Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Är det här man ska spy på sin dag ?  (läst 246081 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #495 skrivet: 2008-11-19, 11:35:54 »
Vad i h-e? Hur förklarar de det?
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #496 skrivet: 2008-11-19, 11:49:41 »
Jag beklagar. Hoppas att du får en ordentlig förklaring och en ursäkt.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1645

  • Gäst
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #497 skrivet: 2008-11-19, 14:55:05 »
Hur kan det komma sig att jag sliter hund som praktikant på Helpdesk (har fått jobb i en annan Helpdesk, men har inte fått ngn starttid än), när folk som tjänar mellan 25k och 30k inte har den blekaste aning vad fan de sysslar med?

Jag är inget ess på Linux, jag är intresserad och har testat det i ca 2 år, men som sagt, definitivt inget ess. Trots det får man frågor i Helpdesk av folk som är utvecklare (de programmerar mjukvara för hårdvara i Linux) och frågar saker som vilken osnuten nybörjare som helst antingen kan utantill eller kan hitta inom två minuter på Google.
Idag har vi haft ett riktigt ess här nere. En konsult som fått i uppdrag att installera två maskiner i testlabbet för Linuxutvecklarna. Han hade problem för hårdvaran var för ny för den kärna som finns på Ubuntu-installationsskivan. Nåja, först fick jag berätta att de släppt en ny version av Ubuntu för en dryg månad sedan, men den fungerade inte heller. Så jag frågade vilka andra distributioner han arbetat med.
Han - "Distributioner? Vet jag inte vad det är."
Jag - "Vi kollar distrowatch vilka som är senast uppdaterade. Vi kan ju testa Suse eller Fedora."
Han - "Är de lika enkla som jag hört Ubuntu ska vara?"
Och sådär har det fortsatt. HAN FÅR PENGAR FÖR ATT SÄTTA UPP MASKINER I ETT TESTLABB FÖR LINUXUTVECKLARE!!!
 :cry :cry :cry

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #498 skrivet: 2008-11-19, 15:35:35 »
@ Fell: Konsulter brukar vara bra på två saker - de har ofta ett jädra munväder och kan sälja sig själva för dyra pengar, sen är det av mindre betydelse vad de faktiskt kan. Inte alla naturligtvis, men helt klart en majoritet av de jag stött på.

En s.k. konsult som jag känner mycket väl, tjänade hyfsade pengar på att åka runt och sälja begagnade gamla hyrdatorer till företag, installerade med piratversioner av både Windows och Office.

Denne s.k. konsult ringde mig ganska konstant under en period och ville ha support med än det ena än det andra över telefon (internet, epost inställningar, skrivarinstallationer, drivrutiner m.m. m.m.), han ringde både till jobbet och hem till mig på min fritid.

Så medan han tog ut över 500:-/tim för sitt "konsultande", så jobbade snälla jag gratis åt honom på min fritid. Urk, jag blir så lack när jag tänker på det så fy f-n...

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #499 skrivet: 2008-11-19, 17:37:18 »
Vad i h-e? Hur förklarar de det?

förklaringen är jag fullt på det klara med. Vi har en som har sagt upp sig.
Det har dock varit klart ett tag så att det skulle bli problem med schemat visste jag.
Det jag är heligt förbannad på är sättet jag fick reda på det. Jag trodde att man åtminstone kunde få en förvarning eller en diskussion där man försöker lösa allt på bästa sätt.
Min nya chef gick också i taket när han fick reda på det så vi får se vad som händer.

Tack för vänliga kommentarer det känns bra i olyckan. :thumb
« Senast ändrad: 2008-11-19, 17:40:09 by Redbeard »
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #500 skrivet: 2008-11-19, 18:33:35 »
@Felladin - jag jobbar också på en helpdesk och det är rätt så intressant det du säger. För vi (jag och mina kollegor) upplever exakt samma sak. Tredje linjens supporttekniker ringer till oss när de själva behöver hjälp. Samma sak med konsulter som sitter som utvecklare. De ringer oss om ruskigt enkla användarproblem. Ibland är det så att man blir mörkrädd. "Ok, du sitter och programmerar... men du vet inte hur man öppnar utforskaren?" Nja, det där kanske var en överdrift. Men det är inte långt därifrån.

@Redbeard - det är riktigt illa när man får veta sånt på det sättet. För några år sen fick några fd kollegor till mig veta att de helt plötsligt hade bytt avdelning när högste chefen gick igenom resultatet av omorganisationen. De fick se sina namn under en avdelningsbeteckning de inte alls hade räknat med. I det fallet var det bara att acceptera situationen, tyvärr. Hoppas det går bättre för dig.

guest1645

  • Gäst
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #501 skrivet: 2008-11-19, 19:16:27 »
Det där med Utforskaren är ingen överdrift är jag rädd...

@Red: Visst måste man älska öppenhet och raka puckar... *suck* Ha en :drink

Utloggad hezekiel

  • Blir sambo
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #502 skrivet: 2008-11-20, 10:50:26 »
@Felladin - jag jobbar också på en helpdesk och det är rätt så intressant det du säger. För vi (jag och mina kollegor) upplever exakt samma sak. Tredje linjens supporttekniker ringer till oss när de själva behöver hjälp. Samma sak med konsulter som sitter som utvecklare. De ringer oss om ruskigt enkla användarproblem. Ibland är det så att man blir mörkrädd. "Ok, du sitter och programmerar... men du vet inte hur man öppnar utforskaren?" Nja, det där kanske var en överdrift. Men det är inte långt därifrån.

@Redbeard - det är riktigt illa när man får veta sånt på det sättet. För några år sen fick några fd kollegor till mig veta att de helt plötsligt hade bytt avdelning när högste chefen gick igenom resultatet av omorganisationen. De fick se sina namn under en avdelningsbeteckning de inte alls hade räknat med. I det fallet var det bara att acceptera situationen, tyvärr. Hoppas det går bättre för dig.


Övervintrare från it-bubblan på 90-talet då man anställde alla som lyckats få "datorkörkort" på den lokala komvux-kvällskursen. Nyare begåvningar har systematiskt rensats bort i diverse sparåtgärder, medans de äldre sitter kvar och numera är projektledare/backoffice personal.
Deemin/Doomin/Deemo/Iza/Baldrik/Hezekiel/Meeps/Shodai etc

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #503 skrivet: 2008-11-21, 09:54:20 »
 :ripped Förbannade jävla Bonniers... Jag lyckades ju gå med i nån jädra prenumeration på PC Tidningen bara för att få en fin liten usb högtalare, vad jag inte såg är ju att man enligt deras "fina" policy så måste man aktivt avsluta abbonemanget genom att ringa deras kundtjänst. Det räcker allså inte med att strunta i att betala räkningen :rythm

Och det fina i kråksången är att de väntar tills man fått 6 tidningar innan de fryser utskicken och skickar en ny räkning.. Fyy faaan

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #504 skrivet: 2008-11-24, 08:15:57 »
RTFM ;)

näe, jag skall inte vara elak. Det är trist att känna sig blåst. Även om jag personligen ALDRIG hoppar på dylika erbjudanden, eftersom jag vet att jag är för lat för att läsa det finstilta, och således alltid blir lurad.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #505 skrivet: 2008-11-24, 11:13:08 »
Det räcker allså inte med att strunta i att betala räkningen :rythm

Hmm, nä... varför skulle det?  :hm

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #506 skrivet: 2008-11-24, 15:00:35 »
ja... bilen startade inte imorse... fram med laddaren och ladda en stund... 10 minuter senare inget händer... låter den ladda 20 min till inget... höll på från 04.35 till 5.25...

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #507 skrivet: 2008-11-24, 15:23:31 »
ja... bilen startade inte imorse... fram med laddaren och ladda en stund... 10 minuter senare inget händer... låter den ladda 20 min till inget... höll på från 04.35 till 5.25...
Jag kan inte så mycket om bilar men.... då är det nog något annat som är fel?

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #508 skrivet: 2008-11-24, 15:51:36 »
Har du kollat om det finns vatten i batteriet. OBS inte vanligt kranvatten. Sen tar det rätt lång tid för att ladda batteriet.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Är det här man ska spy på sin dag ?
« Svar #509 skrivet: 2008-11-24, 18:27:56 »
har nått som drar ström nånstans... klippte bort kontakten till släp och plockade loss innerbelysningen eftersom jag alltid har en kal fläck på taket hur mycket snö det än kommer  :thumb

Laddade den på jobbet. se om den startar imorrn annars blir det mer felsökning imorrn... Min haschraket får juh inte gå sönder nu... eller får inte gå sönder mer.  :thumb

 

Senaste inlägg