Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning  (läst 7765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #15 skrivet: 2012-01-20, 17:20:19 »
Är det uteslutande eller åtminstone till större delen dessa krascher dyker upp när du kör directx 11?

Edit: Tror ändå på att det kan var PSUn som är defekt på något sätt faktiskt, och att den inte levererar konstant spänning, alternativt spänning från eluttaget. Windows och enklare testprogram kan klara det, spel är betydligt mer känsliga. Om du har möjlighet, testa med annan psu - inte nödvändigtvis en större, eftersom 750w bör räcka och bli över för din del.
« Senast ändrad: 2012-01-20, 17:28:13 by DeadHead »

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #16 skrivet: 2012-01-20, 18:32:37 »
Har du kollat så att inte moderkortets kondingar är paj? Polarens moderkort betedde sig udda när de var på g att ge upp..

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #17 skrivet: 2012-01-21, 12:45:20 »
Det var väl ett nytt mobo?

Iaf dåliga elektrolyt kondensatorer har svullna toppar ... istället för platta är dom bulliga o ibland kan man se att elektrolyt läckt ur dom. Detta brukar ge en massa konstiga fel, allt från BSOD till hängingar, skrivfel på diskar m.m. beroende på vart dom sitter.

Är man lite flink med en lödpenna kan man byta ut de trasiga, men risken finns att de redan förstört andra kretsar på moderkortet p.g.a. av de kortslutit dessa eller levererat oren spänning till andra komponenter o på så sätt pajjat dessa.

Dåliga kondensatorer är mer vanligt på billiga moderkort och nätagg.



"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #18 skrivet: 2012-01-21, 22:56:03 »
@Deadhead: Testar två Win7 installationer nu och den gamla där jag kört med 6970 kortet har uteslutande BF3 och Minecraft hängt datorn. Likaså WoW när jag aktiverat Dx11 i Video inställningen ING hängde då datorn.

Nu i den nya så funkar Minecraft klockrent men BF3 får fortfarande datorn att bära sig åt märkligt. Nu senast startades datorn bara om. Skillnaden med denna installationen är att jag inte stoppat in 6970 kortet utan bara kört med mitt 4670 kort. Håller för närvarande på att installera SWToR för att se vad som händer. Kommer att installera WoW också och se vad som händer när jag aktiverar Dx11.

Vad gäller PSUn, vilka volt spann är ok för den att gå emellan för att det ska räknas stabilt? Man kan väl se det tydligt i HWmonitor isf? Det konstiga är att jag från början hade en 500W PSU i datorn. När jag installerade Win7 började allt konstigt och när jag bytt till det nya gfx så tänkte jag att det var watten som var för klena och bytte till det andre som jag hade hemma. Det verkar lite skumt om två PSU har pajjat samtidigt.

Edit: En av anledningarna till att jag bytte var också att 6970 kortet kräver 550W PSU minimum för att köras enligt spec.

@Ceder & Johnny: Kondensatorerna är hela. Har inga svarta kondensatorer som på bilden utan har bara silvriga men jag kan inte se något märkligt.

MB är 3-4 år gammalt. Låg i medelklassen om jag inte minns fel. Kostade runt 1500 kr så jag tycker att det borde kunna gå att kräva lite mer tid av det. ASUS är väl känt för bra kondensatorer och värmetålighet? Men jag ska väl medge att förra chassit inte var särskilt snäll med värmen.
« Senast ändrad: 2012-01-21, 23:03:15 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #19 skrivet: 2012-01-30, 21:12:29 »
En liten uppdatering hur det gått...

BF3 kan jag inte spela för den får datorn att bära sig konstigt åt, fortfarande :( Kan 2 GB extra minne spela roll om jag stoppar i?

Däremot har jag kört SWToR länge utan problem, likaså Minecraft. Har testat att köra WoW i Dx11 läge och det fungerar. Har inte haft några problem.

Ska vid tillfälle stoppa in 6970 kortet och testa även med det. Om det är så att datorn åter börjar bete sig som förut, bör jag då misstänka att grafikkortet inte är helt ok? Det är ett fyndkort från komplett så det är inte nytt. Tänker mig hinna reklamera det i så fall.

Sen är det någon som vet hur man ser i HWmonitor om PSUn har fått fnatt?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #20 skrivet: 2012-02-10, 20:52:03 »
http://www.inet.se/artikel/serviceprislista

Felsökning - 499:-

Vi undersöker de fel ni har på er dator och ger er ett kostnadsförslag på vad en eventuell reparation kostar.



Kanske vore värt pengarna?

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #21 skrivet: 2012-02-23, 12:09:20 »
Tack för alla tips! :thumb Jag har kört datorn efter nya ominstallationen (då gamla grafikkortet varit i) ganska länge utan problem. Eller ja, BF3 funkar inte bra, men datorn hänger sig inte och beter sig inte konstigt som innan.

Inte förens igår då jag tänkte prova stoppa in det nya kortet igen. Tog bort drivrutinerna, tog bort gamla kortet i systemet, stängde ner datorn, plockade ur kortet, installerade det nya, in med nya drivrutiner och startade om datorn.

Körde datorn i 2 min och WHAAAAM!!! en frysning och norsk omstart krävdes. Ut med kortet och in med det gamla igen och datorn fungerar. SKUMT?!  :cartman

Pratade med komplett.se och de tar in kortet för testning. Mycket sannolikt att det är kortet som är problemet! Om det nu mot förmodan inte är något fel på den så kommer jag nog att lämna in datorn för felsökning hos Inet.

Hjälp mig att hålla tummarna på att det löser sig snarast!  :pistols :cry :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #22 skrivet: 2012-03-10, 22:20:11 »
En liten update...

Jag gjorde en RMA-ansökan på grafikkortet och fick den godkänd. Igår hämtade jag ett paket med ett nytt grafikkort då det gamla troligen var orsak till allt besvär.  :supporter :supporter :supporter Det enda problemet som visade sig när jag kom hem var att jag hade fått ett HD6770 som ersättningskort istället för ett nytt HD6970... suck!!! Så nu väntar jag på att detta kort skall tillbaka så att de kan skicka det riktiga.

Men hur som helst, tack för alla tips, all hjälp och all pepp!! Det verkar som att jag får min fungerande dator trots allt!  :banana :banana :banana

Fick 300 kr i kompensation för den felaktiga ersättningsvaran :D

Sååååå, CASE CLOSED! THANKS BUDDIES!!!  :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #23 skrivet: 2012-03-11, 11:05:53 »
Kul! Vi håller tummarna att det är löst nu då!  :banana


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg