Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Problem med tv-out, gråskala!  (läst 8239 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #15 skrivet: 2006-09-23, 14:18:29 »
Jag har nog för mig att, när du väl kopplat upp tv:n med kabeln, då ska du kunna ändra vilken standard signalen ska ha. PAL-B brukar vi väl ha här?


Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #16 skrivet: 2006-09-23, 16:52:55 »
jupp... men det funkar inte... har testat ntsc oxo och femtielva olika länder... med g, f , d ,h, i o säkert andra oxo

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #17 skrivet: 2006-09-23, 20:42:34 »
Hmm... är du säker på att du har färgtv?

guest193

  • Gäst
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #18 skrivet: 2006-09-23, 21:09:50 »
En nylonstrumpa över TV'n ska visst fungera har jag hört.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #19 skrivet: 2006-09-23, 21:33:05 »
det började rycka en del när jag pillade nylonstrumpan över bildröret... e det normalt? :cartman

guest193

  • Gäst
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #20 skrivet: 2006-09-23, 21:37:35 »
Eeeeh...du måste ta av dig strumpan först

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #21 skrivet: 2006-09-23, 23:10:53 »
Var ryckte det, i baugetten?

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #22 skrivet: 2006-09-24, 01:10:37 »
mest i armen och sen lite i tån... slutade med en hammare genom röret och en nylonstrumpa doppad i hb...

guest1327

  • Gäst
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #23 skrivet: 2006-09-24, 10:10:19 »
 :rotflmao

Nå,, Ehh,, på något sätt mistänker jag kabeln ändå..  Kolla så alla stiften faktiskt är raka.  Sen har jag för mig att SVHS anslutningen inte har sett likadan ut hela tiden (tidiga modeller hade annan anslutning)  rätta mig om jag har fel.  Testa annars med en adapter till SVHS->SCART.  Då får du förmodligen composit video och det brukar funka.

Hmm AHA!  vad har du för graffekort?   för på det jag har så har jag en utgång som SER ut som SVHS, MEN detta är tydligen HDTV utgången på mitt kort..  Jag testade på min TV men fick det inte att funka, så jag körde med standard VGA istället. och det funkar ju om man har en sån på TV:n

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #24 skrivet: 2006-09-24, 11:40:56 »
har ett 7900 gt men utgången kan jag köra som HDTV eller pal eller ntsc... kan ändra lite som jag vill i setupen... men jag ska testa komposit varianten...

guest253

  • Gäst
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #25 skrivet: 2006-09-24, 15:16:00 »
Jag har fortfarande inte lyckats få färg på bilden. Och då har jag prövat med en adapter, s-videokabelutaget, composit åt höger och vänster, samt de flesta kombinationer av kabelval och signalvariant. Och TV-tool och den medföljande skivan till graffekexet... :urrk

guest524

  • Gäst
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #26 skrivet: 2006-10-03, 16:08:27 »
Hade preciiiiiiis samma problem för nåt år sedan, ett program som hette nått med TV... nått löste det galant. Finns intresse kan jag rota i gamla skivor efter det/vad det hette. Otroligt bra med PAL settings, monitor sync, och även kortkommandon för att ändra inställningar och växla mellan monitor/TV etc.

En annan lösning - eller del av lösningen - kan vara att köpa de special kablar svhs=> scart som jag köpte. Det finns specialkablar som ska kunna lösa problemet oxå. Guld-pläterade eller nåt lika exotiskt kallades de. Men var inte så dyra som det låter  :-)

Den bästa lösningen är såklart att köpa en DVD som tar ALLA format och kan lästa subtitle filer (*.sub  *.srt    mfl).
Slipper även springa mellan dator / TV etc...    Min Pioneer för ca 2000 klarar "allt", och jag älskar den!

 :drink Guinness  :drink

Utloggad Bolder

  • =[OG]=Medlem
  • Kilar stadigt
  • ***
  • Antal inlägg: 162
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #27 skrivet: 2006-10-03, 16:35:48 »
Jag har haft samma problem att färgen inte kommer med .... spelade ingen roll vilka olika settings jag pillade på så fick jag inte färg.

Min lösning var att byta kabel till en kort kabel. Den jag hade var 15 meter så jag bytte till en som var 1.5 meter och då fungerade det. Jag läste att signal styrkan kan försvagas så mycket att färgkodningen inte kommer med.... eller nått liknande. Försökte hitta den informationen nu men jag gick bet på det.

Om ni kör med en lång kable så testa om det hjälper med en kortare... det hjälpte för mej


guest253

  • Gäst
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #28 skrivet: 2006-10-03, 16:45:39 »
Den jag har kunnat använda är 5 m lång, för 1.5 meterskabel jag köpte först räckte inte.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Problem med tv-out, gråskala!
« Svar #29 skrivet: 2006-10-03, 20:41:22 »
kabeln som jag fick av polaren kostar ca 540 :-/m och om jag hörde rätt så e det nått guldplätterat vacuum jox... har ingen aning om vad det kan va men skum ser den ut iaf...

 

Senaste inlägg