Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Grafikkorts problem?  (läst 9095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
Grafikkorts problem?
« skrivet: 2007-12-11, 00:30:56 »
Jo det är så att datorn har börjat krånga!
Ska försöka förklara det här någorlunda kortfattat och förståligt.

Har haft problem med att det plötsligt blir ett mönster av pixlar över hela skärmen. I windows så så va det "bara" att förminska fönstret eller öppna ett nytt så försvann det. I tex GW så låste sig skärmen men ljudet fortsatte oftast.

Tempraturen på kortet låg på runt 80 grader så jag plocka ut det och rengjorde flensarna från damm. När jag stoppa i det igen så så blir det div grafik problem. pixlar lite varstans, pixlar som "hänger kvar" när man scrollar i tex explorer. Efter ett tag balla datorn ur helt så fick lägga om windows.

Det verkade funka bra tills jag la in drivrutinerna till grafikkortet.

Det konstiga nu är att när jag radera allt på partitionen där jag hade alla program och dyl installerat (ej windows) och sen installerade drivrutinerna så fungerade det som det ska till jag började installera om GW. Nu har jag provat att installera drivrutinerna på en annan partition och det funkar än så länge.

Känns som nått håller på att krascha frågan är bara vad och vad jag ska göra för känns som problemet inte är löst mer än högst tillfälligt.

Har ett geforce 6800le grfikkort. athlon64 nånting processor. Resten kan jag kolla upp om ni vill vet. Kanske ska tillägga att tempen på grafikkortet nu ligger på dryga 50 grader


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #1 skrivet: 2007-12-11, 00:58:45 »
Hade ett liknade problem, dock något allvarligare för ett par datorer sen. Fläkten på graffekexet hade packat ihop och när man använde sig av 3D-delen av kortet, dvs lirade spel, så hängde sig datorn trotts att jag bytt kylfälkten. Bytte då grafikkort och allt var frid å fröjd tills jag installerade grafikdrivisarna för då låste sig burken även i windows. Installerade om datorn, men samma fel när drivrutin lagts på. Det visade sig att AGP-porten var rökt, den hade nog pajat när det gamla kortet "rök".

Så troligtvis är det grafikkort paj och har du otur så kan du nu även ha ett defekt moderkort.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #2 skrivet: 2007-12-11, 01:59:22 »
Jo men då borde det väl inte funka som det ska nu med drivrutinerna på en annan partition...... Provade att spela en stund också för att testa att belasta det lite och det funkar.......

Fattar ingenting...... ev. om det kan vara hårddisken som håller på att ge upp? eller nätagregatet???

 :cartman

guest421

  • Gäst
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #3 skrivet: 2007-12-11, 09:21:58 »
Det säkraste måste vara att köpa ny dator! ;)

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #4 skrivet: 2007-12-11, 18:57:47 »
Jag hade ett liknande fel på ett av mina tidigare kort; Så fort man startade en 3D-app (spel), så buggade alla texturer ur, och det blev randiga mönster över hela skärmen. I mitt fall hade jag garanti kvar och fick ett nytt kort efter att ha skickat in det gamla.

I.o.m. att problemen inte uppstod förrän du installerade drivarn, så tänkte jag att det måste vara fel på någon av de mer avancerade delarna i grafikprocessorn. När drivrutinen inte är installerad så borde ju Windows behandla kortet som ett generiskt VGA-kort(?)...

Jag begriper inte varför det tycks fungera bättre när du installerar drivrutinen på en annan partition. Jag har funderat en stund och kommit fram till att det borde göra absolut noll skillnad, såvida det inte är något fel på själva hårddiskpartitionen. Funkar det fortfarande bra?


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #5 skrivet: 2007-12-11, 21:48:58 »
Ok det finns ju en grej jag skulle kunna påverka och det är ju hur din ström matning till diskar och graffekort är kopplat. T.ex. kräver mitt kort 2 separata matningar och om du t.ex. matar grafekortet på samma uttag som du matar disken som du får strul med så kan problem bero på att matningen inte orkar hålla rätt spänning till dem båda.

Vad har du för nätagg? Man ska aldrig snåla på nätaggen du de flesta hw-fel lär bero på just oren spänning och att nätaggen inte kan leverera den effekt som dem är märkta att ge.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #6 skrivet: 2007-12-11, 23:45:22 »
Jo det är väl nått sånt jag funderat på om det skulle kunna vara..... Strömkabeln till hårddisken fortsätter till grafikkortet så det låter väl ganska troligt.....?

Vet inte på rakarm vad jag har..... Har haft datorn i typ 2 år nu utan några problem men om kylningen där börjat strula så det blir överhettat och därför krånglar..... kanske =)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #7 skrivet: 2007-12-11, 23:46:30 »
Hur sjutton installerar man en drivrutin till en annan partition?  :hm

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #8 skrivet: 2007-12-12, 08:49:30 »
Hur sjutton installerar man en drivrutin till en annan partition?  :hm



 :moose


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #9 skrivet: 2007-12-12, 09:53:34 »
:lolabove
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #10 skrivet: 2007-12-12, 10:23:24 »
Hehe! Jaja, där ser man. Jag trodde förstås i min enfald att det var själva installationsfilerna för drivrutinen som man kunde lägga vart man ville, och att själva systemfilerna för drivrutinen alltid installeras i systemmappen, dvs i Windows mappen.

En definitionsfråga, antar jag! :)

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #11 skrivet: 2007-12-12, 19:35:12 »
Jag har nåt jäkla problem med mitt ati x850xt grafikkort. Något som tilltog efter att jag började spela CoD4 och Crysis. Skärmen blinkar svart med ca 3-5 sekunders mellanrum ibland och jag har länge misstänkt att kortet är överhettat eftersom att det löst sig om jag stänger av datorn eller öppnar upp och blåser rent med en fläkt eller något. Det försvann ett tag för att nu komma tillbaks och nu är det inte bara när jag spelar som det händer, bara av att ha datorn på i mer än 5 minuter utan en extra fläkt så börjar skärmen blinka och datorn startar om sig själv. Vet inte riktigt vad som kan vara fel förutom att kortet har blivit för varmt och att anslutningarna till moderkortet gått åt helvete. Kollar jag tempen nu så är det ca 59C, något som kortet bör klara. Eftersom att det är ett AGP kort och moderkortet förmodligen strök med i denna tråkiga historia så känns det som att man inte kan göra något annat än att köpa en helt ny dator? Tänkte iaf kolla om någon har några tips på hur man kan ta reda på exakt vad som är trasigt och om man kan fixa det på något lätt sätt så att jag iaf kan sälja burken!?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #12 skrivet: 2007-12-13, 11:07:10 »
Tänkte iaf kolla om någon har några tips på hur man kan ta reda på exakt vad som är trasigt och om man kan fixa det på något lätt sätt så att jag iaf kan sälja burken!?

Har du testat med något annat grafikkort i burken?


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #13 skrivet: 2007-12-13, 17:50:11 »
Tänkte iaf kolla om någon har några tips på hur man kan ta reda på exakt vad som är trasigt och om man kan fixa det på något lätt sätt så att jag iaf kan sälja burken!?

Har du testat med något annat grafikkort i burken?

Det är brist på sådana i detta hushåll och om jag ändå ska köpa nytt så kan jag ju, som sagt, lika gärna köpa ny dator. :/
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Grafikkorts problem?
« Svar #14 skrivet: 2007-12-13, 18:41:25 »
Jo, jag håller med om att det känns lite onödigt att bränna pengar på nya AGP-prylar. =/


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

 

Senaste inlägg