Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Enklast möjliga webbsida  (läst 2965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Enklast möjliga webbsida
« skrivet: 2007-05-07, 15:00:44 »
Jag har aldrig i mitt liv gjort en webbsida, men nu "måste" jag göra en. Finns det något "klipp å klistra" program typ Pagemaker/InDesign/QuarkXpress där man kan publicera hela rasket på webben utan krusiduller?

Det skall vara en väldigt enkel sida, med rubrik, bilder och bildtext samt två eller tre länkar.

:thx

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #1 skrivet: 2007-05-07, 16:06:00 »
www.intellyweb.com/ föreslår jag i såna fall. Enklare kan det itne bli. Köper du det för 400 kr cirkus så slipper du reklam och skräp samt lite fler mallar att välja på.

/Raft

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #2 skrivet: 2007-05-07, 18:30:16 »
Dreamweaver 8 tycker jag funkar klockrent. Man väljer mellan olika mallar av designer och sen är det ungefär som i ett vanligt word-dokument.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #3 skrivet: 2007-05-07, 22:38:42 »
Blah - ovanstående förslag är antingen för dyra eller för avancerade. Tanka hem AOLpress 2.0 från 1995; superenkelt, inga fåniga guider, genererar ganska snygg kod och kostar inte en spänn!


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #4 skrivet: 2007-05-08, 08:10:39 »
Jag kan fortsätta denna fråga:

Jag skulle vilja kunna göra en hemsida, men också lägga ut nedladdningsbara foton åt kompisar. Hur gör jag då? Måste jag köpa en namngiven adress först? Hur gör jag det? Hur lägger jag ut bilder och info? Kan jag designa en liten sida runt detta?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #5 skrivet: 2007-05-08, 08:46:54 »
Jag kan fortsätta denna fråga:

Jag skulle vilja kunna göra en hemsida, men också lägga ut nedladdningsbara foton åt kompisar. Hur gör jag då? Måste jag köpa en namngiven adress först? Hur gör jag det? Hur lägger jag ut bilder och info? Kan jag designa en liten sida runt detta?

Om du vill ha en webbsida, behöver du först och främst webbsideutrymme på en webbserver någonstans. Vissa internetleverantörer inkluderar sådant i sina bredbandsabonnemang, men långt ifrån alla.

Det finns företag som erbjuder gratis webbsideutrymme i utbyte mot annonsering, t.ex. Geocities.com, spray.se, brinkster.com. Det de dock brukar ha gemensamt är att deras gratisservrar är fruktansvärt sega, och att du oftast inte kan knyta ett domännamn till sidan. Alternativet är att hyra in sig på ett billigt webbhotell, t.ex. http://www.web10.se/. Du kan då använda domännamn, och t.o.m. skapa epostadresser inom denna domän.

Om du däremot enbart vill lägga ut nedladdningsbara bilder blir det ju dock en annan femma. Vad gäller imagehosting är det få som slår Imageshack eller Photobucket. Om du vill lägga upp personliga album som folk kan återkomma till, är nog Photobucket det du bör kolla på.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #6 skrivet: 2007-05-08, 08:51:35 »
:thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #7 skrivet: 2007-05-08, 11:37:14 »
Alltså för att slippa krångel med hosting och sånt är det nog det enklaste alternativet att lägga upp en gratis blogg på http://www.wordpress.com/ Tror dessutom att det går att ladda upp bilder också. Lycka till!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #8 skrivet: 2007-05-09, 13:05:55 »
 :microsoft

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #9 skrivet: 2007-05-15, 17:50:57 »
Kollat med photobucket och det verkar ju vara helt ok. Finns det något lätt sätt att ovandla en stor mängd bilder till ett nytt format (1024x768 eller vad max tillåtna gräns på photobucket nu är)?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #10 skrivet: 2007-05-15, 19:50:40 »
Om du har Irfaanview (gratis image-viewer), så finns det en utmärkt funktion i det för batch conversion. :)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Enklast möjliga webbsida
« Svar #11 skrivet: 2007-05-15, 20:00:30 »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

 

Senaste inlägg