Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Nedkopplad  (läst 3003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
Nedkopplad
« skrivet: 2010-01-21, 18:35:32 »
Jag håller på och sliter mitt hår. Mitt ADSL modem bryter uppkopplingen mellan 30-150 gånger per dygn. I dagar har jag nu pratat med Glocalnet angående detta som bara hänvisar till att deras tekniker skall titta på mitt ärende. Jag har bytt modem tre gånger och det gäller både det fasta som det trådlösa.

Om någon varit med om liknande eller kan ha någon som helst susning vad det kan vara är jag jätte tacksam.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Nedkopplad
« Svar #1 skrivet: 2010-01-21, 19:12:19 »
hade sånt problem med Bredbandsbolaget men då drog dom ner hastigheten lite. Dom gjorde tester och mätningar från kontoret. Nu har det gått fel fritt i ett halvår tror jag.

Annars enkla saker som kontakter som inte sitter i ordentligt.
router emellan modem och dator? Kan va den som strular. vi har haft värmeproblem med våran router.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Nedkopplad
« Svar #2 skrivet: 2010-01-21, 19:19:32 »
Jag råkade ut för samma problem när jag hade Telia ADSL. Då var det glapp i en kopplingsdosa i trappuppgången.
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Nedkopplad
« Svar #3 skrivet: 2010-01-22, 00:19:53 »
Hade samma problem. Bytte modem 6 ggr, alla kablar minst 3 ggr och Telenor/bredbandsbolaget/glocalnet (samma bolag oh samma support, döm om min förvåning när jag ringde glocalnet och samma kille svarar som jag pratat med två dagar tidigare då jag var kund hos bredbandsbolaget!). Det löste sig till slut genom att byta till telia....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Nedkopplad
« Svar #4 skrivet: 2010-01-22, 06:59:05 »
hade sånt problem med Bredbandsbolaget men då drog dom ner hastigheten lite. Dom gjorde tester och mätningar från kontoret. Nu har det gått fel fritt i ett halvår tror jag.

Annars enkla saker som kontakter som inte sitter i ordentligt.
router emellan modem och dator? Kan va den som strular. vi har haft värmeproblem med våran router.


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Nedkopplad
« Svar #5 skrivet: 2010-01-22, 08:02:28 »
Yay quotemongo ftw ;)

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Nedkopplad
« Svar #6 skrivet: 2010-01-22, 08:36:42 »
Jag tackar för alla tips och fortsätter jaga Glocalnet..

Ska sitta hemma och jobba hela dagen idag, vi får väl se hur det går.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Nedkopplad
« Svar #7 skrivet: 2010-01-22, 10:31:15 »
Yay quotemongo ftw ;)

Jag satt på mobilen :) Men jag menade att quota det sådär - typ. Jag hade problem med disconnects hela tiden och fick min lina nertrimmad. Efter det gick det bättre och nuförtiden är allt stabilt.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Nedkopplad
« Svar #8 skrivet: 2010-01-22, 16:17:31 »
Jag satt på mobilen :) Men jag menade att quota det sådär - typ. Jag hade problem med disconnects hela tiden och fick min lina nertrimmad. Efter det gick det bättre och nuförtiden är allt stabilt.

Jaja brukar låta så ;)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Nedkopplad
« Svar #9 skrivet: 2010-01-23, 12:47:03 »
Du har bytt modem fler gånger men  har du samma router? En gammal eller billig router har inte kapacitet för snabbare bredband. Dem har helt enkelt för lite minne och för långsamma processorer. Har du bytt splitter (filtret) när du bytt modem och sitter uttaget i första jacket. Är telefonin serie- eller parallelkopplad? Har du mer grejor inkopplad på förstajacket och sitter då filtret först?

Checklista när du tappar nät:
  • lyser ADSL/DSL lampan (m.a.o. har du kontakt med telestationens grejor
  • har routern tappat den externa adressen (gäller bara om du har DHCP)
  • kan du pinga gatewayn
  • kan du pinga någon av DNS:erna
  • kan du pinga www.sunet.se - om inte prova 130.239.8.25

Tolkning:
* Om du har länk med modemet men inte får en adress fast du startat om routern är troligtvis felet hos ISP:n.
* Om du får en adress efter omstart av routern och sen kan surfa som vanligt är det troligtvis problem i din ände. Antingen din router, telekopplingar eller nån annan nätpryl som sänker nätet. Kan iofs fortfarande vara ISP:n prylar som är instabila i stationen.
* Om du har länk till stationen och routern har en adress, du kan pinga GW:n men inte DNS.erna, men pinga Sunets på dess  IP-adress så är det helt klart DNS-problem. Har du rätt DNS.er uppsatta i routern? Om du kör med auto på DNS:erna så borde fler ha samma problem som du!

Återkom med vad för prytlar du har i nätet (modem, router, telekopplingar o ev. andra nätprytlar).

A & O vid felsökning är att eliminera antalet felkällorna, d.v.s. att testa med så få grejor som möjligt inkopplade. T.ex. bara köra modem + dator (glöm inte slå på brandväggen i datorn först om den är avslagen och ta bort fil- & skrivardelning för att minska risken för intrång. Koppla även bort andra telekopplingar från första jacket, anteckna hur dem var kopplade i jacket innan bara! ;) Funkar det ok, så kopplar du in routern och testar osv osv.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Nedkopplad
« Svar #10 skrivet: 2010-01-30, 23:19:48 »
Om det inte funkar så KRÄV att en tekiker tittar på problemet.
Telia är extra förtjusta i att skrämma upp folk, de säger att kunden får betala ifall det inte kan hänvisast till kabel fel. i de flesta fall så är det kabel fel.


edit:Stavfel?  säkert fler
edit2: Sen är det ju inte någon från Telia som kommer utan någon från Relacom.
smörj killen från Relacom så löser det sig..    ;)

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Nedkopplad
« Svar #11 skrivet: 2010-02-01, 18:48:44 »
Jag har nu väntat i över en vecka på att telias tekniker skall lösa problemet. Dock så har det nu funkat sedan igår *peppar *peppar utav någon outgrundlig anledning. Om de varit i skåpet och rotat utan att berättat det vet jag ej. Skall ringa dom imorgon och höra "downtime".

guest1327

  • Gäst
SV: Nedkopplad
« Svar #12 skrivet: 2010-02-01, 19:04:31 »
Ibland så "löser" sig problemet, oftast har det varit någon och pillat någonstans, men det är inte alls säkert att man får veta.. 

Hoppas det funkar nu iallafall

 

Senaste inlägg