Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Telefonscammers  (läst 3475 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
Telefonscammers
« skrivet: 2011-12-13, 10:45:44 »
Jag har en fundering som kan tyckas fånig, två gånger nu har det ringt på min hemtelefon och när jag svarar är det ingen där men efter en stund kommer en automatisk röst som säger "Good bye".

Jag vet att man kan få samtal som lägger på direkt, och om man ringer upp kostar det skjortan, men kan man få betala även om man svarar på ett samtal?

Utloggad Phnissa

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 561
SV: Telefonscammers
« Svar #1 skrivet: 2011-12-13, 13:24:20 »
Du ska inte kunna få något debiterat på ditt konto om det inte är du som ringer!

Däremot kan det tänkas användas vid bedrägerier eftersom de kan visa upp att de haft ett telefonsamtal med dig som varar i ett visst antal minuter. Men detta används sällan mot privatpersoner, utan mot företag.
Nu kommer de inte så långt med detta om inte företagaren är dum och betalar trots att de inte har beställt något. Ni skulle bara veta hur många som betalar p.g.a. rädsla att hamna hos kronofogden m.m.

Jag har under min tid som IT-brottsutredare/förundersökningsledare, har varit detta sedan 2001, aldrig stött på att någon drabbats när man blivit uppringd. MEN man kan aldrig vara 100% säker för dessa j-la bedragare hittar på nya saker och kryphål hela tiden!!!

guest1645

  • Gäst
SV: Telefonscammers
« Svar #2 skrivet: 2011-12-13, 14:08:36 »
Tack. Jag ringde även och kollade med min leverantör och de sa samma sak, det bör inte gå att lura telefonen, särskilt inte om man har SIP som jag har.

Vilket gör det hela ännu märkligare. Vad har de på att vinna med att ringa upp min telefon för att sedan låta det gå en kort stund innan en automatisk röst säger "Good bye"?

Jag har fått de där "Hello, I am calling from Microsoft, I need to control your computer to install patch." och även de när det ringt en signal från ngt utländskt telefonnummer (tips, ring inte tillbaka). Alla de förstår jag syftet med och var förberedd när de kom, men detta?!

Dessutom är det svårt att göra en Google sökning på telefonsamtal där ingen svarar när man lyfter. Jag gissar att man får varenda thriller i historien som svar på den sökningen.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Telefonscammers
« Svar #3 skrivet: 2011-12-13, 15:29:38 »
Det kan vara ett telemarketingföretag med "robot".

Det funkar så att roboten ringer upp och när någon svarar så kopplas det upp till en säljare. Om det inte finns någon ledig säljare just då så kan det bli så som du beskriver. Roboten avslutar samtalet med ett inspelat meddelande.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Telefonscammers
« Svar #4 skrivet: 2011-12-13, 15:52:44 »
Mamma berättade för ett tag sedan att hon fått ett konstigt tele samtal och jag bad henne ringa mobil leverantören för att kolla. De sa samma sak, det borde inte dras pengar. Men jag tvingade mamma att tvinga dem att göra en notering så att OM hon fick en konstig faktura så kunde de gå tillbaka till det samtalet och då skulle hon inte behöva betala utan att eftersom det flaggades bla bla bla så skulle det lätt å att polisanmälas och så skulle hon då få en ny faktura. Och sedan dess har det inte vart något mer med det. Leverantören va nöjd med att ha en så vaken kund så, ja.

Ang att söka på telefon nr. Det kan vara bra att googla det, det finns en sida där konstiga telefon nr samlas och så man man skriva in kommentarer på när det ringdes och vad som hänt osv.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Telefonscammers
« Svar #5 skrivet: 2011-12-14, 11:13:35 »
Telefonsäljarna ringer flera nummer samtidigt och tar det samtal som svarar först och då kan det vara någon som har en robot röst som säger nått.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Telefonscammers
« Svar #6 skrivet: 2011-12-14, 13:01:11 »
R2-D2?
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

 

Senaste inlägg