter.

Nu brummar jag Peugeot 407SW och lever i en drömvärld. Det är inte världens bästa bil, eller ens i närheten. Men jämförelsen med Forrden är egentligen omöjlig. Det är som att jämföra en tråkig dag på jobbet med en solig dag på stranden. Det går inte. För man ser inte nackdelarna när det finns så många fördelar.

Råd till alla: UNDVIK FORD MONDEO

Nu åker jag tillbaks till semesterstranden i Norrland.
Simma lugnt.

Jag måste hitta nåt nytt att gnälla på.
Kanske att jag hade vattenskada när jag kom hem på blixtvisit till villan. Det RANN vatten genom köksskåpen och försäkringsbolaget har inte tid att titta på det.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Braxen skrivet 2005-08-04, 14:32:41
Du hittar väl alltid något att gnälla på Cartman  :quiet  ;)
:cheers
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: Dr_Pepper skrivet 2005-08-04, 14:42:03
Citat från: Cartman
:toot Nu är en era över.
Forrden är dumpad. *puh*

Jag måste hitta nåt nytt att gnälla på.
Kanske att jag hade vattenskada när jag kom hem på blixtvisit till villan. Det RANN vatten genom köksskåpen och försäkringsbolaget har inte tid att titta på det.


Stackars "nya" fårrd-ägare.  :lolright

Fysatan med vattenläckage, då vet jag en som alltid stänger av huvudvattenledning på semestern händanefter.
Titel: Ett år med Ford Mondeo
Skrivet av: guest3 skrivet 2005-08-24, 12:09:43
@Braxen: Nope. Päschån går som en klocka. *tick tack*

@Dr_Pepper: Mhmm. Korrekt notering.