Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datortrubbel  (läst 16726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Datortrubbel
« Svar #15 skrivet: 2013-08-15, 15:48:36 »
Frågade du hur de testade den?

Hur menar de med sladd satt löst? Datorn fick mer spänning än den skulle. Sitter sladden löst borde datorn inte få någon spänning alls.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #16 skrivet: 2013-08-18, 19:45:12 »
Oklart om jag skulle få tillbaka några pengar i så fall. Dessutom verkar nätagget faktiskt fungera nu. De hade testat nätagget under en veckas tid i en dator med bättre och mer krävande komponenter och de hade inte märkt av några som helst problem.

Det skumma nu är att jag satte i min nya SSD disk igår och installerade windows 7 samt formaterade gamla hårddisken. Allt fungerade felfritt igår och jag startade även om datorn ett antal gånger efteråt pga antivirusinstallation etc. Nu idag så gick datorn inte ens igång. Jag såg att moderkortet hade ström på den gröna lampan som lös men det hände inget när jag tryckte på "on" knappen.

Jag kontrollerade att alla sladdar utanpå satt i ordentligt samt kontrollerade att alla kablar var i inne i datorn. Efter ett tag testade jag att köra en BIOS-reset på moderkortet och plötsligt fungerade det att starta datorn. Väldigt skumt!

När datorn gick igång så fick jag ett felmeddelande om att jag måste sätta i rätt boot device och trycka på valfri knapp. Jag startade om och gick in i BIOS där jag fann att SSD disken var inställd på IDE istället för AHCI. Jag ställde om detta och valde om i "Boot priority" så att SSD disken fanns med. Datorn gick igång och jag kom in i Windows.

Efter att ha varit inne i Windows en stund var datorn efter ett par uppdateringar tvungen att starta om och självklart började samma problem om igen. Ibland när datorn når det stadiet att den efterfrågar boot device så får jag samtidigt felmeddelande "Boot mngr could not be found" eller något liknande. Samt att jag kan starta om genom ctrl+alt+del.

Efter att ha googlat lite fann jag en guide som verkade stämma in på problemet (http://www.sevenforums.com/tutorials/105541-startup-repair-run-3-separate-times.html?ltr=S). Jag testade diskpart och fann att den gamla hårddisken hade två partitioner varav den ena var aktiv varpå jag inaktiverade den. Jag hittade också info om att samma partition var "system reserved" trots att jag formaterat hela den disken. Jag har också testat att starta om datorn utan den disken inkopplad men får samma problem.

Jag kommer fortfarande inte in i Windows. Just nu är jag i färd med att ominstallera Windows på SSD disken för att se om det gör någon skillnad. Jag hade ändå knappt hunnit installera något på den så det kändes inte riktigt som något större besvär.

Tips mottages tacksamt!

EDIT: Efter att ha ominstallerat Windows verkar det fungera. Fick radera de gamla partitionerna i "Disk Management" och nu har det fungerat efter flera omstarter. Förhoppningsvis håller det i sig till imorgon!
« Senast ändrad: 2013-08-18, 21:06:53 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #17 skrivet: 2013-09-27, 20:35:59 »
Oooooch så var problemet tillbaka igen. Igår så när datorn gick i viloläge så gick det helt plötsligt inte att väcka den. Försökte starta om datorn men då stod den och startade om med ca 1-2 sekunders intervaller. Fläktarna gick igång och slogs av, gick igång och slogs av etc. Märkte också att två röda lampor lös på moderkortet under den korta perioden som datorn startade igång. Vet inte om det betyder något men googlade snabbt på telefonen och såg att det är något sorts "felmeddelande". Detta är dock inte kvar nu när datorn fungerar halvt igen.

Genomförde en CMOS reset och voila så gick datorn igång. Fick dock ett felmeddelande i DOS först om att "Your computer can't come out of hibernation. Status: 0xc0000411. Info: A fatal error occurred processing the restoration data. File \hiberfil.sys. Any information that was not saved before the computer went into hibernation will be lost".

När jag tryckte enter för att fortsätta så fick jag felmeddelande att den inte hittar någon boot device och att jag ska "select proper boot device and reboot". Får samma felmeddelande vid omstart. Efter ett tag testade jag att koppla bort den gamla hårddisken samt startade om och då fick jag följande felmeddelande i DOS:
"Your system's firmware did not preserve the system memory map across the hibernate transition. If you proceed with resume, your system could behave in an unexpected manner after resume completes. It is recommended that you save all your data and reboot the system after resume finishes. Kindly check for a firmware update with your system vendor as it may fix the problem".

Därefter kommer jag in i Windows. Fick meddelande i Windows om att omstart krävdes för att förändringarna skulle få effekt. Startade om och fick samma meddelande en gång till därefter verkar Windows fungera normalt.

Det problemet jag har nu är att jag inte kan koppla in gamla hårddisken eftersom att jag inte kommer förbi "Boot device" problemet samt att när jag kopplar in den väl inne i Windows dyker den inte upp under "Den här datorn".

En liten notering är att jag redan innan detta hade avaktiverat hibernate i Windows då jag läst att det kunde strula med SSD diskar.

Någon med tips på lösningar eller vad som kan vara fel?

EDIT: Genomförde ett memorytest och under tiden som det höll på så kopplade jag in gamla hårddisken. När testet var klart så kom jag in i Windows och båda hårddiskarna är med. Inga fel hittades under testet. Sjukt skumt! Ska prova att starta om och se om felet är kvar eller inte.
« Senast ändrad: 2013-09-27, 21:07:32 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datortrubbel
« Svar #18 skrivet: 2013-09-27, 21:18:32 »
Om det skulle vara så att du inte kommer in i windows igen så får du gå in i BIOS och ställa in den disk som fungerade som primary boot device manuellt, kan bara anta att det står på auto nu då den verkar bli förvirrad när den hittar 2 diskar med boot sektorer på.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #19 skrivet: 2013-09-27, 21:32:43 »
Hmm vet inte riktigt vart i BIOS man ställer in det men jag är rätt säker på att min SSD disk inte ens dyker upp i BIOS.
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datortrubbel
« Svar #20 skrivet: 2013-09-27, 21:46:44 »
Under Boot i huvudmenyn näst längst till vänster sedan i den menyn så väljer du Boot Device Priority och i den väljer man den disk som skall vara primär boot disk
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #21 skrivet: 2013-09-27, 21:54:39 »
Där hittar jag bara CD-Rom, gamla hårddisken och removable device.
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datortrubbel
« Svar #22 skrivet: 2013-09-27, 22:13:00 »
hmmm har du provat att byta sata kabel mellan hårddiskarna och se om det är den som är sönder/glapp som sitter i sdd?

på det viset ser du ju om du får kontakt med bara ssd och kan sätta dit ny kabel eller så är det lite glapp i ssd
« Senast ändrad: 2013-09-27, 22:15:39 by Skalis »
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #23 skrivet: 2013-09-27, 22:51:46 »
Kan prova det fast tror inte kabeln till SSD glappar. Det funkade ju bara att komma in i Windows när SSD disken var den enda som var ansluten. Det kan inte vara så att det är gamla hårddisken som gått sönder och strular till det?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datortrubbel
« Svar #24 skrivet: 2013-09-27, 23:07:21 »
då är det konstigt tycker jag att den gamla syns men inte ssd, men inget är förvånande när det kommer till elektronik och spöken som fungerar som de själva vill
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #25 skrivet: 2013-09-27, 23:23:55 »
När jag kollar Boot Device Priority så är 1. Removable device, 2. SATA Samsung HD, 3. CD-ROM. SSD-disken finns alltså inte ens med.

När jag istället går in på Hard Disk Drives så är 1. SATA Samsung HD, 2. IDE Intel SSD, 3. USB Maxtor. Ska inte SSD-disken vara AHCI och nummer 1?

Ändrade så att SSD-disken var nr 1 och efter att ha sparat BIOS så startade datorn om och Windows startade utan problem. Vad i hälleflundran är det som händer?

EDIT: I Disk Management så ser jag att (C:) som är SSD-disken heter Disk 1 och har en system reserved partition samt en till partition som också är primary partition. Sen ser jag att den gamla HDDn (E:) heter Disk 0 och ligger ovanför Disk 1 samt också är primary partition. Kan detta strula till det på något sätt?

BTW: Egentligen en annan topic men jag får inte tapatalk att funka med oldgents forum. Jag kan skapa topics (som denna) men inte skriva replies i min egen tråd. Irriterande.
« Senast ändrad: 2013-09-27, 23:35:36 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datortrubbel
« Svar #26 skrivet: 2013-09-28, 00:14:21 »
Tussen - jag tycker det låter som om du har problem med ditt nätagg......men det är bara en chansning!!!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Datortrubbel
« Svar #27 skrivet: 2013-09-28, 00:47:33 »
de små partitionerna är bootsekvensen för diskarna och givetvis ställer det till problem om du försöker starta från en felaktig disk som dessutom är inställd på ide/ahci när installationen av windows är ahci/ide dvs tvärtom
men om du switchar kablarna så ska det ju bli tvärtom och ssd blir disk0 ist för hdd som i nuläget är disk0, om det då är problem med upstarten så är det troligen så att installationen är i "fel" läge mot vad bios säger av ide/ahci.
här är länk till hur man löser det
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mode-for-er-sata-disk-efter-windows-7-installerats/
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datortrubbel
« Svar #28 skrivet: 2013-09-28, 11:09:07 »
Jag gissar att ditt ursprungliga fel, innan du lyfte CMOS-batteriet och då förvärrade felet var att nätagget fastnat i hibineringsläge. Detta avhjälper man geneom att trycka in och hålla power on knappen i minst 10 sekunder så datorn en full boot ist.

Men när du lyfte CMOS-batteriet nollställde du alla inställningar för moderkortet och då gillade den plötsligt inte din SSD, dvs default inställningar för porten och då hittar den inte din disk.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #29 skrivet: 2013-09-28, 12:55:07 »
Tussen - jag tycker det låter som om du har problem med ditt nätagg......men det är bara en chansning!!!

DD
Har tidigare lämnat in nätagget hos inet och det har genomfört tester utan att hitta några som helst fel på det.

de små partitionerna är bootsekvensen för diskarna och givetvis ställer det till problem om du försöker starta från en felaktig disk som dessutom är inställd på ide/ahci när installationen av windows är ahci/ide dvs tvärtom
men om du switchar kablarna så ska det ju bli tvärtom och ssd blir disk0 ist för hdd som i nuläget är disk0, om det då är problem med upstarten så är det troligen så att installationen är i "fel" läge mot vad bios säger av ide/ahci.
här är länk till hur man löser det
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mode-for-er-sata-disk-efter-windows-7-installerats/
Just nu verkar det funka utan problem att starta/använda/spela med datorn så frågan är om jag ska våga pilla på det där om det inte blir fler problem framöver?

Jag gissar att ditt ursprungliga fel, innan du lyfte CMOS-batteriet och då förvärrade felet var att nätagget fastnat i hibineringsläge. Detta avhjälper man geneom att trycka in och hålla power on knappen i minst 10 sekunder så datorn en full boot ist.

Men när du lyfte CMOS-batteriet nollställde du alla inställningar för moderkortet och då gillade den plötsligt inte din SSD, dvs default inställningar för porten och då hittar den inte din disk.

Jag testade faktiskt att hålla in power on knappen i bra mycket längre än 10 sekunder när problemet först inträffade. Det hände dock ingenting och jag testade t.o.m. att stänga av nätagget och slå på efter en stund utan att datorn gick igång. Därefter genomförde jag en CMOS-restart. Är det inte skumt att datorn fastnar i hiberneringsläge när jag avaktiverat det i Windows?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg