Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..  (läst 13598 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #45 skrivet: 2012-06-04, 09:27:09 »
Jag är så fanatisk att jag vill att datorn skall prestera till 110%. Jag vill vara helt säker på att datorn inte kalkylerar fel med BSOD,TDR eller låsning som följd. Men visst man kan klara sig och ha tur. Ska man dock spela längre perioder än 20 min så bör man åtminstone göra några timmars test. Själv förespråkar jag åtminstone minst 12 timmars test. Men då snackar jag om slutet i testkedjan. I början kommer ändå felen att uppenbara sig bara efter ett par minuter.

Dessutom går det alldeles utmärkt att köra Prime samtidigt som man belastar datorn till annat. Det är alltid ett risktagande att inte göra ett 24/7 test men ni gör hur ni vill!  :thumb

Edit: Har en Q6600 på ingång nu iaf och håller på att bjuda på en till så man kan leka lite med den första. :)
« Senast ändrad: 2012-06-04, 09:31:30 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #46 skrivet: 2012-06-04, 11:00:35 »
Jag kör runt en timme med occt.. Det är bland det hårdaste testprogrammet du kan köra (ja, värre än prime) och ifall tempen planar ut under den timmen så brukar jag vara rätt nöjd.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #47 skrivet: 2012-06-04, 11:38:20 »
 :stupid

Att stresstesta 24/7 (en hel vecka - damn!) skulle aldrig falla mig in, så till vida jag inte hade extrema behov av stabilitet, och hade jag så extrema behov så skulle jag inte klocka alls! Nu är min burk stabil ändå, står på dygnet runt i flera veckor (iofs växlar den som oftast över till strömsparläge de flesta nätter) utan omstarter, och kör allehanda spel, program, videokonverterare (= hård belastning) utan att krascha pga överklockning.

Nu klockar jag inte min burk precis på gränsen för vad min propp ska klara, säg 4 GHz, utan ligger på 3,6 GHz pga att jag inte vill pressa upp volten för högt (första generationens i7 920).

Självklart är det inte fel att stresstesta så länge som du skriver Bråthen, men det känns som att jag för min del har roligare saker att göra än att ändra en inställning, testköra ett dygn, innan jag vågar ändra lite till, testköra ett dygn till osv. Så lång tid tar det inte att hitta en stabil klockning!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #48 skrivet: 2012-06-04, 11:57:12 »
Just nu kör jag standard vcore(1.2V) på min nya i5 2500k och har en ganska moderat överklockning på 4.2ghz från standard 3.3ghz..

Under 60C i temp efter 15min occt körning. Kan nog kräma ur lite till för jag upptäckte just att jag låg och övervoltade prollen med 0.1-0.2V. :doh


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #49 skrivet: 2012-06-04, 12:03:44 »
Tanken med att jag skrev 24/7 var mer i teoretisk betydelse. Dvs. datorn passerar ett stresstest och kan antagas hålla 24/7. Ju längre stresstestet håller på utan fel, ju starkare håller antagandet. Inte att ha datorn på stresstest i en hel vecka - är ni galna? :eek :D

Sen har ni har helt rätt båda två - och fel. Det går givetvis att köra kortare intervaller men det handlar om att vara 100% säker på att datorn inte beter sig konstig efter flera timmar med spel.

Jag har mina anledningar att stresstesta länge och ni har era att undvika längre stresstest. Är vi nöjda så?  :supporter
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #50 skrivet: 2012-06-04, 12:19:39 »
Nej! :oldie






;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #51 skrivet: 2012-06-04, 14:38:53 »
Är super-pi, eller vad det heter helt omodernt?

Jag menar, kan man verkligen få för många decimaler på pi?

Ang. stresstester, så är det väl lite kul att veta att man har ett stabilt system, men om det skall vara någon vettig mening med att köra längre stresstester, så skall man ju först göra dem med helt oklockad burk, så man vet vad systemet klarar normalt. :)

Det blir mao 2 veckors stresstest för dig Bråthen :lil :)

EDIT: Mitt förra system rullade med en ganska hård överklockning i två års tid, utan några problem. Enda gångerna jag fick blåskärm och krascher var när jag körde för långa stresstest ;)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #52 skrivet: 2012-06-04, 14:43:34 »
Livet i OG har hittils varit ett enda långt stresstest men jag gillar er för mycket för att låta bli er ;)

Förklara gärna vad super-pi är till en icke kunnig norrman och dessutom så har jag stresstestat datorn till och från ända sen i december förra året.  :cartman
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #53 skrivet: 2012-06-04, 19:56:01 »
Hoppla, här pratas det för fullt :thumb

Jag körde prime95 i 3 timmar igår utan problem och med temperaturer på 69grader. Innan körde jag BF3 utan problem i 2 timmar med 56grader. Ska köra ett längre test så fort jag har en dag hemma utan allt för mycket planer sÅ jag kan titta till den lite då och då.
Cake or Death?


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vad är svaga länken i min burk eller är den slut?..
« Svar #54 skrivet: 2012-06-05, 19:44:35 »
super pi, eller hyper pi, som den senaste versionen heter, är ett käckt litet program som låter dig sysselsätta din processors kärnor med att räkna ut Pi med sisådär fyrahundra miljarder decimaler. . .

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=211

Med andra ord, din processor kommer att gå på 100% load på samtliga kärnor, tills den ber om nåd, eller brinner upp :smoke

Det är både ett prestandatest, och ett stresstest på samma gång.

 

Senaste inlägg