Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Övergång från XP till Vista 64 - nybörjartips önskas!  (läst 5954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Övergång från XP till Vista 64 - nybörjartips önskas!
« Svar #15 skrivet: 2009-02-09, 13:57:19 »
Jag kör HP:s home server, och det fungerar bra. Enda är att den är lite slö eftersom de stoppat i lite lite minne, men det ska snart åtgärdas...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Övergång från XP till Vista 64 - nybörjartips önskas!
« Svar #16 skrivet: 2009-02-09, 16:05:34 »
Burken som den ska köras på har 2 GB RAM, dock suger CPU:n då det är en AMD Semper (Sempron). Det är därför jag vill testa den med trail-version (30 dagars) innan jag bestämmer mig.

Funkar det bra ska jag nog försöka hitta en annan låda (midi-tower idag) och lite tystare kylning.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Övergång från XP till Vista 64 - nybörjartips önskas!
« Svar #17 skrivet: 2009-02-09, 16:53:51 »
Vad jag kan läsa mig till så är det viktigare med mycket minne än snabb processor. Den som sitter i burken jag har är inte kraftigare än en AMD Sempron den heller på 1.8ghz tror jag.

Jag ska jacka upp minnet till det som max går och se om jag kan få tag på en snabbare propp som passar, men det blir ett senare projekt...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Övergång från XP till Vista 64 - nybörjartips önskas!
« Svar #18 skrivet: 2009-02-13, 14:32:39 »
Nu har jag kört Vista ungefär en vecka, och jag tycker det fungerar fantastiskt bra. XP känns plötsligt väldigt föråldrat.

En sak jag stör mig lite på är Secure Desktop som gör att min skärm blinkar till när det dyker upp systemmeddelanden som jag måste klicka på, så jag tror att jag kommer att stänga av den funktionen.

Minne. Jag kör med 6 gig och har hittills inte varit i närheten av att fylla upp minnet, detta trots att jag haft spel som Bioshock/Fallout 3 igång samtidigt med Photoshop, browser, epost plus lite annat krafs, så det verkar räcka och bli över för det jag använder datorn till... än så länge! Kan inte erinra mig att minnet ens kommit upp i 4 gig?

Har svårt att tro att en normalanvändare som mestadels kör ett eller max ett par program åt gången behöver så väldigt mycket minne, 4 gig räcker nog i dagsläget till väldigt bra. För professionella användare som kör riktiga 64 bits program på sina maskiner kommer saken i ett annat ljus... Finns det idag något 64 bits spel förresten?

 :banana

guest21

  • Gäst
SV: Övergång från XP till Vista 64 - nybörjartips önskas!
« Svar #19 skrivet: 2009-02-13, 16:10:03 »
Burken som den ska köras på har 2 GB RAM, dock suger CPU:n då det är en AMD Semper (Sempron). Det är därför jag vill testa den med trail-version (30 dagars) innan jag bestämmer mig.

Funkar det bra ska jag nog försöka hitta en annan låda (midi-tower idag) och lite tystare kylning.

Beror ju lite på vad du har tänkt att använda servern till.. Jag har en dator som står och tuggar windows home server, jag har problem med deras "connect" programvara då den inte fungerar riktigt som den skall till x64, istället kör jag VNC.

Jag använder enbart servern som en remote storage facility idag vilken jag mesta dels använder och spelar upp film och musik ifrån. Då duger 2GB minne och en Core 2 Duo.

Något som kan vara värt att notera är att Home server inte är kompatibelt med wireless lan.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Övergång från XP till Vista 64 - nybörjartips önskas!
« Svar #20 skrivet: 2009-02-13, 17:08:30 »
Finns det idag något 64 bits spel förresten?

:hm Det finns ett gäng som jag vet om och har kört, exvis HL2 + Lost Coast, Codename Panzers, Cronicles of Riddick, Far Cry (men inte 2:an av någon anledning), Stalker, UT2004

Det finns säkert fler, men det är de som jag vet om. De funkade i 64-bitars redan på XP64. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

 

Senaste inlägg