Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kortsäkerhet  (läst 3258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest193

  • Gäst
Kortsäkerhet
« skrivet: 2008-12-29, 20:47:31 »
Nu var det så här att på eftermiddagen den 23:e tänkte jag kolla tillståndet på mitt bankkonto efter de senaste dagarnas julshoppande.
Döm om min förvåning när jag såg två betalningar jag inte alls kände igen, en på 78:- och en 10 754:-.
Eftersom bokningarna inte var klara så fick jag vänta tills idag för att se vad som hade hänt. Den på 78:- var fotfarande inte klar men den på 10 754:- visade sig vara en betalning till www.radars.se.
När deras kundtjänst öppnade i morse ringde jag dit.
Det visade sig att jag beställt en laptop utan att veta om det.
Namn och adress stämde men däremot var det ett telefonnummer jag inte kände igen, och ja, beställningen var gjord med SMS-avisering.
De skulle se om det gick att stoppa leveransen.
Så en anmälan till polisen där jag fick kommentaren: Det är mycket sånt nu, speciellt i Malmö-Köpenhamnsregionen.
Därefter ringde jag mitt lokala paketutlämningsställe och sa att om det kom någon som utgav sig för att vara mig och som tänkte hämta ett paket från radar så skulle de inte lämna ut det samt varsko vakten.
Vidare till banken där jag gjorde en reklamation och fick tillbaks pengarna med förbehållet att de kanske skulle ta tillbaks dem, utredning får visa hur det blir.
Hemma igen så fick jag ett samtal från Radar där de sa att posten hade hämtat paketet på förmiddagen men att de skulle stoppa det hos posten och begära det i retur.
Så kan det gå, vi får se hur det slutar.
Fast jag skulle bra gärna vilja veta hur de kommit över uppgifterna.

Men nu har jag lärt mig att jag skall lägga en spärr mot internetköp på kortet.
Om jag vill betala med kort så kan jag häva spärren tillfälligt och spärra det igen direkt efter köpet.

Mitt tips är att ni gör detta, det är tämligen enkelt, åtminstone hos Handelsbanken.








Förresten, jag undanber mig alla kommentarer om surfning på olämpliga sidor :cartman


Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Kortsäkerhet
« Svar #1 skrivet: 2008-12-29, 21:44:47 »
Vilket telefonnummer hade bovarna uppgett till radars.se?

guest193

  • Gäst
SV: Kortsäkerhet
« Svar #2 skrivet: 2008-12-29, 21:50:19 »
0738-980 720
Kontantkort

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Kortsäkerhet
« Svar #3 skrivet: 2008-12-29, 22:59:06 »
Hoppas du/ni får tag på de skyldiga och att du slipper betala tillbaka pengarna. Det är mer sånt här skit i omlopp än vad man tror. Det verkar inte spela någon roll hur försiktig man är. :(

 

Senaste inlägg