Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Behöver nog en ny dator helt enkelt  (läst 20111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #45 skrivet: 2012-06-28, 02:19:46 »
Tycker det borde heta iPenis - för folk som vill betala mer men få mindre! ;)

Källa: http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/dar-bor-mac-anvandare-dyrare_7306657.svd

Nu tar det väl hus i h....!  :banana

En som är nöjd med sin Q6700  :supporter


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #46 skrivet: 2012-06-28, 06:49:27 »
 :lolabove

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #47 skrivet: 2012-06-28, 09:21:37 »
Hehe, jo, men så är det ju. Jag är villig att betala mer för en känsla av upplevd kvalitet . Oavsett vad det gäller. :smoke :oggubben


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #48 skrivet: 2012-06-28, 16:06:38 »
Väljer att citera den välkände skojaren PT Barnum "there's a sucker born every minute"! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #49 skrivet: 2012-06-28, 20:18:16 »
Tror väl att det stämmer precis!  :thumb
En del betalar för "upplevd" kvalitet och är väldigt nöjda med det, dvs att det funkar, att det är bekvämt eller att känslan och det man får serverat ger en mer än annat!

Andra väljer en annan väg där man inte ser det värdet utan en sten, är en sten är en sten oavsett vad!

Skönt att vi är så olika  :supporter

DD



Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #50 skrivet: 2012-06-28, 20:22:24 »
Tror väl att det stämmer precis!  :thumb
En del betalar för "upplevd" kvalitet och är väldigt nöjda med det, dvs att det funkar, att det är bekvämt eller att känslan och det man får serverat ger en mer än annat!

Andra väljer en annan väg där man inte ser det värdet utan en sten, är en sten är en sten oavsett vad!

Skönt att vi är så olika  :supporter

DD



Sen har vi dem som ser mer kvalité i en i5 än en i7.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #51 skrivet: 2012-06-28, 20:36:31 »
 :lolabove

Nä det vart mer det Johnny skrev......
Men....jag kan va ute och irra totalt nu, men är det inte så att i5 och i7 adresserar minnet på två helt skillda sätt och det är det som gör den stoa skillnaden? ... Har ett svagt minne av detta.....

Men jag kan ha fel ;)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #52 skrivet: 2012-06-28, 20:38:06 »
Jag  :D har beställt min nya rigg idag, men jag är den "lurade" som ni beskriver

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #53 skrivet: 2012-06-28, 22:42:54 »
:lolabove

Nä det vart mer det Johnny skrev......
Men....jag kan va ute och irra totalt nu, men är det inte så att i5 och i7 adresserar minnet på två helt skillda sätt och det är det som gör den stoa skillnaden? ... Har ett svagt minne av detta.....

Men jag kan ha fel ;)

DD

Du är närmare svaret än DH iaf.  :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #54 skrivet: 2012-06-28, 23:06:04 »
är det inte så att i5 och i7 adresserar minnet på två helt skillda sätt och det är det som gör den stoa skillnaden?

Nej, om vi nu pratar om tredje (senaste) generationen av dessa processorer! De är i stort sett identiska, med skillnaden att i7 har större cacheminne, stödjer HT plus några ytterligare funktioner.

Länk till Intels egna jämförelsesida mellan i5-3570K och i7-3770:

http://ark.intel.com/sv/compare/65520,65719

Sen väntar jag fortfarande på att Bråthen ska lyckas bevisa att i5 är bättre (läs: snabbare) i spel än en i7. Det måste vara norsk logik där! :D

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #55 skrivet: 2012-06-28, 23:17:46 »
Jag är sån som köper det jag har råd med.

Intressant va?  :D
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #56 skrivet: 2012-06-28, 23:59:11 »
HT ger sämre prestanda i BF3

Vet att vissa har haft problem med HT, vad det beror på vet jag inte.

Då det är väldigt lätt att slå av/på HT, så körde jag några enkla benchmarks av inledningen på Comrades banan i BF3 för att kolla hur det var på just min burk.

Win 7 Pro 64
i7 920 @ 3.6 GHz
460 GTX sli

Upplösning 1680x1050 (har tyvärr inte någon 1920x1080 skärm)

High - HT på:
Min: 79
Max: 177
Avg: 102.772

High - HT av:
Min: 77
Max: 171
Avg: 102.510

*

Low - HT på:
Min: 98
Max: 201
Avg: 141.803

Low - HT av:
Min: 94
Max: 198
Avg: 134.110

Att köra benchmarks med låga inställningar är bra för att se mer hur processorn jobbar, i högre inställningar så är det allt som oftast grafikkortet som är flaskhalsen.

*

HT ger alltså bättre prestanda i BF3 om systemet fungerar som det ska, pga att BF3 gillar att ha många kärnor att jobba på, fysiska såväl som virtuella.
Detta är också en av anledningarna till att AMD's propp X6 1100t med sex kärnor presterar bättre i BF3 jämfört med AMD X4 980 (som har fyra kärnor), trots att den senare är högre klockad.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #57 skrivet: 2012-06-29, 11:04:45 »
Jag får be om ursäkt men jag har varken tid eller ork att skriva en lång utvärdering. Det är tyvärr det enda som återstår. Svaren finns dock i de länkar jag har postat. Jag ber er läsa det jag skriver ;) och försök se samband mellan SSE4 och minne som flaskhals samt dåligt optimerade program när det kommer till HT. Okej, SSE4 har några år på nacken sedan det introducerades och kanske är det så att det är bra stöd för detta i spel idag, vad vet jag - testerna visar inte på så mycket skillnader som gör det väldigt svårt att avgöra.

Om ni läser vad jag skriver så har jag aldrig skrivit att i5 är bättre än i7! Däremot har jag öppnat upp för teoretiska resonemang kring vilken modell i5 mot vilken modell i7, aspekter som dåligt optimerade program, framtidsutsikt, ekonomisk vinning och framför allt den lilla vinning i FPS vi faktiskt snackar om.

Håller helt med dig DH i allt du skriver! Men jag tittar på det utifrån andra vinklar, tror jag!

HT ger sämre prestanda i BF3

Vet att vissa har haft problem med HT, vad det beror på vet jag inte.

Då det är väldigt lätt att slå av/på HT [...]

Helt riktigt. Har man problem med att HT slöar ner FPS skall man stänga av funktionen då funktionen är väldigt beroende av optimerad mjukvara eller viss maskinvara. Vad jag tror ofta relaterar till låg Lx-cache, minne som flaskhals och det stora arbetsflöde som HT ger.


Min slutsats var alltså följande:

När vinsten i FPS är såpass låg och vi idag inte har 100% koll på hur programoptimering gör med de ytterligare funktioner som i7 har anser jag inte att det finns någon anledning att lägga ut pengar på en värre modell bara för att det skall se värre ut.

När vi är ikapp med behovet av prestanda, när det gäller spel, tar jag tacksamt emot ett test som visar att i7 är "bättre" än i5 med hästlängder - troligtvis heter processorerna något i stil med e-pen5 och e-pen7 då - och är bättre på annat sätt än det vi har idag som också då är ett till argument till att köpa den "sämre" varianten för att det ändå inte ger mindre prestanda marginellt och sen vänta tills nytt släpps.


För att bemöta både DH och DD poster med lite ironi måste jag bara påpeka det grundligt barbariska i att när tycket tillåter släppa sin e-penis vad gäller GFX men totalt svänga med den när det kommer till CPU. Varför spara pengar på GFX, välj 690 eller varför inte 680 som är marginellt bättre än 670 era  :oldie :pistols LOL TRÅD :) Tyvärr  har inte DDL gjort samma grymma utlåtanden i den tråden så jag kan inte komma åt honom på något vettigt sätt annat än bakifrån i BF3. :ripped KAPPA EFTER VIND ERA SNYGGA GAMLINGAR!  :cry

Suck, skulle skriva en kort post men som alltid så gräver man sig djupt in i tech-sidor och skriver av sig. 3 timmar flyger iväg :(


EDIT: Jag har inte tagit med i beräkningen att jag kan ha helt fel men det kanske kan vara så! :cartman :cry
« Senast ändrad: 2012-06-29, 11:17:07 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #58 skrivet: 2012-06-29, 14:44:36 »
WTF, menar du att vi egentligen aldrig var rosenrasande osams och oense egentligen!?! :ripped

;)

*

Har tipsat om det förut, tål att upprepas:

Varenda kotte borde låta installera Process Lasso - maximal kontroll över processer, trådar och cpu. Ex. om ett spel fungerar dåligt med HT, inaktivera HT för just det spelet, plus otaliga andra funktioner som kan vara till stor nytta för såväl gamers som "proffs"!

http://bitsum.com/prolasso.php

*

Nu jäklar är det nära till helg! :drink

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Behöver nog en ny dator helt enkelt
« Svar #59 skrivet: 2012-06-29, 14:51:43 »
Vad är HT, är det nåt man kan pilla på (i pannan)?

 

Senaste inlägg