Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datortrubbel  (läst 16876 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datortrubbel
« Svar #45 skrivet: 2013-10-15, 11:58:31 »
Tussilago låter som en vanlig dag för Foppa som satt med 4st trasiga datorer å en trasig mobil. Tack Mugge för all support. Om dom inte hittar något fel kan filma med mobil när felet uppkommer. Och vissa dom att du problem som dom inte hittar.

OM man har 4st trasiga datorer + en mobil samtidigt som Mugge får komma och laga.....är det då fel på prylarna eller PUCKOT som sitter framför prylarna och lyckas förstöra grejer som funkar fin-fint i alla andra lägen?




 :kiss :flirt :fu :cheers


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #46 skrivet: 2013-10-15, 17:34:21 »
Fick nytt samtal från Inet nyss. Tydligen är det moderkortet som är trasigt! Jag fick välja mellan att skicka kortet till ASUS för felsökning, vilket kunde ta flera månader, eller få 1500 kr för det och köpa nytt. Är dock inte helt hundra på vilka moderkort som då kommer vara kompatibla med exempelvis min processor? Har ju socket 1366 nu men hittar inget nytt kort som har samma socket. Spelar det någon roll?
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datortrubbel
« Svar #47 skrivet: 2013-10-15, 18:07:51 »
Spelar väldigt stor roll - för din propp kommer inte funka i en annan "socket."...
Men var inte denna datorn ny? I annat fal så fråga dom rakt ut - jag har köpt datorn här, den är trasig....och om ni nu sålt ett trasigt kort till mig, och sen säger att jag får välja ett nytt för 1500:- och ni inte har något.....vad är ert förslag då.....? Får jag en ny propp också?

DD
« Senast ändrad: 2013-10-15, 18:10:20 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #48 skrivet: 2013-10-15, 19:07:27 »
Misstänkte att det skulle vara något sånt. Jag får fråga imorgon hur han tänkt med det eftersom att processorn ändå är hyfsat bra och inget jag riktigt tänkt byta ut än. Blir ju en aning drygt när det jag egentligen hade tänkt lägga pengar på nu var ett nytt grafikkort samt mer RAM. Får ju lägga ett par tusenlappar till i så fall bara för att fixa moderkort och processor.

Ska ställa frågan imorgon när jag ringer Inet och se vad de säger. Vore ju skumt om jag då inte får några pengar för processorn också?!

EDIT: Har kikat på två uppgraderingspaket från komplett utifall att jag själv måste stå för ny processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757242 och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771490. Jag gillar Intel mer men AMD kortet är mer prisvärt enligt de tester och recensioner jag hittat online iaf. Vet inte vad ni själva rekommenderar?
« Senast ändrad: 2013-10-15, 19:10:40 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Datortrubbel
« Svar #49 skrivet: 2013-10-15, 23:07:58 »
Tussilago låter som en vanlig dag för Foppa som satt med 4st trasiga datorer å en trasig mobil. Tack Mugge för all support. Om dom inte hittar något fel kan filma med mobil när felet uppkommer. Och vissa dom att du problem som dom inte hittar.

OM man har 4st trasiga datorer + en mobil samtidigt som Mugge får komma och laga.....är det då fel på prylarna eller PUCKOT som sitter framför prylarna och lyckas förstöra grejer som funkar fin-fint i alla andra lägen?




 :kiss :flirt :fu :cheers


 
:kiss
« Senast ändrad: 2013-10-16, 02:08:39 by Foppa »

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #50 skrivet: 2013-10-17, 12:08:40 »
Fick veta igår att jag inte får ett öre för processorn även fast den inte hade behövts bytas ut. Får i så fall själv sälja processorn och hoppas på att någon med ett äldre moderkort vill uppgradera billigare. Funderar dock på att försöka hitta ett 1366-socket moderkort och använda de gamla delarna från min dator för att bygga en ok dator till tjejen. För min del blir det att uppgradera moderkort, processor, grafikkort och minnen när jag ändå är i farten. Tänkte köpa allt från Inet men börjar fundera på om jag ska titta någon annanstans nu.

Dels är de dyrare än tex Netonnet och dessutom skulle teknikern ha skickat datorn igår från Göteborg så att den ankom till Stockholm idag eller imorgon. Fick veta nyss att han glömt skicka den så den står fint kvar i Göteborg och jag kommer förmodligen inte få datorn förrän på måndag. Irritationsnivån stiger..
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datortrubbel
« Svar #51 skrivet: 2013-10-19, 18:25:53 »
Har du köpt datorn som ett paket hos inet? Dvs ett som dom satt ihop?

Undrar om inte dom är skyldiga att fixat en motsvarande dator då? Jag skulle låta dom skick in moderkortet för reparation om du nu ändå måste fixa en ny dator. Ev. Kanske köpa en bättre beg dator så du har något att lira på så länge.

Man har väl rätt att reklamera en konsumentprodukt upp till 3 år efter man köpt den. Och den har ju krånglat ganska ofta sen du fick den så felet kan ju vara fabrikationsfel. När köpte du den?

Kolla med din lokala konsumentrådgivare.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datortrubbel
« Svar #52 skrivet: 2013-10-19, 21:18:59 »
Du har full garanti i tre år, efter ett år är det bara din uppgift att påvisa att det beror på ett fabrikationsfel......

dvs att du inte vanvårdat, missköt burken på något sätt......

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Datortrubbel
« Svar #53 skrivet: 2013-10-19, 22:58:44 »
Fick tillbaka datorn i fredags och köpte nya delar för att uppgradera. Skulle få rabatt och 1500 kr för moderkortet men det missade killen i kassan. Har ringt och får pengarna till bankkontot istället.

Satte i nya delarna i datorn idag och upptäcker då att de på inet har haft sönder ström-anslutningen (själva kontaktdelen) som går från nätagget till moderkortet. Alla "piggarna"/pins är hela men plasthöljet är sprucket så det går att få dit den ändå men det blir inte helt hundra. Blir redligt arg över att de inte kunde tala om det och stå för det.

Ska ringa imorgon eller måndag och se vad de säger. Risken är väl att de vill ha in nätagget och att jag då blir utan dator igen..

För att svara på frågorna så köpte jag datorn i delar och byggde ihop med en kunnig kompis. Den har ju fungerat sen 2011 så jag tvivlar på att det skulle vara något fel i handhavande från vår sida. Jag skulle ju få 1500 kr för moderkortet vilket motsvarar vad ett liknande kostar idag så just den delen var ju bra från inet. Synd att jag inte fick pengarna när jag var där bara!
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg