Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Köpa "Microdator"/liten laptop  (läst 3160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
Köpa "Microdator"/liten laptop
« skrivet: 2009-06-30, 18:58:59 »
G'day alla visa OG:are. Jag är i behov av en liten laptop att kunna använda i jobbet när jag är ute och far. Problemet är bara det att jag absolut inte kan någonting om detta och som vanligt med en begränsad budget. Frågan är då vad man skall införskaffa. Förslag mottages tacksamt. Användningsområdet kommer att vara:
Mail
Surfa
Excel
Word
PPT
Inget som borde kräva oerhörda resurser alltså. Jag har kikat lite på EeePC som har någon variant med vridbar skärm men eftersom jag inte kan något om detta så ber jag således om er hjälp.

Tack på förhand!

/Raft

guest1223

  • Gäst
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #1 skrivet: 2009-06-30, 21:33:26 »
Den netbook som jag kört och trivts med är Samsungs NC10

En trevlig liten maskin med bra och skriv-vänligt tangentbord för ca: 3500 - 4500 buckazoider. Lite beroende på konfiguration. Stort plus även för den "långa" batteritiden.

M3s Recension

EDIT: Atomprocessorn kanske inte är kungen på att snurra Office-applikationerna dock... En Gig RAM är inte i mesta laget heller... kanske en liten laptop vore bättre?

/S

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #2 skrivet: 2009-07-01, 12:17:55 »
Varför skaffa en mini-laptop om du ska jobba på den? De är hatansvärda med sina pyttesmå skärmar och tangentbord för dvärgar.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest21

  • Gäst
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #3 skrivet: 2009-07-01, 14:27:20 »
Jag köpte en netbook i HPs Mini1000 serie nu när jag var i US senast. Modellen i sig finns inte i sverige men jag kan definitivt rekomendera att du skaffar något dyl. Värt att investera i är dock en extra minnes sticka så att du kommer upp i 2Gb.

Har inga siffor på det men jag blåste om min och kör en Ubuntu dist som är special anpassad för netbooks och nog tycker jag att det flyter på bättre än i Xp. Dock så får du ju nöja dig med open office då.

guest1645

  • Gäst
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #4 skrivet: 2009-07-01, 20:21:17 »
Varför skaffa en mini-laptop om du ska jobba på den? De är hatansvärda med sina pyttesmå skärmar och tangentbord för dvärgar.

Jag är riktigt, förbenat nöjd med min netbook, men jag skulle inte tipsa någon som ska arbeta heltid med datorn att skaffa en sådan. Netbooken har du för att kunna nöjessurfa och skriva skräp i forum.
Eller som min Linux-professor sa:
"Jag har bara ett råd till er när ni kommer ut i arbetslivet. Låt tangentbordet få kosta. Köp det som verkligen är skönt, oavsett pris."
Nu har jag inte följt det rådet, men det är mer på grund av avsaknad av monetära medel...

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #5 skrivet: 2009-07-02, 17:36:52 »
Jag tackar för era förslag. Min tanke med det hela är att jag skall ha en smidig liten dator att ha med mig när jag är ute på jobb. Offerter osv kommer jag köra på min stationära hemma men ha denna lilla som ett komplement på plats. Det kommer att vara dess huvudsakliga användningsområde. Att jag helt enkelt inte vill gå runt och bära på en tegelsten.

guest1645

  • Gäst
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #6 skrivet: 2009-07-02, 20:09:39 »
Jag hade nog valt en 12" i så fall. Sambon har en tolva och den är perfekt för sånt.
Men har väldigt begränsad erfarenhet av storleken på 10" maskinernas tangentbord.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #7 skrivet: 2009-07-02, 21:11:21 »
Superenkelt - Mac Book Air!

Håller, håller längre, håller längst och går inte sönder....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #8 skrivet: 2009-07-02, 21:39:04 »
Håller, håller längre, håller längst och går inte sönder....

DD

Ta med den till LAN:et så ska vi nog bevisa annat... ;-)
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Köpa "Microdator"/liten laptop
« Svar #9 skrivet: 2009-07-02, 23:55:02 »

Citat "Jag är i behov av en liten laptop att kunna använda i jobbet när jag är ute och far." dvs INTE en leksak... :drink

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

 

Senaste inlägg