Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Musikaliskt geni sökes!  (läst 3049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1464

  • Gäst
Musikaliskt geni sökes!
« skrivet: 2009-09-20, 19:42:52 »
Definitionen av geni är dock flytande.
Alla som är bättre än jag = genier. Och jag suger duktigt på musik, så ribban är låg.

IALLAFALL!

I låten "Song for the man" av Beastie Boys finns efter ungefär 1:20 ett pianosolo som jag är helt kär i.

Om någon skulle kunna hjälpa mig plocka ut noterna/ackorden till det stycket vore jag för evigt tacksam och mer än ett glas öl/cider/vin skulle vid tillfälle bjudas på! =)

Tack på förhand musikälskare och entusiasmer!

guest273

  • Gäst
SV: Musikaliskt geni sökes!
« Svar #1 skrivet: 2009-09-20, 23:23:55 »
Du kan säkert spela efter gitarr acorden på denna .. orkar inte kolla så noga men tror den är baserad på A,C,G,D rätta mig någon om jag har fel


http://www.youtube.com/watch?v=kRB2At8DHgw&feature=related

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Musikaliskt geni sökes!
« Svar #2 skrivet: 2009-09-21, 08:39:03 »
Sitter på jobbet nu och har inte tillgång till några instrument, men solot är ju väldigt enkelt i sin uppbyggnad. Såvitt jag kan höra vid en snabb genomlyssning,består det endast av grundtonen i ackordet, parat med tersen (?) och längre fram en triol med grundton, ters och kvint, som följer ackordslingan.  Vill du ha den för piano eller gitarr?

ja, och sedan är jag inte någon musikteoretiker, och det är mycket möjligt att det jag kallar ters och kvint egentligen heter nåt annat, men jag vet vad jag menar :)

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Musikaliskt geni sökes!
« Svar #3 skrivet: 2009-09-22, 12:22:15 »
Det låter väldigt proffsigt i vart fall DDL! ;)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest1464

  • Gäst
SV: Musikaliskt geni sökes!
« Svar #4 skrivet: 2009-09-23, 10:39:07 »
Tack för svaren! =)

Helst skulle jag vilja ha den till piano!

guest1564

  • Gäst
SV: Musikaliskt geni sökes!
« Svar #5 skrivet: 2009-09-23, 11:07:14 »
Jag kan ju inte låta bli att göra kopplingen till Brasse (tror det är från fem myror).
Han skulle lära sig spela piano genom en färgkodad lärobok. Tyvärr var han färgblind så det blev bara "grå, grå, grå grå, grå grå".
Fantastikst roligt  :offtopic

 

Senaste inlägg