Sen har jag lite funderingar också... jag brukar gilla magiker, dvs range dps med magi.
Jag hoppas OG startar upp en HC-guild man kan joina om man reggar sig här på forumet. Då kör jag säkert sorc där med
Lite funderingar jag har kring sorc nu.
Likt D2 finns ju olika typer av skada (frost, light, fire, arcane, poision osv)
se här:
http://www.diablowiki.net/CombatSå en build bör ha minst två, ev tre sorters skada ifall man möter imuna eller liknande. Visserligen verkar de inte förekomma immuna i D3. Men det finns säkert de som ändå har väldigt hög resist mot en viss typ av skada så man bör säkert kunna göra mer än en sorts skada.
Men om de introducerar synergier så blir ju "deep build" intressant igen. Då kanske man måste hålla sig till en typ av dmg.
Ett annat val när man gör sin build är att balansera mellan dessa:
aoe dmg - för täta klungor av fiender
singel target dmg - när det bara är ett monster så det är slöseri på mana att ha spells som studsar mellan olika targets osv.
jag tror t ex att Blizzard är en sådan aoe. Men kan en boss ta mer skada av aoe för att bossen är storväxt? Eller tar den bara skada en gång av aoe? förstår ni frågan? om de skapat spelet som så att en boss som så att säga står på flera rutor och varje ruta drabbas av skada tar ju mer skada av aoe än av en singel target dmg spell.
Än så länge lutar jag åt att ha en aoe spell och en annan för singel target boss. För jag tror att en singel target spell bör göra mer skada på ett monster så länge monstret inte kan drabbas av hela aoe-skadan.
I diablo blir man träffad då och då, så en typ av sheild spell är nog bra att ha, eller någon passiv som minskar inkommande skada.
Sen bör man nog ha någon spell som är instant, så inte alla har lång castingtime eller kräver koncentration, för en del bossar kräver nog att man flyttar sig så gott som hela tiden. Endast i party kan man nog räkna med att stå ostört och bara nuka medan någon annan står för tankandet.
så då är mina grundtankar för en build så här:
en gratis spell (signarture spell kostar ej mana)
en aoe ex (blizzard eller metor. inte båda)
en singel target spell
en instant spell som jag kan slänga medan jag springer
ev spells med casting time/koncentration
en shield spell
sedan kan jag inte låta bli att testa teleport med alabasterruna för att se hur den blir
måste även testa Archon form i SC innan jag kör den i HC
något sådant här skulle jag kunna testa i början, den täcker in en del olika aspekter
http://us.battle.net/d3/en/calculator/wizard#gmeSil!WUg!bZZZaY