Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.  (läst 4918 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rhowdy

  • Old Lead Foot
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 719
Hej på er alla klipska människor.

Jag har 1 st C: disk på 160 Gb (132Gb) som mitt operativsystem och lite annat ligger på för att datorn skall fungera.
Sen har jag 1st D: disk på 250 Gb (232 Gb) D: där har jag i dagsläget mina spel och lite annat smått och gott. (Alltså 2 st helt Interna skilda diskar)

C: disken skulle jag vilja flytta över till en den andra internadisken typ D: som är på 250 GB och få den disken att vara C: typ. Är ni med hur jag menar?  Hur går jag till väga för att fixa detta?
Jag har ett program som heter Activ Disk Image. Där det finns en massa olika program som skall hjälpa mig med detta tror jag. Bland annat Clone disk och partition manager

I dagsläget har jag 71GB ledigt på C: av 132 GB och D: ligger på 127 Gb av 232 Gb

Vad jag har förstått så bör jag göra en partition på D:-disken som rymmer min C:-disk och sen clona över den till den partitionen... Men hur går jag tillväga för att få till det här? Någon snäll människa kanske kan hjälpa mig och berätta hur jag skall göra det.
Tacksam för svar OMG.

Rhowdy


Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #1 skrivet: 2012-02-21, 08:54:00 »
Är det din förhoppning att du ska  kunna starta upp datorn efter flytten av C:?
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Re: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #2 skrivet: 2012-02-21, 09:25:29 »
Varför inte bara formatera om allting och börja på nytt?

Sent from my HTC Desire S
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Rhowdy

  • Old Lead Foot
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 719
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #3 skrivet: 2012-02-21, 10:22:54 »
Braxen: Det är tanken ja. För C:disken skall jag plocka ur och flytta till en annan dator.

Readbeard: Förhoppningsvis för att slippa lägga in allt på nytt, förlora information och inställningar genom att formatera om allt och börja om på nytt.

Kort och gått så vill jag kunna ta bort C:disken helt från datorn och inte behöva sätta i den igen.
Men vill ändå inte att något skall gå förlorat, så jag måste installera och konfigurera om datorn igen.

/Rhowdy

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #4 skrivet: 2012-02-21, 11:40:12 »
Det där höll vi på med för 10 år sen i skolan. Tror att vi körde raid på diskarna för att få mirror på den ena disken om den andra falerar. Tror vi installerade raid efter att vi kört installatinoen några veckor.

Men de programmen som finns idag för att kopiera fanns inte då, kan du inte göra en image av disken och partitionera upp D: till 2 diskar och köra in imagen på den tomma partitionen, MEN se upp så du inte tar bort allt på D: måste ha typ partition magic(fanns för 10 år sen. finns säkert något nyare, bättre). Kanske hjälper med en Boot Manager så slipper du dra ut disken för att se om det fungerar.

Hoppas det hjälper.
// Rhonar

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #5 skrivet: 2012-02-21, 12:47:07 »
Imagebackup av både C och D i befintligt skick till en annan hårddisk. Detta eftersom det finns risk att förlora data om du ska börja mixtra med partitioner och liknande på bef disk.

Efter att du tagit imagebackup klart, så kan du formatera om både C & D, partitionera upp din befintliga D disk i två halvor OM du har behov av det (beror lite grann på hur din befintliga struktur ser ut idag). Om det inte är nödvändigt så kan du strunta i att partionera upp disken, återställ din image från C, och återställ filer från din image av D.

Du *bör* använda denna metod, dvs se till att ha tagit backup på allting innan du sätter igång och flytta data/leka med ex. Partition Magic eller nåt liknande.

Acronis True Image brukar jag rekommendera, men det ska finnas gratisalternativ som också fungerar bra.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #6 skrivet: 2012-02-21, 12:49:54 »
Gratisalternativ för image-backup (har ej testat dessa själv):

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

och

http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Finns säkert fler!

Utloggad Rhowdy

  • Old Lead Foot
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 719
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #7 skrivet: 2012-02-21, 14:10:29 »
Härligt Rhonar, dock hade jag inte tänk använda mig av RAID, eftersom Disken med OS:et på skall jag plocka ur burken och inte använda mer alls.

Super Deadhead! 

Följd fråga:

Du sa att jag skulle ta image backup av C: och D: till en annan disk. För att undvika att jag skulle tappa någon information från båda diskarna. Sen formatera både C: och D:, sen återställa Image-filen. Hur skall det gå till? Jag behöver väl ha ett OS installerat för att kunna återställa Image-filen.

Det jag egentligen vill är att flytta över C: Disken som är en egen disk på 160 Gb till D: som är en 250 Gb disk (2 olika HDD:er)  har inga partitioner eller något på någon av diskarna, förutom det som har reserverats av Windows 7:s installation på C:

"Activ disk image" som jag har hittat och tänkt använda mig av. Här är länken till detta program.
http://www.disk-image.com/

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #8 skrivet: 2012-02-21, 15:34:12 »
...sen återställa Image-filen. Hur skall det gå till? Jag behöver väl ha ett OS installerat för att kunna återställa Image-filen.

Nej, inte om ditt image program är kapabelt att skapa en recovery cd/usb eller liknande, då bootar du från skivan/stickan och kör recovery därifrån ("Bootable Disk. CD, DVD, USB stick" i ditt fall med programmet du länkade till).

Mig veterligt enda sättet om du vill återskapa ett OS från en image, för du kan inte skriva över det OS som redan är igång.
« Senast ändrad: 2012-02-21, 17:34:14 by DeadHead »

Utloggad Rhowdy

  • Old Lead Foot
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 719
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #9 skrivet: 2012-02-21, 17:20:47 »
ok då skall jag testa det då.

Tackar så mycket!

/Rhowdy

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #10 skrivet: 2012-02-26, 13:42:39 »
Hur går det för dig Rhowdy?

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #11 skrivet: 2012-02-26, 14:40:02 »
Ladda ner Ultimate Boot CD (Linux-baserad), på denna finns de flesta verktyg du kan behöva för att göra som DH föreslog. Men jag tror en ominstallation av allt skulle gå både fortare och säkrare. Bara att spegla diskarna tar ju flera timmar. Att installera Win 7 plus patcha tar väl ca 2-3 timmar på sin höjd.

Länkt till UBCD http://www.ultimatebootcd.com/
Det finns info om de olika hjälp programmen på site att läsa.

Good luck!

BTW: Vi brukar använda oss av Acronis när vi backar kunders diskar. Det gör vi ALLTID innan vi gör nånting annat med dom, t.ex. rensning av virus m.m. Då får man även en bra check om disken är hel, för ev. skadade sektorer eller filfel brukar då poppa upp. Oftast, om inte det är fysiska fel på moter eller huvuden brukar man kunna få ut en hygglig spegling, dock kan vi nu prata om dygn för att speglaom det är många fel!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #12 skrivet: 2012-02-26, 14:43:06 »
Med tanke på att hans diskar är relativt små, så går det nog ganska snabbt att köra image av dem, inte flera timmar. Återställning från image går också ganska snabbt - har precis gjort en återställning själv på min C disk efter att något program fuckade upp den och jag orkade inte felsöka den här gången. Ca 50 gig återställdes på mindre än 15 minuter.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #13 skrivet: 2012-02-26, 14:45:42 »
@DH Grattisproggen brukar inte vara så snabba. Dom brukar spegla HELA disken, även det som är tomt till skillnad för de kommersiella programmen.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Supporter hjälp önskas. Flytta C:disken till en annan disk.
« Svar #14 skrivet: 2012-02-26, 14:48:20 »
Så kan det ju vara förstås, jag har ingen erfarenhet av andra image-program än Norton Ghost och numera Acronis.

*

WTF Hazard, ny avatar!?! :)

 

Senaste inlägg