Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Projektor+Mediadator=sant?  (läst 5660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
Projektor+Mediadator=sant?
« skrivet: 2014-03-28, 14:32:14 »
Vart finns deltavlan "dator/film/ljud" när man behöver den?

Vi sitter hemma å suger på att uppgradera oss. Jag är trött att ha min spelburk kopplad till Tv:n och han är trött på Tv:n.

Går det att koppla samman en projektor med en mediadator och i sådana fall, vad rekommenderas? Hur är det med duk/ avstånd till duk?
Utöver detta så har vi en ljudanläggning vi är nöjd med, så det hade ju underlättat avsevärt om detta går att foga samman i film/ljudpaketet som vi vill bygga.
Stereon och CD växlaren är från Techniks och högtalare mm är från Infinity.

Tankar från er som varit med i svängen ett tag?  :bow
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV:
« Svar #1 skrivet: 2014-03-28, 17:50:14 »
Projje + mediadator fungerar utmärkt, har själv 110 tums duk och en Benq W5000. Avstånd mellan duk till projje är alltid beroende på projjen kan vara 2 meter för att fylla en 110 duk såväl som 6 meter för att fylla den.
Enda nackdelen som jag upplever är att om man vill titta på vanliga tvkanaler som man inte får in i datorn (om man inte har ett tvkort) är att man måste ha en tvtuner/tvbox.

Ang projje så var jag hemma hos en vän härromkvällen och de hade köpt sig en projje som var trådlös överföring av bild till, vi spelade PS4 och jag upplevde inget lagg i bild/ljud eller kontroller/bild.
Ska ta reda på vad det var för projje de skaffat, avståndet de hade mellan duk projje var 4-4.5 meter duken var en 100 tummare.


Skickat från min super phablet
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #2 skrivet: 2014-03-28, 20:28:27 »
Supersnällt Skalis =)

Vad skall det vara för avstånd mellan duk och tittare? Beror det på projektor/duk?
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #3 skrivet: 2014-03-28, 21:01:09 »
Supersnällt Skalis =)

Vad skall det vara för avstånd mellan duk och tittare? Beror det på projektor/duk?
Det beror väl mycket på storlek på duk och upplösning på projektorn.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #4 skrivet: 2014-03-28, 23:51:40 »
Fanns det inte en "regel" som sa att tum på din tv var rekomenderad meter avstånd?

tyå 50 tums... 5 meter?..... ååå fredag fylle post har ingen aning
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #5 skrivet: 2014-03-29, 08:28:04 »
Här kan du läsa en del, finns även mer på samma sida.http://www.hembiobutiken.se/hembioskolan.asp?id=4

Dukstorlek, och grain i duken är extremt viktig. Sen hur ljust du har i det rum du tittar. Projjens kvalitet har förändrats enormt bara de sista åren, och det finns massa tester att kolla på...
Det viktiga här är väl att du har en full-hd proje, och idag om man vill ta i från fötterna en 4k....eller 8k.....ja det finns en proje som har 30k med om du vill skuldsätta dig för resten av livet!!!

Sätt en budget, och kör det bästa du kan få.....

Men som sagt - avståndet till duken och duken storlek spelar def roll...och hur nära du sitter...inget är värre än när man sitter och tittar på en film och får sitta och vrida på huvudet för att man köpt en för stor TV eller duk och sitter för nära!

Men råden du får från dom som faktiskt HAR du - dvs inte jag ....är bra att lyssna på!!! :thumb

Lycka till

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #6 skrivet: 2014-03-29, 12:19:52 »
Jag tror att kråkan kan sitta med lite info i detta ärende :D

Vad ska tittas och göras med projjen?
Kan man inte köra tex apple tv och sen upp på en projektor för att sen kunna streama filmer via den och även kolla tv?

Kan ingenting om detta men vill gärna störa o ställa frågor.

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #7 skrivet: 2014-03-29, 16:01:25 »
Wall of text hits you for 2k dmg  :)

Som nämnts, koppla samman projektor och mediadator går bra. Hur koppling bäst görs är beroende på vad projektor, mediadator och din förstärkare har för in/ut gångar.

Vanligaste ingången på en Projektor idag är HDMI och det brukar finnas på moderna mediadatorer/HTPC. HDMI stödjer båda bild och ljud i samma sladd. Om din Techniks har HDMI ingång och flera HDMI utgångar så är troligen den bästa kopplingen att ta mediadatorn till din Techniks via HDMI och sen ut från den till projektorn med en annan HDMI sladd.
Om den inte har HDMI stöd så kör du med HDMI från mediadatorn direkt till projektorn och sen en annan sladd med ljudet från mediadatorn till din Techniks. Troligast då via optisk toslink eller eventuellt via RF (ser ut som phono kontakt).

Att sätta upp en hemmabio kan vara allt från placera ut en enkel duk, projektor, stereo och koppla ihop det och vara supernöjd till en hel vetenskap där man fastnar och djupdyker i allt (jag hör själv till den senare skalan, till min plånboks förtret). Ska t.ex just nu göra rumsakustikmätningar för att anpassa huvudlyssningspositionen med en parametric equalizer för subbarna där jag kommer tillämpa en "Hard Knee house curve" för att förbättra basåtergivningen på exakt just den sittplatsen..

Avstånd projektor/duk beror på vilket zoomomfång projektorn stödjer. Projektors manual brukar ha tabell för minsta/största avstånd förolika dukstorlekar. Det finns också websidor där man väljer projektor och dukstorlek så visar den lämpliga monteringsavstånd.

AVstånd duk/tittare är väldigt subjektivt. Vissa trivs nära och andra långt ifrån. Förr ville man inte sitta för nära då man kunde se och irritera sig på att se pixlarna men normalt är det inte ett problem idag med HD projektorer och de dukstorlekar som normalt används. Det finns en del rekommendationer från t.ex THX om avstånd men jag tycker det är helt upp till en själv.
Oftast är det enklast i att mäta avstånd i antal gånger bildens bredd. Jag tror de vanligaste avstånden att sitta på brukar vara mellan 1.5-2ggr bredden. Med en 2m bred duk så runt 3-4m.
Längre avstånd brukar ofta vara lite mer avslappnande och kortare ge mer inlevelse.
Jag själv tillhör en liten skara där inlevelsen är allt så jag sitter väldigt nära. Jag har en 3.3m bred 2.37:1 duk och sitter på 2.9m avstånd (0.9xbredden). Så nära ger några nackdelar som att ögonen får jobba en del och man tar gärna en paus om man vill köra två filmer irad. Det ger dock en enorm inlevelse då periferisynen ger nya dimensioner åt upplevelsen. Man ser inte på film längre utan man är där, i filmen, i handlingen. Jag får ibland t.om adrenalinkickar av det och kan vara upprymd långt efter filmen är slut :-)
Vad jag vill visa på är att det är helt upp till en själv vad man gillar och det bästa är att prova sig fram.
Var brukar du sitta på bio ?, Om du brukar sitta väldigt långt fram så skulle jag tro runt 1xbredden är vad du kommer gilla bäst, om du brukar sitta i mitten så kanske runt 1.5-2ggr bredden och långt bak så mer än 2xbredden.

En annan sak du bör tänka på är vilket format på duken du vill ha och om du vill ha ramspänd eller rullduk. Med en rullduk så hissar du ned den när du ska se film och upp den annars så den inte syns (som en rullgardin, antingen manuellt eller med motor). En ramspänd sitter fast på väggen som en tavla och är alltid redo.
Det vanligaste formatet idag är 16:9. Du får störst bild när du ser 16:9 (eller 1.85:1 filmer). Nackdelen är när du ser riktigt breda filmer (det vanligaste formatet på spelfilmer) så blir bildhöjden klart mindre men svarta ränder över/under. Du får en mindre upplevelse för stora spelfilmer så att säga. Jag körde själv så i tio år men har precis byggt om till en duk i formatet 2.37:1. Nu fyller de flesta filmer hela duken istället medans filmer i 16:9/1.85:1 istället blir lite mindre med svarta ränder på sidorna istället. Det ställer dock viss krav på projektorn gällande motor för zoom/lensshift m.m. Är du osäker vilket du vill ha rekommenderar jag vanlig 16:9 duk.

Som lite bakgrund så är runt 70% av spelfilmer idag inspelade i formatet 2.39:1 och de flesta andra i 1.85:1. Sen finns en del andra undantag som 1.78:1 (äkta 16:9), 2.20:1, 2.55:1 m.m. 1.78:1 är väldigt vanligt istället för TV produktioner, TV-serier och TV filmer.
2.35 är ett format som bara fanns före runt 1970 efter vilket filmbolagen ändrade till 2.39 (pga en viss fadäs). Så en scope (2.39:1) film som ges ut korrekt ska vara 2.39:1. Tyvärr blev benämmningen 2.35:1 i princip standard, levde kvar och används väldigt flitigt. Så till den grad så att många bolag som ger ut film på DVD/Blu-ray skriver 2.35:1 när det är 2.39:1 eller, än värre, tar bort lite så den verkligen är 2.35:1 på skivan när den borde vara 2.39:1 (pga detta valde jag 2.37:1 på min duk som en kompromiss och sen kör jag med en aning overscanning för 2.39:1 filmer)

Materialet på dukar har, som DD nämner, ett gain värde. Det visar hur mycket ljus duken reflekterarar. Har man ett ljust rum så brukar ett högre värde vara att föredra. Dukar brukar ligga mellan 0.7 upp till runt 2.8 gain). En på 2.4-2.8 brukar kallas högkontrastduk och ger en väldigt ljusstark bild. Bra för ljusa rum eller väldigt ljussvaga projektorer. Det finns nackdelar med hög gain också. Ju högre gain desto sämre betrakningsvinkel så de som tittar på måste sitta närmare mitten på duken. Om du kan mörklägga rummet helt och har en normalstark projektor så föreslår jag gain på runt 1-1.3 såvida inte du kör 3D på projektorn. 3D tappar mycket ljus så då är oftast en höggains duk att föredra.

Sen finns det AT dukar (akustiskt transparenta). De släpper igenom ljud och gör att man kan ställa högtalarna bakom duken. Dessa är en liten vetenskap i sig men kan vara mycket trevliga under rätt omständigheter (min nya duk är en AT duk) dels pga att de döljer högtalarna men framför allt pga att ljud och dialog kommer från rätt plats.

Länken till hembioskolan är bra (men de har förenklat 2.35:1 sektionen en del och jag rekkomenderar mer undersökningar om man vill gå den vägen)

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #8 skrivet: 2014-03-29, 16:08:13 »
Denna projje var det som vi använde härromkvällen.
Epson 3D Projektor EH-TW6100W


Ang duk så säger jag bara motordriven om man inte kan låta duken vara fast monterad, anlednigen är att efter x antal dragningar upp och ner så har du flyttat utgångspunkten för bilytan med x cm vilket gör att man måst ställa om projjen igen och igen.


Vi använder vår projje till allt som behöver bildvisning via htpc, har dessutom för tillfället ingen tv alls i vardagsrummet så även casual tv tittande sker via projjen just nu, absolut inte optimalt eftersom en ny lampa kostar en tredjedel av vad en 50" tv kostar.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Projektor+Mediadator=sant?
« Svar #9 skrivet: 2014-04-05, 16:04:46 »
Super tacksam för svar ang Projektor. Nu har jag kommit så långt att jag bestämt mig för att datorn får komma före projektorn och projektorn får bli ett höst projekt.

Kollade på DHs tråd ang mediadator ( http://www.oldgents.se/forum/index.php?topic=28061.0 ) och fått massa tips därifrån. Gällande Äpplets varande eller inte varande, så bor inget äpple i mitt hem. Och en av dem jag fann väldigt intressant var en som Prunis köpt, men som nu utgått. Jag funderar på att beställa en sådan här i helgen om ingen verkligen vrålar nej och frågar om jag är helt skadad: http://www.inet.se/produkt/1970910/asus-vivopc-vc60-b014k-i3-500gb

Den verkar ju vara bra till det jag vill ha den till...
Ladda ned direkt på den, spela upp film, film, lite film och sedan några serier, lite film och när jag tröttnar på det- spela lite musik.

Det ingår ju mus och tagentbord, men det känns inte optimalt att sitta med sladdar i soffan, så fungerar på detta med: http://www.inet.se/produkt/6606718/logitech-k400-wireless-touch-keyboard-white

Och i affären står det att man får ett antiviruspogram till om man köper en produkt med operativsystem, och det skall väl gälla även om jag köper online. Köper jag online blir burken 9 kr billigare och jag behöver inte hämta den i Uddevalla.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

 

Senaste inlägg