Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datorstrul - Win7?  (läst 5240 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
Datorstrul - Win7?
« skrivet: 2010-01-14, 14:10:33 »
Har lite problem med min dator som ni CoD-spelare fick känna på igår..

Vad som händer är att datorn helt plötslig bara fryser och sen är det bara köra reset.
Händer väldigt sporadiskt, hade först en tanke på värmeproblem, men igår dog den direkt när jag startade upp den, dvs när den var kall.  Har precis installerat Windows 7 och undrar om det inte är här problemet ligger?

Har kört den med lätt överklockar propp och graffe, men har nu ställt ned den och grafikkort till standard, samma problem.

Igår kunde jag inte få igång CoD4 helt plötsligt, när jag började tänka efter så funkade det tidigare på dagen. Enda skillnaden då var att jag inte körde TS. Stängde av TS startade CoD4 och då fungerade det sedan kunde jag dra igår TS.

Låter som att det är knas med installationen/drivrutiner eller vad tror ni?
Cake or Death?


Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #1 skrivet: 2010-01-14, 14:22:54 »
Jag tror i första hand på drivrutiner för ljudkort eller graffekort.

Men dubbelkolla att minnen mm får rätt spänningar i bios också.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #2 skrivet: 2010-01-14, 16:36:13 »
Check, ska kollas!

Hur vet jag att minnena får rätt spänning, eller rättare sagt, hur vet jag vad de ska ha?
Cake or Death?


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #3 skrivet: 2010-01-14, 16:56:59 »
Hur vet jag att minnena får rätt spänning, eller rättare sagt, hur vet jag vad de ska ha?

Sök på google alt minnestillverkaren hemsida efter det, brukar funka rätt bra

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #4 skrivet: 2010-01-14, 19:43:45 »
Och hur vet man vilka minnen man har?

-Öppna lådan och läs på dem ;)

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #5 skrivet: 2010-01-14, 23:08:54 »
Och hur vet man vilka minnen man har?

-Öppna lådan och läs på dem ;)

Eller kolla på kvittot från leverantören! :D

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #6 skrivet: 2010-01-15, 00:28:55 »
Minnen skulle jag tippa på. Har hänt mig två ggr nu och båda ggr var det liknande symptom som du beskriver. Ladda ner och kör Memtest så får du se:

http://www.memtest.org/

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #7 skrivet: 2010-01-15, 00:35:40 »
Har en kompis som har liknande problem på en nybygd rigg med Win7. Men vad det beror på har jag ingen aning om... Men som sagt, minnen, kan vara så att de ligger o.1 volt fel. Har läst på asus forum bland annat att många fått ändra inställningar för minnena i BIOS för de ligger så pass lite fel. Och det ska man kunna kolla på tillverkarens hemsida...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #8 skrivet: 2010-01-15, 17:41:28 »
Körde memtest utan några fel, så minnena verkade fungera.
Uppdaterade grafikkortets drivrutiner och testade köra CoD4 i kombination med TS och då fungerade det stabilt. För visso en kort testperiod typ 15min, men sist startade det inte ens...så vem vet nu kanske det är ok.

Gällande minnenas volt, den här datorn har funkat felfritt med XP och Vista är det något i 7:an som gör det känsligare med minnena? Kan det vara så att även om memtest inte visa några fel att det kan behövas ökas på ändå?
Nu vet jag ju vilka minnen jag har så jag ska stämma av med föreskrifterna och BIOS för säkerhetsskull.
Cake or Death?


Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #9 skrivet: 2010-01-15, 18:15:22 »
Nja, har det funkat tidigre är det nog inte voltinställningarna som spökar... Hur gammal är datorn? Vad har den för specs och vilken version av Win7 kör du?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #10 skrivet: 2010-01-17, 14:07:36 »
I grunden är det en Q6600 på 2.4ghz, P5Q Delux moderkort, 8gig Corsair, 4870x2 graffe, Corsair 750w psu. Ålder...hmm har uppdaterats under tiden med proppen som är äldst är två år.

Idag hängde den sig igen direkt när jag startade, men nu efter reboot funkar det bra igen. Man skulle liksom vilja veta vad som händer när den fryser, går det att övervaka och få ut det i efterhand efter crashen?
Cake or Death?


Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #11 skrivet: 2010-01-17, 16:00:04 »
Köp ny dator! :D

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #12 skrivet: 2010-01-17, 19:48:24 »
Jag har ett P5-moderkort med corsair-minne på också och mitt problem var att moderkortet i autoläge (det som är inställt från början) gav 1.5V och minnena ville ha 1.7V.

Jag hade precis samma symptom som du har och trodde det var grafikkortet eller nätdelen bytte i princip ut de delarna + moderkortet innan jag fick tips i en tråd på något forum att dubbelkolla spänningarna på minnena. Mycket riktigt stod det 1.7V på minnena och det stämde ju inte med inställningarna i BIOS.

Det funkade ju utmärkt för det mesta ändå - men ibland så tokfrös alltihopa mitt i CoD4 och ibland när datorn bara stod och idleade i windows... Lasse i Ledet hade liknande problem också och det löste sig genom att vi bara ökade volten med +0.2V i hans system.

Det kan ju vara så att du kör 64-bitar nu istället för 32 eller kanske att windows 7 hanterar minnet något annorlunda. Eller att en drivare för windows 7 gör något annorlunda än den gjorde för xp och vista... Så kolla spänningen för säkerhets skull. Och testa att dra upp den med 0.2V eller liknande även om den verkar vara rätt.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #13 skrivet: 2010-01-18, 01:27:06 »
Precis, har läst samma sak på några forum... Minnena, är det ETT pack på 8 gig (4x2 gig) du köpt eller flera olika? Oftast förpackas de i "synkade" paket. Det KAN vara så tjurigt att det ena paret inte gillar det andra...

Men, i första hand tror jag på fel volt...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Datorstrul - Win7?
« Svar #14 skrivet: 2010-01-18, 09:10:02 »
Minnena köptes i kit om 4gb/st. Volt talet står som standard 1.8v i BIOS om jag lyckades läsa ut att det var just volten till minnena. Vad brukar det kallas i BIOS?
Sitter på jobbet nu och kommer inte ihåg vad det stod igår... Får jag det bara bekräftat ökar jag på lite och ser vad som händer.

Minnena lirade som sagt även de i Vista 64-bitar så de ska nog vara matchade och må bra.

Kollade även igenom drivrutinerna vidare och hittade att ljudkortet hade gamla drivrutiner för 32-bitars system men nu är de färska. Såg även att jag hade nån HDMI-ljudinstallation från ATI viket inte mitt grafikkort inte ens har utgångar för så jag plockade bort det.

Cake or Death?


 

Senaste inlägg