Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Dåligt med utrymme..  (läst 2605 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Dåligt med utrymme..
« skrivet: 2006-12-31, 04:08:27 »
Jag har på senare tid märkt att mitt utrymme börjar ta slut på hårddisken, mest i C: men även i D: till viss del. På C: ligger WINDOWS, några program såsom windows media player och allt som hamnat på skrivbordet. Den partitionen är 19,5 GB stor och det är 1,99 GB ledigt utrymme.

På D: ligger alla möjliga program, spel och filer. Partitionen är 213 GB stor och det är 71,2 GB ledigt utrymme. Visserligen är detta mycket utrymme ledigt på just D:, men jag skulle verkligen vilja ta tag i detta innan det blir ett stort problem och dessutom är jag ganska orolig över utrymmet på C: partitionen.
Så min fråga till er, eller rättare sagt min vädjan om hjälp, är att ni förklarar hur jag på bästa sätt rensar hårddisken från onödiga filer utan att bli av med dokument, program och andra filer som jag vill ha kvar utan att behöva ominstallera dessa?

Är det ens möjligt? Om den enda utvägen nu skulle vara att köpa en extern hårddisk och föra över den viktiga informationen som jag vill spara till den och sedan rensa hela burken och ominstallera windows å skulle det vara riktigt trevligt om ni kunde förklara lite ingående om hur själva ominstallationen och rensningen går till!

Tack på förhand!
/tussilago
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Dåligt med utrymme..
« Svar #1 skrivet: 2006-12-31, 09:14:19 »
Jag har också ungefär samma problem. Men i mitt fall vet jag vad det är som tar plats på mitt C och D. (På C har jag våran gemensamma hemsida med ett helt gäng bilder i orginalstorlek som tar enorm plats. På D har jag resten av alla orginalbilderna som tar ännu mera plats.)

Det jag gjorde var att jag satte mig ner och gick igenom precis allt jag hade för att se om jag kunde avinstallera något till att börja med. Tyvärr rök då BF2 och några andra spel. :cry

Trots rensningen så blev det ändå inte bra. Då tänkte jag att jag får ju bränna ut de gamla bilderna. Dels för att de inte ska ligga och ta upp plats men även för att få en säker backup. I samband med detta tyckte sambon att jag skulle köpa en extern hårddisk då priserna tydligen har blivit ganska behagliga på dom. (Tydligen kan man få en helt ok för ca 1000-1500 kr.) För då kunde jag lägga över alla bilderna på den.

Nu har jag inte köpt nån extern hårddisk för svärfar köpte en hem-pc via jobbet som sambon har lyckats sno åt sig... vilket gör att jag då kommer "ärva" sambons dator medan svärfar får ta över min. :D

Sammanfattning:
- gå igenom allt du har och rensa obarmhärtigt
- bränn ut det du vill ha kvar men inte använder ofta
- köp extern hårddisk
- köp ny dator

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Dåligt med utrymme..
« Svar #2 skrivet: 2006-12-31, 09:24:55 »
Alla jädra windows uppdateringar lägger sig som backup nånstans har jag för mig.... den ska man kunna ta bort utan problem.

Sen har du ju även papperskorgen, temp filer och lite annat smått och gott... Har du prövat att gjort en diskrensning?

Utloggad sniperroy

  • Börjat gymnasiet
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • http://big.park.se/nuke2/
SV: Dåligt med utrymme..
« Svar #3 skrivet: 2006-12-31, 10:47:15 »
C:\Documents and Settings\dinuser\Local Settings\Temp  bruka bli ganska stor om man har installerat mycket

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Dåligt med utrymme..
« Svar #4 skrivet: 2006-12-31, 14:27:31 »
Min temp var helt tom. Men jag får väl satsa på att köpa en extern hårddisk och föra över allt viktigt och sen rensa obarmhärtigt som Airam tipsade om! ;)
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

guest193

  • Gäst
SV: Dåligt med utrymme..
« Svar #5 skrivet: 2006-12-31, 18:23:03 »
Här får du en hel del för en rimlig summa:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1120198

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Dåligt med utrymme..
« Svar #6 skrivet: 2007-01-05, 21:05:13 »
Surfade runt lite och hittade denna..

http://news.com.com/2300-1041_3-6147373-1.html?tag=ne.gall.pg
Inte extern iof men ändå..

 

Senaste inlägg