Du har bytt modem fler gånger men har du samma router? En gammal eller billig router har inte kapacitet för snabbare bredband. Dem har helt enkelt för lite minne och för långsamma processorer. Har du bytt splitter (filtret) när du bytt modem och sitter uttaget i första jacket. Är telefonin serie- eller parallelkopplad? Har du mer grejor inkopplad på förstajacket och sitter då filtret först?
Checklista när du tappar nät:- lyser ADSL/DSL lampan (m.a.o. har du kontakt med telestationens grejor
- har routern tappat den externa adressen (gäller bara om du har DHCP)
- kan du pinga gatewayn
- kan du pinga någon av DNS:erna
- kan du pinga www.sunet.se - om inte prova 130.239.8.25
Tolkning:* Om du har länk med modemet men inte får en adress fast du startat om routern är troligtvis felet hos ISP:n.
* Om du får en adress efter omstart av routern och sen kan surfa som vanligt är det troligtvis problem i din ände. Antingen din router, telekopplingar eller nån annan nätpryl som sänker nätet. Kan iofs fortfarande vara ISP:n prylar som är instabila i stationen.
* Om du har länk till stationen och routern har en adress, du kan pinga GW:n men inte DNS.erna, men pinga Sunets på dess IP-adress så är det helt klart DNS-problem. Har du rätt DNS.er uppsatta i routern? Om du kör med auto på DNS:erna så borde fler ha samma problem som du!
Återkom med vad för prytlar du har i nätet (modem, router, telekopplingar o ev. andra nätprytlar).
A & O vid felsökning är att eliminera antalet felkällorna, d.v.s. att testa med så få grejor som möjligt inkopplade. T.ex. bara köra modem + dator (glöm inte slå på brandväggen i datorn först om den är avslagen och ta bort fil- & skrivardelning för att minska risken för intrång. Koppla även bort andra telekopplingar från första jacket, anteckna hur dem var kopplade i jacket innan bara!
Funkar det ok, så kopplar du in routern och testar osv osv.