Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Bärbar för båten för ~4000?  (läst 2687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
Bärbar för båten för ~4000?
« skrivet: 2013-06-30, 20:13:01 »
Tjo!

Vanligtvis skulle jag inte fråga om en sån här sak...men eftersom det inte är till mej själv så känns det som att jag måste försöka hitta bra info.
(Själv orkar jag inte bry mej om paddor, mina är från 2006-7 eller nåt sånt och jag har inget behov av ngn ny.)


En bekant till familjen är på jakt efter en padda som skall kunna visa sjökort.
Budget är satt till ca 4 loppor.

Han hade tittat på nåt skit från elgiganten för 3990, en acer med 128MB gfx-minne, vilken fick mej att må illa.

Själv såg jag en Asus på webhallen.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/174124-asus_k73be-ty010h-e2-1800-4gb-500gb-173-hd7470m_1gb-win_8

Nu har han fått upp ögonen för en 15.6" Toshiba Satellite.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATC855D162/toshiba-satellite-15-6-barbar-dator-vit


Jag är ute efter lite åsikter, och det vet jag brukar dyka upp här :)
Är det ngn som har bärbar för sjökort? Ngn som har erfarenhet av vad som faktiskt behövs och vad som kan vara värt att tänka på?
Kan tänka mej att det kan finnas detaljer som gör att det underlättar att ha när man sitter i solen och kollar på ens kort, som typ "antiglare" eller vad det nu heter.
Och även att ha 15"+.

Ngn som har några tips och idéer?
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Bärbar för båten för ~4000?
« Svar #1 skrivet: 2013-06-30, 20:52:46 »
Jag har fixat navigering åt min far på ett antal burkar, för både kappsegling och professionellt bruk på en bogserbåt. De kör med ett seriöst navprogram som heter Tsunamis från Transas och där finns stöd för allt man kan tänka sig och det kräver verkligen inte mycket kraft alls. 2 av burkarna är från stenåldern, vilket inte spelar någon roll alls eftersom programet inte vill ha något modernare än win98. Nu finns det nyare versioner som funkar på vista som jag la in på en tredje dator nyligen, men det kräver inte särskilt mycket heller.
Både på segelbåten och bogserbåten står naven inomhus så skärm m.m spelar inte någon roll annat än att ju större desto bättre (som alltid :D). Ska man ha datorn som huvudsaklig navigator så är nog det ruffad motorbåt som gäller, i segelbåten använder jag alltid sjökort uppe i sittbrunnen i första hand och navigatorn som står nere i ruffen slänger jag bara ett öga på ibland för att bekräfta att jag är där jag inte trodde mig vara.

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
SV: Bärbar för båten för ~4000?
« Svar #2 skrivet: 2013-06-30, 22:31:08 »
jajovisstserrusåereassåtyp en motorbåt med såndäringa inbyggdtäcktingevindihåre...sak

så det spelar mer eller mindre ingen roll annat än ens smak av utseende som gäller?
men då blir kanske frågan lite enklare...

då han har navprog så är det egentligen bara en padda som behövs, eller hur?
ska man då kolla lite på batteritid eller så? kanske inte spelar nån större roll med motorbåt? iofs kan det va skönt att slippa ha motorn igång bara för att man vill surfa lite eller kolla på en dvd.

mer input gör denna malaj glad!
kanske ngn har koll på bra padda isf
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Bärbar för båten för ~4000?
« Svar #3 skrivet: 2013-06-30, 22:52:44 »
Jag kan absolut ingenting om navigerings program men,
vad är nav programmet kompatibelt med ?
Ios
Android
Windows x
Linux dist x
Mac Os x
Det måste väl vara den första definieringen för att kunna bestämma vad han kan behöva för hårdvara.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Bärbar för båten för ~4000?
« Svar #4 skrivet: 2013-06-30, 23:50:08 »
Då funkar det ju bra med vilken laptop som helst, batteritiden är ju inte så viktig, för han vill ju garanterat köra med sladd, inte så kul om datorn slocknar när det är mörkt och blåsigt.

Det är nästan ett måste tycker jag med minst 15" skärm om han vill använda den som en riktig navigator och inte bara som en anti-grundstötningsapp. Mindre skärmar ger inte alls samma överblick utan fungerar enbart tillsammans med sjökort eller att man hittar vägen.

Han behöver också en gps-antenn som tål väder med hyffsat lång sladd för bra mottagning. Vill han spexa till det så kan han skaffa en transponder, då kan man se all yrkestrafik när man är ute. Riktigt roligt nörderi faktiskt, alltid kul att klicka på fartygen som dyker upp på skärmen.
*klick* -jahasedärja, Silja Serenade, Fart:18 Knop, Längd:Raklång, Passagerare: 3247, Södersjukhusets Lottakår har personalfest, Time to collision: 2min 41s.
Med en sån kan han utan lättare köra i farleder även vid dålig sikt.

Annars är det inget särskilt viktigt jag kan komma på.

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
SV: Bärbar för båten för ~4000?
« Svar #5 skrivet: 2013-07-01, 01:35:54 »
@skalis
det som följer med  ;)
paddan skall kunna användas till surf å annat gamla människor har användning för
inget BF3 eller programmering är planerat vad jag förstått


då han planerar en längre tripp till typ varmare länder i höst antar jag att baljan är utrustad med lite balla saker, det är bara en ny dator som behövs...tror jag, vågar inte svära på det, men han är ute en hel del

va jag blev sugen på en 48-timmars....
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

guest5103

  • Gäst
SV: Bärbar för båten för ~4000?
« Svar #6 skrivet: 2013-07-01, 07:54:36 »
Personligen kommer jag aldrig mer lägga en krona på en Toshiba burk. Jag har/hade en äldre variant av den du länkade och det är i särklass den sämsta skit i datorväg jag betalt för. Knappar lossnade, överhettad GPU (Radeon), glapp i skärm leden, batteriet krånglade redan efter ett halvår (visst att det inte direkt är Toshibas komponent, men kom igen...) och som vanligt var den till bredden fylld med reklamprogram och annan skit så den orkade knappt starta. Givetvis så blåste jag den men då visade det sig att windows nycklarna var ogiltiga. Detta var något nytt för mig trots att jag alltid köper OEM när jag bygger eget.

Sen är det såklart så att man får det man betalar för och för 4000 så fick jag just ovan nämnt.

Så jag kan inte understryka nog för ett rungande ANUS när det gäller Toshiba...  :puke

Men det finns såklart andra som har bättre relationer till detta företag så ta detta bara som en vanlig NEJröst  :thumb

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
SV: Bärbar för båten för ~4000?
« Svar #7 skrivet: 2013-07-01, 19:51:00 »
gillar sån typ av röst, asså...inte Nejröster, utan en utförlig förklaring till rösten :)

mor min nämnde nu att en bekant köpt just en toshiba...och det är BARA reklam överallt, tar dagar att starta upp å komma ut på nätet :/ (vill du hitta nåt kul att göra till helgen bör man starta datorn redan på onsdag)

fler åsikter och tips är uppskattat :supporter
JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

 

Senaste inlägg