Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Hjälp med NAS  (läst 8307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Hjälp med NAS
« Svar #15 skrivet: 2011-10-24, 09:43:25 »
När jag flyttar filer på min (likadana) NAS så går det blixtsnabbt. Den flyttar ju nämligen inte filerna utan pekar bara om "var de ligger" så där har du ju ett problem . Jag vet tyvärr inte vad det kan bero på.

Verkar som om det snabbas upp genom att jag använder Synologys medföljande filhanterare istället för utforskaren. dock så tar det fortfarande en evighhetatt kopiera filer till NASen. Kanske beror det på att jag köpte rätt långsamma diskar för att få ner ljudnivån (WD caviar green).
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Hjälp med NAS
« Svar #16 skrivet: 2011-10-24, 13:22:31 »
Du kan INTE använda dom gröna diskarna! Dom tål inte att parkeras mer än ett vis antal gånger sen pajar dom! En kollega råkade nämligen ut för exakt det. Nu kanske det skiljer från NAS till NAS men verkligen ett varningen finger här!

Är diskarna med på kompabilitetslistan för NASen?


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Hjälp med NAS
« Svar #17 skrivet: 2011-10-24, 13:38:36 »
När jag flyttar filer på min (likadana) NAS så går det blixtsnabbt. Den flyttar ju nämligen inte filerna utan pekar bara om "var de ligger" så där har du ju ett problem . Jag vet tyvärr inte vad det kan bero på.

Verkar som om det snabbas upp genom att jag använder Synologys medföljande filhanterare istället för utforskaren. dock så tar det fortfarande en evighhetatt kopiera filer till NASen. Kanske beror det på att jag köpte rätt långsamma diskar för att få ner ljudnivån (WD caviar green).

Jag har också långsamma diskar så det är inte det.
Däremot förstår jag att det går långsamt om du gör det via utforskaren. Om du flyttar mellan olika delar (exvis partitioner) av diskarna så måste trafiken gå till din dator och sen tillbaka till NAS:en. Detta sker ju såklart inte om du använder den inbyggda filhanteraren.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Hjälp med NAS
« Svar #18 skrivet: 2011-10-24, 13:54:22 »
Är diskarna med på kompabilitetslistan för NASen?

Japp. Det kollade jag upp så vi får hoppas det stämmer.

@Skuggan Jag får som sagt 15 - 20 MB/S i skrivhastighet och emellanåt upp till 40 i läshastighet. Jag tycker det känns slött.
« Senast ändrad: 2011-10-24, 14:04:29 by Redbeard »
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

 

Senaste inlägg