Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: OG bygger dator (igen)  (läst 3544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
OG bygger dator (igen)
« skrivet: 2018-02-06, 19:15:00 »
Hej!


Jag börjar så smått fundera på att pensionera min drygt 3 år gamla burk (Pensionera = ge den till sonen som har min förra, stackarn). Då behöver ju jag bygga eller köpa nytt.


Jag är ute efter en dator som har lite kräm och som kommer att fungera ett par år till, med uppgradering om så krävs. Helst mellanstort chassi, men stort funkar om jag måste.


Såg att speccen för att köra Far Cry 5 på 4k Ultra var tämligen höga, men jag vill kunna kräma ur rätt duktigt med grafik då kommande spel ser FANTASTISKA ut.


Budget? Njae. Smärtgräns finns och går det att hålla sig under SEK 20K blir jag nöjd. Jämför gärna med Inets färdiga paket för 24k (https://www.inet.se/produkt/1512006/taurus-overkill-gtx-1080-ti) då jag tycker att det ser vettigt ut, men jag betalar gärna mindre.


Jag är helt ute ur svängen nu för tiden.


Glad tisdag! / Loppan
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #1 skrivet: 2018-02-06, 22:25:01 »
Ska du ha chassi, skärm och windows eller är det nåt du har sen tidigare?


En bra grund kan väl se ut så här :


i7 8700k
*valfritt z370 moderkort
*valfritt 2x8gb 3000mhz minne
gtx 1080


Summa runt 15k.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #2 skrivet: 2018-02-08, 13:56:03 »
Windows är ju bara köpa på eBay för 30-60kr per licens, likaså med officepaketet. :)
Cake or Death?


Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #3 skrivet: 2018-02-09, 02:27:24 »
Jag har köp den här och är super nöjd. alla spel på ultra typ: Grand Theft Auto V. PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS, Star Trek Bridge Crew, STAR WARS Battlefront II och Tom Clancy's Rainbow Six Siege
https://www.komplett.se/product/974653/gaming/gaming-pc/stationar/omen-by-hp-880-109?noredirect=true?noredirect=true#
Har bytt ut HD till Samsung 960 EVO 1TB M.2 PCIe SSD
https://www.komplett.se/product/903117/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-m2/samsung-960-evo-1tb-m2-pcie-ssd?noredirect=true?noredirect=true#
« Senast ändrad: 2018-02-09, 02:30:19 by Foppa »

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #4 skrivet: 2018-02-09, 12:35:52 »
Här är vad jag skulle köpa idag, detta är väldigt likt Foppas system som är "märkesdator"
Finns ingen anledning till att inte köpa den bästa konsument processorn och grafikkort som finns just nu.



http://www.inet.se/kundvagn/visa/11321052


Sedan som Zyrran sa köpa Win 10 på ebay 58:-

Ska du ha AIO vattenkylning för proppen så får man väl kolla vad för chassie som man får in just det AIO som man vill ha.


Blir inte många pengar emellan, synnerhet inte om man tar i beaktning att det är redan AIO och extra hdd i både Taurus och Omen burkarna som är färdigbyggda.


SuperEDIT
Köper man delarna där de är billigast så kommer man upp i runt 18,5 inkl frakt
Då har jag bytt ut moderkort och nägagg mot den totala Inet listan.



Processor
Grafikkort
Nätaggregat
Moderkort
SSD (M.2)
Kylare
Chassie 6 minnen

« Senast ändrad: 2018-02-09, 19:10:32 by Skalis »
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #5 skrivet: 2018-02-11, 21:58:26 »
Tack så mycket för tipsen. Jag har svårt att se om Taurusen har vätskekylning. Har aldrig använt det tidigare, men det kanske är bra? I övrigt ser jag den största skillnaderna mellan dessa maskiner vara 16 vs 32 GB RAM. Har jag missat något? Tanken på att slipåpa mickla med datorn och bara köra igång känns tilltalande.


Alltid trevligt att få så bra inpout från betrodda källor. Cheers!
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #6 skrivet: 2018-02-14, 18:29:55 »
Processorkylaren är en Corsair H80 som är en vattenburen kylare i Taurus.


Störska skillnaden mellan de färdigbyggda är som du säger 16 vs 32 GB minne en kostnad i runda slängar 2 papp och att Taurusen kommer med en dubbelt så snabb PCIe SSd som det sitter i Omen burken.
Sedan ser jag inte om Taurusen kommer med Windows 10?!

Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad ZaNt0s

  • =[OG]=Medlem
  • Börjat gymnasiet
  • ***
  • Antal inlägg: 113
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #7 skrivet: 2018-02-15, 14:00:35 »
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11254

Jag skulle nog hellre gå för den här riggen, som du dessutom kan modifiera lite som du känner passar och de bygger den åt dig.
Inkluderat med Windows 10 osv.. Du kan välja till tillbehör också om så är, men grundkonfigen ligger på 22k och är i princip samma som Foppa har.
Bara att RAM-minnena snabbare i denna då de är på 2666Mhz (vad jag som hastigast såg). Det är ju åtminstone lite närmare din smärtgräns.. Du kan som sagt strippa lite på den om du vill komma undan lite billigare, eller tvärtom :P Stora skillnaden är väl att du inte har K-processorn så den går inte att klocka.

Phanteks Eclipse P400S Glass Silent
Corsair TX550M, 550W PSU
Intel Core i7-8700 Processor OEM
Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 GAMING
MSI Z370 Gaming Plus, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
Windows 10 Home OA
Komplett Gaming Musmatta M
Stötsäker kartong
Garanti 3 års inskicksgaranti

Det man kan fundera på är detta:
EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5X, 1721/1860MHz,iCX,Thermal Sensors,Pascal -3831.51
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 GAMING Grafikkort, PCI-Express 3.0, 11GB GDDR5X, 1556/1670MHz, Pascal (den som är förvald)

Gör det så enorm skillnad mellan 8GB och 11GB med tanke på att den som är 3831kr billigare har ganska mycket snabbare klockfrekvens? Är det så stor skillnad att det är värt 3800kr mer?

Edit: Ändrade informationen lite.
« Senast ändrad: 2018-02-15, 14:10:08 by ZaNt0s »

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #8 skrivet: 2018-02-15, 15:15:02 »
Kompletts konfiguration bör ju rimligen ha med i7 8700K för de 300 spänn extra som det byten innebär.
Sedan så tycker jag att det är dumsnålt att inte köpa sig en 500GB PCIe SSD som har minst 3000MB\s i läshastighet, men det är min åsikt.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #9 skrivet: 2018-07-17, 21:30:14 »
Sen uppdatering då livet som vanligt kom i vägen. Fick hjälp av DD att plocka ihop en burk. Såhär blev det:


i7 8700
MSI GTX 1080 Ti Armor 11G (OC)
Corsair 32 GB 2400 MHz/Vengeance
Samsung 960 EVO M.2 SSD 1TB
Allt inpackat i ett litet vitt Fractal Design Node 304 Chassi.


Ser ut som en microvågsugn men snabb som attan. Perfekt för MS Röj. Underbart med första nya burken på många år.


Tack DD!
 
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #10 skrivet: 2018-07-18, 11:52:41 »
Visst är det härligt med lite kraft under huven ;)
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: OG bygger dator (igen)
« Svar #11 skrivet: 2018-07-18, 16:26:59 »
 :thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

 

Senaste inlägg