Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Trimma min dator  (läst 2084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Trimma min dator
« skrivet: 2007-02-24, 17:51:23 »
Jag börjar känna ett behov av att trimma upp min dator litegrann för att slippa investera i ett nytt system under våren men är lite rådvill till vad jag kan göra.

Enligt en annan tråd här på forumet så verkar det vara en idé att köra med ett ljudkort istället för moderkortets ljudkretsar.

Jag har en AMD 3,5 Ghz med 2gb RAM samt ett nvidia 7600GTkort med 256mb minne.

Hur går man till väga för att överklocka ett sånt system?

Finns det något annat än överklockning man kan ta till för att få lite fart på burken?

Alla tips mottages tacksamt
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest193

  • Gäst
SV: Trimma min dator
« Svar #1 skrivet: 2007-02-24, 21:24:07 »
Beror på vad du är ute efter.
Behöver du bättre framerate så är väl ett nytt graffekort en bra ide.
Ett sånt här kanske: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331210
Eller kanske hellre ett sånt här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331406
Sistnämda är det nya 8800 GTS med lite mindre minne, men ett hyffsat pris.

Hur mycket man fart du tjänar på ett ljudkort vete tusan, men bra mycket bättre ljud blir det i alla fall.
Jag fortsätter att tjata om min favorit: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312205
Men det här bör inte vara så mycket sämmre: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326870

Misstänker att du har ett 939-moderkort så det kan bli lite knepigt att hitta en processor, men det kan vara ide att titta på en dual core, Daddy skaffade visst en Opteron, hör med honom. Fast har du ett AM2 kort så finns det mycket att välja på.

Till sist klockning, något kan det ju göra men kan vara knepigt. Oftast finns det program med moderkortet där man enkelt kan ställa in överklockning på olika nivåer, jag skulle börja med att kolla där.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Trimma min dator
« Svar #2 skrivet: 2007-02-25, 10:12:39 »
Det brukar vara väldigt lätt att överklocka AMD-prollar från 939-plattformen. Speciellt Winchester-kärnorna är kända för att klocka riktigt fint. De allra flesta som försökt har fått upp sina processorer i runt 2.8-2,9 gig på luft. Det verkar som att nästan alla A64 har samma tak i klockfrekvensen, oavsett hur fort dom gick från böran. En A63 3000+ klockar ofta lätt upp till 2,8 - och en A64 3500+ klockar också upp till 2,8.

Men det ställer naturligtvis höga krav på resten av systemet. Du måste ha högkvalitativa minnen (dyrt), ett klockvänligt moderkort som klarar hög fsb (dyrt) och du måste ha en bra kylare.

Det går dock att fuska genom att använda sig av minnesdividers, och köra ram-minnena asynkront med fsb:n. Man tappar en del prestanda på det, och jag tror att man måste klocka en bit bara för att komma tillbaka till "ruta ett" så att säga, innan man börjar öka prestandan igen.

Det är ganska komplicerat att överklocka, men det finns bra guider på www.sweclockers.se
Om du inte flashat till det senaste bios måste du börja med det. Har du "bulk"-kylning på din cpu är det troligtvis inte värt pengarna (eller arbetet) att investera i ny kylare, utan då är det bättre att lägga till några hundralappar på en dualcore-processor, typ Opteron 170 (som jag har och är mycket nöjd med.) Kolla vilka Opteronprocessorer ditt moderkort stödjer och värdera själv hur mycket pengar du tycker att det är värt. I spel kommer en ny processor inte göra så värst mycket, men visst bilr det skillnad även där, speciellt om du har igång lite annat också, som tex Teamspeak, windows, något msn- (virusprogram) etc.

Du kan ju också överklocka ditt grafikkort. Jag har ingen aning om hur 7600-korten klockar, men det är väl bara att testa. Samma sak gäller dock här. Räkna inte med att kunna klocka något över huvud taget så länge du har orginalkylning på kortet, men det är ganska enkelt att byta. Jag har satt på en Zalmanfläkt på mitt 7900-kort och är extremnöjd med den.

För att klocka kortet laddar du antingen ner senaste versionen av ATI-tool (som har stöd för Nvididakort också) eller så får du gå in i windowsregistret och knacka lite kod. Pruneboy har skrivit om det här någonstans och det var väldigt enkelt. Några extra rader i registret så dyker det upp nya inställningar i nvidia kontrollpanelen som låter dig överklocka.

EDIT: Hittade sidan Pruneboy länkat till i annat inlägg här i forumet. ---->  http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1803&page=3


« Senast ändrad: 2007-02-25, 10:30:42 by DaddyLongLeg »

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Trimma min dator
« Svar #3 skrivet: 2007-02-25, 10:47:56 »
Här står lite mer också: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2548

generellt så har du en OK rigg tycker jag. börja med att överklocka lite i BIOS (säg gärna vad du har för moderkort) samt grafikkort. Tänk på att 7600GT har potential att klockas rätt hårt på standardfläkten (kortet är ju i grund och botten ett 7900GT), men att någon gång måste du byta fläkt, Kylning är A och Ö när det gäller klockning.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Trimma min dator
« Svar #4 skrivet: 2007-02-27, 07:06:05 »
Tack för tipsen. Det ska bli intressant att se vad det blir av det
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

guest34

  • Gäst
SV: Trimma min dator
« Svar #5 skrivet: 2007-02-27, 11:05:53 »
O själv sitter man på ett 2500 Sempron (socket-A), 1 gig ram, o ett 6800LT kort..
Ända sättet att klocka det är med tidtagarur när man kastar skiten ut ur fönstret.

Börjar få röda linjer över skärmen...kan det vara graffakortet som håller på att ge sig kanske?

guest371

  • Gäst
SV: Trimma min dator
« Svar #6 skrivet: 2007-02-27, 13:03:11 »
Röda linjer över skärm brukar vara överhettning eller så kommer det bryta ihop snart.
Mitt tips till belly är att köpa en gig minne till gör faktist rätt stor skillnad

 

Senaste inlägg