Kan ta lite kort huvudpunkterna kring GW2:
* Öppen värld med instanserad "personal story".
* Man har försökt arbeta bort den gamla "holy trinity" där ett yrke hade en viss roll som tank, DPS eller helare. Istället kan alla yrken på ett eller annat sätt vara "damage", "support" eller "control". Så 5 rangers har samma möjlighet i en dungeon som en blandad grupp.
* Ingen prenumerationsavgift. Köp spelet och du kan spela. Kommer en cash-shop, men ska man utgå från den i GW1 så handlar det om maskeradkläder, flera karaktärer och lagringsutrymme.
* Stora utrymmen under vatten. Under vatten har man tillgång till specifika undervattensvapen och dessas skills. Ingen syre-mätare. Ingen nedsatt funktionsförmåga för att man är under vatten.
* Inga quester. Saker sker i världen och man kan vara med och hjälpa till eller ignorera. Beroende på hur spelarna lyckas så kommer världen se annorlunda ut. Som exempel, om en liten by blir anfallen av pirater kan du hjälpa till att släcka eldar eller slå tillbaka piraterna. Lyckas man få bort dem kommer man ha tillgång till lite handelsmännen och andra NPC'er, man kommer även bli ombedd att ge sig på piraternas fästning och stoppa dem för en längre tid framöver.
Misslyckas spelarna så tar piraterna över staden och slår ihjäl NPC'erna samt börjar förbereda anfall mot andra närliggande områden.
* PvP finns i två smaker (man kan nå båda så snart man gått igenom startuppdraget):
5v5 matcher där alla har samma level och rustningsnivåer (beroende på yrkets rustningsnivå) för att bygga vidare på GW1's e-sport mentalitet.
WvWvW där tre servrar slåss på 4 sammankopplade, gigantiska, kartor. Fritt inhopp för alla men man behåller sin level (går att levla i denna PvP om man inte vill köra PvE) och rustning. Handlar om resurshantering, borghantering och byggande av belägringsvapen o.s.v.
* Direkt resande över kartorna till de platser man en gång varit (man "upptäcker" platser man kan hoppa till med jämna mellanrum) mot en liten avgift och alla stora städer har gratis portaler till andra stora städer. Man kan alltså direkt efter att ha gått igenom startuppdraget bege sig till någon av de andra rasernas huvudstad. Så vill man kan man ha asuras startområde som sin första upplevelse även om man börjar spela som norn.
* Om man hoppar till ett område som är under ens nivå kommer man sänkas, en lvl 80 som hoppar till ett lvl 10-15 område kommer få styrka och HP som en lvl 16 karaktär men med tillgång till lite andra skills. Detta för att man ska kunna hjälpa kompisar och kunna se vad som hänt i ett område man sprungit förbi tidigare (det kanske inte ser likadant ut längre). De har pratat om att man även kommer levlas upp om man följer med ngn (som City of Heroes sidekick-system) men jag vet inte så mkt om det just nu.
* Man får ett område i sin ras huvudstad som är instanserat. Detta område förändras beroende på vilka val man gör i sin personliga story och om man hittar dolda uppdrag ute i världen. Räddar man en merchant så kan han bosätta sig i din heminstans t.ex.
* Man har bara tillgång till 10 skills. Dessa är uppdelade på 5 som beror på vad du har i händerna och 5 som är beroende på yrke och ras. Alla har tillgång till en elit-skill och en healing-skill bland de 5 yrke/ras skillsen. Ranger och engineer har ytterligare några funktioner som beror på pet respektive valt "activity-belt" (tänk Batman).
Om man byter från ett vapen till ett annat förändras de 5 första skillsen för att man snabbt ska kunna ändra från ranged till melee t.ex.
Plockar man upp saker kan dessa också ge en nya skills. En elementalist som plockar upp ett stenblock får möjlighet att använda detta för att skapa en meteor-attack.
En thief kan stjäla t.ex. en ogres magiska amulett och med den lägga förbannelser på fiender.
Deltar man i bar-brawl och köper en sejdel med öl så får man möjlighet att dricka innehållet för att kunna rapa giftmoln eller helt enkelt slå någon i skallen med sejdeln.
* Man har försökt ta efter FPS för att hantera strider. Man måste röra på sig hela tiden (JA, MAN KAN HOPPA), man kan dodga åt alla håll, man kan använda en hel del skills i farten, projektiler går på ett håll och saker i vägen stoppar dem, AoE läggs på ett område och är inte beroende av fiende-positionering.
* Många skills är antingen en "initiator" eller "finisher". Om man använder en initiator skill på ett område (t.ex. någon lägger smoke screen över ett område) och någon använder en finisher (i detta fall "Stomp") på detta området så kan man få ytterligare en händelse (i detta fall döljs allies runtomkring från fienden).
* Om man slåss mot något och någon annan börjar hjälpa till så får båda "experience" och "loot" beroende på hur mycket man hjälper till. Detta gäller även vid arbete med "dynamic events" (som är GW2s svar på quests
). Om flera deltagare börjar med ett event kommer detta skala upp, t.ex. genom att det kommer fler fiender, fiender blir starkare eller fiender får bättre skills. Ett exempel är ett uppdrag att stoppa ett galet vildsvin, om fler försöker stoppa svinet så får det healingskills eller AoE attacker.
Jag har säker glömt hälften, men vi får nog veta en hel del om både PvP farhågor och dynamic events som gått åt skogen helt redan på måndag när det är dags för pressen att ge sina intryck av sina längre spelsessioner.